Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of Android Based Learning Media “WUZARU” (Matter and It Changes) on Sains Subject for Elementary Student Grade IV


Pengembangan Media Pembelajaran “WUZARU” (Wujud Zat dan Perubahannya) Berbasis Android pada Mata Pelajaran IPAS SD Kelas IV

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6619

Keywords:

android base learning media, ADDIE Model, Development of learning media WUZARU, development

Abstract

Science subject is an abstract subject, so it requires learning media that can help students understand the materials. Learning media innovations can be developed on an Android-based which is operated by a smartphone. By using a smartphone can facilitate the learning process because anyone can use a smartphone. This study aimed to develop android-based learning media in class IV on the chapter of “matter and its changes”. This study used the Research and Development method using the ADDIE research model (Analyze, Design, Design, Development, Implementation, and Evaluation).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Muhardi, “Kontribusi Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia,” Mimb. J. Sos. dan Pendidik., vol. XX, no. 4, pp. 345–3, 2004.

Rahman, “Meningkatkan prestasi belajar Siswa Kelas XI SMP Pada Materi Pangkat dan Akar Menggunakan Metode Diskusi,” J. Ris. Teknol. dan Inov. Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 78–89, 2018.

F. N. Kumala, Pembelajaran IPA Sekolah Dasar, vol. 8, no. 9. 2016.

I. Magdalena, A. Fatakhatus Shodikoh, A. R. Pebrianti, A. W. Jannah, I. Susilawati, and U. M. Tangerang, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi,” Ed. J. Edukasi dan Sains, vol. 3, no. 2, pp. 312–325, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

H. H. Batubara, Media Pembelajaran Digital, 1st ed. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2021.

S. Agustira and R. Rahmi, “Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Tingkat SD,” MUBTADI J. Pendidik. Ibtidaiyah, vol. 3, no. 2, pp. 157–171, 2022.

M. Jediut, E. Sennen, and C. V. Ameli, “Manfaat Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa SD Selama Pandemi Covid-19,” vol. 2, no. 2, pp. 1–5, 2021.

I. F. Hanif and G. M. Sinambela, “Pembuatan Aplikasi E-Tatib Berbasis Android Menggunakan Bahasa Pemrograman Dart Making An Android-Based E-Tatib Application Using The Dart Programming Language,” J. Teknol. dan Terap. Bisnis, vol. 4, no. 1, pp. 1–7, 2021.

S. Mulyati and Wardono, “Kreativitas Matematis Siswa pada Pembelajaran Discovery Learning Dengan Media Berbasis Android Studio,” vol. 2, pp. 788–797, 2019.

F. Y. Muchtar, Nasrah, and M. Ilham S, “Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis I-Spring Presenter untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 5520–5529, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1711.

R. D. Wulandari, Yulianti, and Romadhon, “Pengembangan Media Interaktif Powerpoint Berbantuan Aplikasi I-Spring Untuk Menumbuhkan Karakter Mandiri Siswa SDN 1 Gedangan,” Semin. Nas. PGSD UNIKAMA, vol. 5, no. November, 2021, [Online]. Available: https://conference.unikama.ac.id/artikel/index.php/pgsd/article/view/77

B. K. Sari, “Desain Pembelajaran Model Addie Dan Implementasinya Dengan Teknik Jigsaw,” Pros. Semin. Nas. Pendidik., pp. 87–102, 2017.

F. M. Setianugraha and F. M. Subagio, “Pengembangan Media Pembelajaran I-Spring pada Mata Pelajaran IPA Materi Identifikasi Macam-Macam Gaya Kelas IV Sekolah Dasar,” J. PGSD, vol. 8, no. 6, pp. 1078–1088, 2020.

J. Fitra and H. Maksum, “Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powntoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK,” J. Pedagog. dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 1–13, 2021.

V. Damopolii, N. Bito, and Resmawan, “Efektifitas Media Pembelajaranis Berbasis Multimedia pada Materi Segiempat,” Algoritm. J. Math. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 74–85, 2019.

Posted

2024-09-24