Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Plastic Distribution Strategy Using SWOT and QSPM Method UD.Kopral


Strategi Distribusi Plastik dengan Metode SWOT dan QSPM UD.Kopral

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6554

Keywords:

EFE Matrix, IFE Matrix, Distribution Strategic, , SWOT, QSPM

Abstract

UD. Kopral is a business entity engaged in the plastic production industry. The selection of appropriate marketing strategies will greatly assist the company in competing and excelling. The objective of this research is to develop a SWOT strategy, identify the measurement strategy, and determine alternative strategic objectives based on the QSPM for UD. Kopral. The research aims to understand the type of SWOT strategy and assess turnover. The methods used include SWOT and QSPM. The use of the SWOT Matrix is justified by its ability to quickly, effectively, and efficiently identify opportunities relevant to development, decision-making, and the expansion of the organization's vision and mission. QSPM is an instrument used to conduct an objective assessment of various alternative options. The result of this research is that the strategy employed is turnover, which is located in quadrant III. The strategy in quadrant III is the Weakness-Opportunity (WO) strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. Chaerani, M. Noereast Talytha, T. Perdana, E. Rusyaman, dan D. N. Gusriani, “PEMETAAN USAHA MIKRO KECIL MENENGAH (UMKM) PADA MASA PANDEMI COVID-19 MENGGUNAKAN ANALISIS MEDIA SOSIAL DALAM UPAYA PENINGKATAN PENDAPATAN,” Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks untuk Masyarakat, vol. 9, no. 4, hlm. 275–282, 2020.

S. Sundari, Eko Riadi, R. Alexandro, Fendy Hariatama, dan Merisa Oktaria, “Analisis SWOT Dan Strategi Pemasaran Usaha Waralaba,” Edunomics Journal, vol. 3, no. 1, hlm. 1–10, Jan 2022, doi: 10.37304/ej.v3i1.3871.

H. Taan, “Konsep Dasar Perencanaan Pemasaran Dan Proses Penyusunannya,” Jurnal Manajemen, vol. 5, no. 2, hlm. 344–356, 2021.

Widiyarini dan Z. F. Hunusalela, “PERENCANAAN STRATEGI PEMASARAN MENGGUNAKAN ANALISIS SWOT DAN QSPM DALAM UPAYA PENINGKATAN PENJUALAN PT PRIMAVISTA SOLUSI,” Journal of Applied Business and Economic, vol. 5, no. 4, hlm. 384–397, 2019.

S. Faujiah, M. Syaifudin, dan T. Andriani, “Implementasi Manajemen Strategi dalam Lembaga Pendidikan,” JEMSI: Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, vol. 4, no. 3, hlm. 641–650, 2023, doi: 10.31933/jemsi.v4i3.

A. F. Sari, R. H. Sampurna, dan D. Meigawati, “STATEGI DINAS KOPERASI, UKM, PERDAGANGAN DAN PERINDUSTRIAN DALAM PEMBERDAYAAN UMKM DI KOTA SUKABUMI,” Jurnal Inovasi Penelitian, vol. 2, no. 10, hlm. 3353–3360, 2022.

F. Yeni, G. Erwin, H. Ali, U. Putra, I. " Yptk, dan " Padang, “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM MENGHADAPI PERSAINGAN BISNIS PADA PT.FEDERAL INTERNASIONAL FINANCE (FIF) GROUP DI KECAMATAN IPUH, KABUPATEN MUKOMUKO,” vol. 1, 2019, doi: 10.31933/JIMT.

K. L. Damariyanti, A. Hartiati, dan I. Wayan Gede Sedana Yoga, “Strategi Pengembangan Usaha Kedai Kopi ‘Kandera Coffee’ Denpasar Bali menggunakan Metode Swot dan QSPM Business Development Strategy for Coffee Shop ‘Kandera Coffee’ Denpasar Bali Using Swot and QSPM Methods,” Jurnal Rekayasa dan Manajemen Agroindustri , vol. 9, no. 2, hlm. 228–237, 2021.

M. Jihad Akbar dan M. Fitriani Nur Maghfiroh, “PERANCANGAN STRATEGI PEMASARAN MENGGUNAKAN METODE SWOT DAN QSPM UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN BERAS,” Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, vol. 8, hlm. 61–67, 2022, doi: 10.30656/intech.v8i1.4596.

Larisang dan I. Kamil, “ANALISA STATEGI PENGEMBANGAN USAHA PERUSAHAAN EXSPEDISI PADA PT. UWAIS GLOBAL LOGISTIK MENGGUNAKAN METODE SWOT DAN QSPM,” Profisiensi, vol. 9, no. 1, hlm. 90–103, 2021.

U. Effendi, R. Astuti, dan D. C. Melati, “Strategi Pengembangan Usaha Cokelat Menggunakan Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) dan Multi Attribute Utility Theory (MAUT) di Kampung Coklat, Blitar Development Strategies of Chocolate Business Using Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) and Multi Attribute Utility Theory (MAUT) at ‘Kampung Coklat’, Blitar,” Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri, vol. 6, no. 1, hlm. 31–40, 2017.

D. J. M. Sari dan M. N. Sudjoni, “STRATEGI PEMASARAN SARI BUAH SALAK (STUDY KASUS: PUSAT OLEH-OLEH PRONOJIWO WINNA SARI, DESA PRONOJIWO KECAMATAN PRONOJIWO KABUPATEN LUMAJANG,” JU-ke (Jurnal Ketahanan Pangan), vol. 5, no. 2, hlm. 54–64, 2021, doi: 10.33474/JU-ke.

B. Pandiangan, B. Sihombing, M. M. Turnip, V. Matondang, Hendra, dan Sitompul. Dany Perdana, “PENYUSUNAN STRATEGI PEMASARAN KOLEKTIF KOMUNITAS PRODUK KOPI DI KABUPATEN SAMOSIR DENGAN MENGGUNAKAN MATRIKS SWOT DAN METODE QSPM,” Open Journal Systems, vol. 17, no. 12, hlm. 2943–2954, 2023.

M. A. Satryo dan I. S. Tukhas, “ANALISIS SWOT DAN QSPM PADA LEMBAGA SERTIFIKASI PRODUK (LSPRO) X UNTUK KEUNGGULAN BERSAING DALAM PEMBERLAKUKAN STANDAR NASIONAL INDONESIA (SNI) PRODUK PELUMAS SECARA WAJIB SWOT and QSPM,” Jurnal Standardisasi, vol. 24, no. 01, hlm. 57–70, 2022.

H. Setyorini, ud Effendi, dan I. Santoso, “Analisis Strategi Pemasaran Menggunakan Matriks SWOT dan QSPM (Studi Kasus: Restoran WS Soekarno Hatta Malang) Marketing Strategy Analysis Using SWOT Matrix and QSPM (Case Study: WS Restaurant Soekarno Hatta Malang),” Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri, vol. 5, no. 1, hlm. 46–53, 2016.

A. Hamed Taherdoost dan K. Lumpur, “Validity and Reliability of the Research Instrument; How to Test the Validation of a Questionnaire/Survey in a Research,” 2016. [Daring]. Tersedia pada: https://hal.science/hal-02546799

Sulasih, “IMPLEMENTASI MATRIK EFE, MATRIK IFE, MATRIK SWOT DAN QSPM UNTUK MENENTUKAN ALTERNATIF STRATEGI GUNA MENINGKATKAN KEUNGGULAN KOMPETITIF BAGI USAHA PRODUKSI KELOMPOK BURUH PEMBATIK DI KESER NOTOG PATIKRAJA BANYUMAS,” JURNAL E-BIS, vol. 3, no. 1, hlm. 27–40, 2019.

Sholihun, “STRATEGI KEUNGGULAN KOMPETITIF DALAM PENERAPAN FINANCIAL TEKNOLOGI: ANALISIS SWOT DAN QSPM PADA YAYASAN DARUT TAQWA PURWOSARI KABUPATEN PASURUAN,” Rumah Jurnal - Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang, vol. 4, no. 2, hlm. 218–239, Des 2023, doi: 10.54820/gtfn9743.

M. A. Maulana, T. Puspa, A. NurKhoirunnisa, M. M. Haikal Murzid, dan W. A. Simanjuntak, “ANALISIS MANAJEMEN STRATEGIK PERUSAHAAN PADA AYAM PENYET CABE IJO ‘SINAR KARSI,’” Jurnal Ekonomi Trisakti, vol. 3, no. 1, hlm. 587–600, Jan 2023, doi: 10.25105/jet.v3i1.15527.

N. Hilmiyah, E. Permana, I. Haryani Hatta, M. Widyaningsih, dan F. Ekonomi dan Bisnis Universitas Pancasila, “STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA PELAKU UMKM KULINER PADA MASA PANDEMI COVID-19,” Jurnal Riset Bisnis, vol. 5, no. 2, 2022.

N. Atikah, N. Novandriani, dan K. Moeliono, “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN MENGGUNAKAN METODE SWOT DAN QSPM (STUDI KASUS: RESTORAN RAMEN ABOY),” 2021.

Posted

2024-09-13