Strategy for Implementing Audiovisual Learning to Develop Interest in Learning in Children Aged 5-6 Years in Mutual Cooperation Krampon Kindergarten
Strategi Penerapan Pembelajaran Audiovisual untuk Mengembangkan Minat Belajar Anak Usia 5-6Tahun di TK Gotong Royong Krampon
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6529Keywords:
audiovisual learning, children’s interest in learning, early childhoodAbstract
Teachers at the Mutual Cooperation Krampon Kindergarten use audiovisual media twice a week. The main purpose of using media is to attract children's attention and make learning easier and easier to understand. Data collection used observation, interviews and documentation to obtain and collect audiovisual data on implementation at Mutual Cooperation Kindergarten 1 Krampon. The interviews used included sources of information as well as teachers and students. The research uses the Miles and Huberman analytical data model. Namely data collection, reduction, presentation and verification. First video to end of video. The results show a video about introducing the concept of numbers and letters using an animated video that is interesting and easy for children to follow, active involvement. in questions and answers and discussions and being able to recognize animal sounds. With interesting characters, it helps children be more focused and enthusiastic.
Downloads
References
U. Ubaidillah, “Pengembangan Minat Belajar Kognitif Pada Anak Usia Dini,” JCE J. Child. Educ., vol. 3, no. 1, p. 41, Jan. 2020, doi: 10.30736/jce.v2i2.66.
I. N. Jampel and K. R. Puspita, “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Aktivitas Pembelajaran Mengamati Berbantuan Audiovisual,” Int. J. Elem. Educ., vol. 1, no. 3, p. 197, Sep. 2017, doi: 10.23887/ijee.v1i3.10156.
A. Mardhian Ningrum, Tri Sayekti, and Ratih Kusumawardani, “Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Anak Usia 5-6 Tahun,” Gold. Age J. Ilm. Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, vol. 6, no. 4, pp. 179–192, Dec. 2021, doi: 10.14421/jga.2021.64-02.
M. Nurfadhillah, “Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini Melalui Media Video dan Media Gambar di RA Al Hikmah Ambon,” vol. 9, 2023.
S. Sunarti, M. Munirah, and S. Sulfasyah, “Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Information Search terhadap Minat Belajar dan Hasil Belajar Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 6, pp. 9680–9694, Oct. 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i6.4104.
M. Mulyati, “Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Dalam Menumbuhkan Peminatan Anak Usia Dini Terhadap Pelajaran,” Alim J. Islam. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 277–294, Oct. 2019, doi: 10.51275/alim.v1i2.150.
S. Nurdiyanti, “Implementasi Media Visual Dan Audiovisual Terhadap Pembelajaran Anak Usia Dini Di Era Revolusi Industri 4.0,” vol. 2, 2019.
R. Nopriyanti, “Strategi Penerapan Media Audio Visual Dalam Menanamkan Nilai Kesabaran Pada Anak Usia Dini Di KB Mawar Indah Muara Penimbung Ulu,” vol. 1, no. 1, 2021.
A. Sarif, S. N. Ilyas, and M. A. Musi, “Hubungan Penggunaan Media Audio Visual Dengan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Negeri Pembina Benteng”.
E. Purwasih, “Peranan Penggunaan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Di Kelompok B Paud Terpadu Tri Dharma Santi Lebagu Kecamatan Balinggi Kabupaten Parigi Moutong”.
T. M. Rahmawati, “Penggunaan Media Audio Visual Dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Anak Di Tk Negeri 1 Batu Brak Lampung Barat Skripsi”.
S. Sudianto, D. D. Hariri, and R. I. S. Wibowo, “Implikasi Media Audio Visual dalam Pembelajaran Matematika,” Didact. Math., vol. 5, no. 2, pp. 573–579, Oct. 2023, doi: 10.31949/dm.v5i2.8718.
A. Afifah, “Analisis Pengembangan Instrumen Observasi Minat Belajar Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Kualita Pendidik., vol. 2, no. 3, pp. 181–186, Dec. 2021, doi: 10.51651/jkp.v2i3.142.
Indah Herawati, “Penerapan Media Visual Untuk Memudahkan Pembelajaran Anak Usia Dini,” PERNIK, vol. 6, no. 2, pp. 83–87, Oct. 2023, doi: 10.31851/pernik.v6i2.13672.
A. A. Saragih, I. Suryani, and A. S. Sitorus, “Penggunaan Media Audio Visual dalam Menumbuhkan Sikap Sosial, Jujur, dan Tanggung Jawab untuk Anak Usia Dini,” Aulad J. Early Child., vol. 7, no. 1, pp. 115–122, Feb. 2024, doi: 10.31004/aulad.v7i1.600.
A. Fitria, “Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini,” Cakrawala Dini J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, Mar. 2018, doi: 10.17509/cd.v5i2.10498.
L. K. Tegi, M. Ali, and A. Linarsih, “Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun”.
H. Zaini And K. Dewi, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” Raudhatul Athfal J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 81–96, Oct. 2017, doi: 10.19109/ra.v1i1.1489.
C. Sulistyawan and D. P. D. Hariyanti, “Analisis Penggunaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini,” vol. 1, no. 2, 2021.
. M. S., . R. W., and . F., “Mengembangkan Berbahasa Anak Melalui Audio Visual Pada Kelompok B Di Ra Plus Fatahul Wardah,” J. Pendidik. Sains Dan Teknol., vol. 2, no. 1, pp. 183–186, May 2023, doi: 10.47233/jpst.v2i2.694.
T. C. Lubis and M. Mavianti, “Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Anak,” J. RAUDHAH, vol. 10, no. 2, Dec. 2022, doi: 10.30829/raudhah.v10i2.2004.
A. Saikmata, H. A. Malik, A. Syaikhu, and T. I. S. Riyadi, “Penerapan Pembelajaran Audio Visual melalui Media Film Animasi di Masa Pandemi”.
L. Suryani and S. B. Seto, “Penerapan Media Audio Visual untuk Meningkatan Perilaku Cinta Lingkungan pada Golden Age,” J. Obsesi J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 900–908, Sep. 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.601.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.