The Effect of Digital Serial Image Media on Story Writing Skills of Elementary School Students
Pengaruh Media Gambar Berseri Digital terhadap Keterampilan Menulis Cerita Peserta Didik Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6482Keywords:
Digital Serial Image Media, Writing Skills, Elementary SchoolAbstract
This study aims to determine the effect of digital serial image media on writing skills. This research uses quantitative research. The method used is a pre-experimental design method called one group Pre test and Post test. The sample in this study was class II-A students totalling 20 students. The data collection technique of this research is in the form of tests and documentation. The results showed that there was an influence on the digital serial image media of class II-A. This is evidenced by the results of calculations that have results on the analysis of the pretest and posstest of class II-A with a significance (2-tailed) of 0.00 <0.05 which can be proven that there is a significant difference between the two variables and the influence of applying digital serial image media.
Downloads
References
Y. Marryono Jamun, “Dampak Teknologi Terhadap Pendidikan,” J. Pendidik. dan Kebud. Missio, vol. 10, no. 1, pp. 1–136, 2018
M. F. Ni Made Ayu Putri Maharani ., Drs. I Ketut Ardana, M.Pd., DB.KT.NGR. Semara Putra, S.Pd., “Pengaruh Metode Bercerita Berbantuan Media Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Berbicara Anak Kelompok a Di Tk Ikal Widya Kumara Sidakarya Tahun Ajaran 2018/2019,” J. Pendidik. Anak Usia Dini Undiksha, vol. 7, no. 1, p. 25, 2019, doi: 10.23887/paud.v7i1.18742.
L. Ulfatun, S. Udin, and M. Sholehhudin, “Peningkatan Keterampilan Menulis Cerita Fabel dengan Metode Discivery Learning melalui Media Gambar Berseri,” J. Pendidik. edutama, 2020.
D. Firmansyah, “Pengaruh media gambar berseri digitalterhadap hasil belajar bahasa indonesia pada peserta didik kelas II SDN 1 Blambangan Lampung utara,” vol. 3, no. 8.5.2017, pp. 2003–2005, 2022
D. D. Gayatri and M. A. Gaffar, “The Implementation of Picture Series as Learning Media to Improve Students’ Writing Ability Related to Historical Events in Recount Text,” Edunesia J. Ilmiah. Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 790–803, 2023, doi: 10.51276/edu.v4i2.429.
H. Hasan, “Peran Media Gambar Berseri terhadap Kemampuan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar,” Ainara J. (Jurnal Penelit. dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), vol. 2, no. 4, pp. 169–175, 2021, doi: 10.54371/ainj.v2i4.99.
S. Tote, S. Pd Guru, V. Sdi, and W. Nakeng, “Meningkatkan Kemampuan Menerangkan Sistem Peredaran Darah Melalui Media Gambar Berseri Pada Siswa Kelas V SDI Wae Nakeng,” Edunet J. Humanit. Appl. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 84–92, 2021.
T. A. Nurmanjaya, “Peningkatan Kemampuan Menulis Menggunakan Google Meet dengan Media Gambar Berseri,” J. Educ., vol. 7, no. 4, pp. 1879–1884, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i4.1715.
Diah Ayu Irawati, “Kemampuan Menulis Teks Narasi Melalui Media Gambar Seri Siswa Kelas 4 Sdn,” pp. 1–112, 2023.
S. Suroiya, “Keterampilan Menulis Cerita Pendek Berdasarkan Gambar Seri Berbasis Digital Pada Tema 9 Subtema 2 Pembelajaran 9 Semester 1 Kelas IV SD Hang Tuah 10 Juanda,” Ulil Albab Jurnal. Ilmiah. Multidisiplin, vol. 1, no. 7, pp. 2084–2092, 2022.
Tibertius Dawa, “Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kela Iii Sdk Ndona 2 Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Karangan Sederhana Dengan Menggunakan Media Gambar Seri,” J. Literasi Pendidik. dan Hum., vol. 6, 2021.
G. Fitriadi Putri and O. Haki Pranata, “Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Pengaruh Media Pop-Up Card terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Penggolongan Hewan berdasarkan Jenis Makanannya,” vol. 5, no. 1, pp. 174–183, 2018.
E. Marlina, S. Apriliya, and G. Hamdu, “Pedadidaktika: J Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Kemampuan Bercerita Siswa SD Menggunakan Buku Pop Up,”vol. 5, no. 1, pp. 84–99, 2018.
S. Rahmatilah, S. Hidayat, and S. Apriliya, “Media Buku Pop Up Untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah,” Pedadidaktika Jurnal Ilmiah Pendidik. Guru Sekolah. Dasar, vol. 4, no. 1, pp. 139–148, 2017.
S. Mundziroh, Andayani, and K. Saddhono, “Peningkatan kemampuan menulis cerita dengan menggunakan metode picture and picture pada siswa sekolah dasar,” Bahasa, Sastra Indones. dan Pengajarannya, vol. 2, no.1,pp.1–10,2013.
Suttrisno & Puspitasari, 2021; R. Widyaningrum, “Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) untuk Siswa Kelas Awal,” J. Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 8, no. 2, pp. 83–91, 2021.
K. M. G. R. Utami Ni Putu Mega Ari, Ganing Nyoman, “Model Make A Match Berbantuan Media Puzzle Suku Kata Berpegaruh Terhadap Keterampilan Menulis,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 3, no. 1, pp. 48–60, 2020, doi: 10.23887/jippg.v3i1.27035.
T. B. B. Angin, “Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Dengan Metode Field Trip Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Sosopan,” 384–388, 2020.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabet.
Burhan, Nurgiyantoro. 2017. “Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi.”Didaktika: Jurnal3Kependidikan 9(1): 7.
Ibrahim, N., Nusvera, E., & Karimi, A. M. El. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Gambar Berseri Terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi siswa Kelas VII SMP Negeri 24 Jakarta Timur. Jurnal Imajeri, 1(2), 32–41.
Aziezah, R. K. (2022). Penggunaan Media Gambar Seri sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Cerita pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2 (2), 94–100
H, N., Wahyuni, R., & Hasnanto, A. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia. Terampil Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1). https://doi.org/10.24042/terampil.v7i1.6182.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.