Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Marketing Strategy Analysis to Increase Competitiveness Case Study of Aisyiyah Daycare Sidoarjo

Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Daya Saing Studi Kasus Aisyiyah Daycare Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6418

Keywords:

Strategy, competitiveness, daycare

Abstract

Aisyiyah Daycare Sidoarjo relies on word of mouth promotion without using digital marketing strategies so it faces challenges in attracting registrants. This daycare is unable to compete with modern daycare. With only an average of 20-22 child registrations per year, these daycares struggle to increase visibility among potential parents. Research was conducted to analyze marketing strategies to increase the competitiveness of Aisyiyah Daycare. The analysis was carried out using a qualitative descriptive analysis method, namely SWOT analysis. , Aisyiyah Daycare  faces challenges in marketing which are felt to be lacking and minimal marketing in online media. Recommended strategies include website development, activity on social media, and technology training for caregivers. The SWOT analysis shows a good reputation and experienced staff as strengths, but the lack of online presence is a weakness that needs to be overcome to face competition from other daycares that already use digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. Aprianti and S. Sugito, “Pembelajaran dalam Pendidikan Anak Usia Dini Selama Masa Pandemi Covid-19: Sebuah Literature Review,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 4, pp. 2785–2794, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i4.1663.

E. Agustian, I. Mutiara, and A. Rozi, “Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM Kota Jambi,” J-MAS (Jurnal Manaj. Dan Sains, vol. 5, no. 2, p. 257, 2020.

F. Ulfah, K. Nur, Y. Safitri, and S. Evanita, “Analisis Strategi Pemasaran Online untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM ( Studi Keju Lasi,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 2, pp. 2795–2805, 2021.

P. Kotler and G. Armstrong, “Principles of Marketing sixteenth edition,” pearson, 2016.

N. P. R. N. P. Rahmadani, “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK HIJAB:(Studi Kasus: Toko Hijab Aini Modiste Tirto),” Sahmiyya J. Ekon. dan Bisnis, pp. 89–96, 2022.

F. Tjiptono, “Strategi pemasaran: prinsip dan penerapan,” Yogyakarta Penerbit ANDI, 2019.

D. R. Anderson, T. A. Williams, and J. J. Cochran, Statistics for business & economics. Cengage Learning, 2020.

E. Sapitri, S. Sissah, and M. Ismail, “Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Saing Pada Usaha Percetakan D_Three Advertising Di Kelurahan Solok Sipin Kec. Danau Sipin Kota Jambi,” UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, 2021.

D. H. Wibowo, “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM ( Studi pada Batik,” Diajeng Solo, vol. 29, no. 1, pp. 59–66, 2021.

M. Taufik, “Analisis Strategi Pemasaran dalam Upaya Peningkatan Daya Saing pada Es The Indonesia Cabang Lamongan,” Ekon. Keuangan, Investasi Dan Syariah, vol. 3, no. 2, pp. 247–250, 2021.

H. Haryanti, “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN TERHADAP PENINGKATAN VOLUME PENJUALAN PADA HOME INDUSTRI KUE HD CAKE KOTA BANJARBARU,” Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari, 2020.

T. N. Karundeng, S. L. Mandey, and J. S. B. Sumarauw, “Analisis Saluran Distribusi Kayu (Studi Kasus Di Cv. Karya Abadi, Manado),” J. EMBA J. Ris. Ekon. Manajemen, Bisnis Dan Akunt., vol. 6, no. 3, 2018.

M. Lasiyama, “Analisis Strategi pemasaran Islam dalam Meningkatkan Daya Saing Usaha di Allabe There Online Shop Ponorogo.,” Institut Agama Islam Negeri Ponorogo., 2017.

E. Sumardianto, “Penerapan Formulasi Strategi Daycare Islami: Studi Kasus Daycare ‘X’ Surabaya 2023,” Tanzhim J. Dakwah Terprogr., vol. 2, no. 1, pp. 95–116, 2024, doi: 10.55372/tanzhim.v2i1.18.

S. Nurazizah, A. Fauzi, and S. Supardi, “Strategi Pemasaran Pendidikan Dalam Meningkatkan Kepuasan Pelanggan,” J. Konseling Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2, pp. 253–264, 2023, doi: 10.32806/jkpi.v4i2.5.

M. W. Mahatmi, S. Iswanti, and M. N. Hanafi, “Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Promosi Di Twinkle Daycare & Courses,” J. Pengabdi. Masy. - Teknol. Digit. Indones., vol. 1, no. 2, p. 57, 2022, doi: 10.26798/jpm.v1i2.596.

S. Wardaningsih and W. A. Puspitosari, “Program day care di kelompok gelimas jiwo untuk meningkatkan produktifitas kerja dan kemampuan sosial orang dengan gangguan jiwa (odgj),” in Prosiding University Research Colloquium, 2020, pp. 30–36.

Taswiyah and A. Imron, “Optimalisasi Perkembangan Anak Masa Golden Age melalui Daycare,” Amal Insa. Indones. Multidiscip. Soc. J., vol. 4, no. 1, pp. 1–14, 2023.

Posted

2024-08-23