The Implementation of the Azhari Curriculum in Islamic Religious Education at MA Darul Fikri
Implementasi Kurikulum Azhari pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MA Darul Fikri
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6410Keywords:
Azhari Curriculum, Islamic Religious Education, inovation of educationAbstract
This article examines the implementation of the Azhari curriculum in Islamic Religious Education at MA Darul Fikri, a prominent Islamic high school. The Azhari curriculum, rooted in the educational principles of Al-Azhar University in Egypt, emphasizes a comprehensive approach to Islamic studies, integrating classical knowledge with contemporary educational methods. This study explores how the curriculum is adapted to meet local educational needs, focusing on curriculum content, pedagogical strategies, and the impact on student outcomes. By analyzing classroom practices, teacher perspectives, and student feedback, the article provides insights into the effectiveness of the Azhari curriculum in fostering a robust understanding of Islamic principles while preparing students for modern challenges. The findings reveal that the Azhari curriculum's structured approach and its blend of traditional and modern elements contribute significantly to the development of students' religious and academic competencies, thereby enhancing the overall quality of Islamic education at MA Darul Fikri.
Downloads
References
M. S. Mughni, “Desain Kurikulum Merdeka Belajar dan Transformasi Evaluasi Pendidikan Agama Islam,” J. Ilm. Pendidik. Kebud. Dan Agama, vol. 1, no. 2, pp. 97–107, 2023, doi: 10.59024/jipa.v1i2.169.
T. Sumarsih and Wirdati, “Enam Alasan Guru Menggunakan Metode Ceramah pada Mata Pelajaran PAI,” An-Nuha J. Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 123–132, 2022.
A. Zaini, “Implementasi Metode Klasikal Untuk Meningkatkan Kemampuan Belajar PAI Pada Siswa Di SMP Ulul Albab,” Salimiya J. Stud. Ilmu Keagamaan Islam, vol. 4, no. 2, 2023.
F. M. Muhammad Rafliyanto, “Pengembangan Inovasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di Lembaga Pendidikan Formal,” TARBIYATUNA Kaji. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, pp. 121–142, 2023.
E. Susilowati, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” Al-Miskawaih J. Sci. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 115–132, 2022, doi: 10.56436/mijose.v1i1.85.
Muhammad Nur Hadi, Syaifullah, and Wiwin Fachrudin Yusuf, “Inovasi Pendidikan Agama Islam,” J. Mu’allim, vol. 4, no. 1, pp. 53–66, 2022, doi: 10.35891/muallim.v4i1.2948.
H. Kurniawan and E. Hasanah, “Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Inovasi dan Kreativitas Guru pada Masa Pandemi di SD Muhammadiyah Bantul Kota,” J. Stud. Guru dan Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 56–66, 2021.
R. Juliandari, M. Kamal, Junaidi, and Salmiwati, “KREATIVITAS GURU PAI DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN DI SMKN 4,” J. Multidisiplin Ilmu, vol. 1, no. 3, pp. 236–244, 2022.
I. Adelia and O. Mitra, “Permasalahan Pendidikan Islam di Lembaga Pendidikan Madrasah,” J. Islam. J. Ilmu-Ilmu Keislam., vol. 21, no. 01, pp. 32–45, 2021.
R. E. F. Siagian, N. Marliani, and E. M. Lubis, “Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Menengah Atas,” J. Educ., vol. 7, no. 4, pp. 1798–1805, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i4.1597.
R. Sawani, “Rendahnya Minat Siswa SMP Negeri 28 Bengkulu Tengah Dalam Belajar Pendidikan Agama Islam,” Guau J. Pendidik. Profesi Guru Agama Islam, vol. 2, pp. 239–244, 2022.
R. R. S. Wiranata, M. Maragustam, and M. S. Abrori, “Filsafat Pragmatisme: Meninjau Ulang Inovasi Pendidikan Islam,” Ta’allum J. Pendidik. Islam, vol. 9, no. 1, pp. 110–133, 2021, doi: 10.21274/taalum.2021.9.1.110-133.
I. Z. Nadila, M. S. Nugraha, and Tarsono, “Strategi Inovatif dalam Perencanaan Pembelajaran PAI: Memaksimalkan Hasil Pembelajaran,” Cendekia J. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 1206, no. December, pp. 81–88, 2023.
I. Sanusi, Hasbiyallah, M. N. Ihsan, and A. M. Rahman, “Inovasi Pembelajaran Science, Technology, Religion, Engineering, Art, and Mathematics Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” J. Perspekt., pp. 89–105, 2022.
M. Abdulloh, “Pembaharuan Pemikiran Mahmud Yunus Tentang Pendidikan Islam Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Modern,” Al Murabbi, vol. 5, no. 2, pp. 22–33, 2020, doi: 10.35891/amb.v5i2.2109.
A. H. Yulia Syafrin, Muhiddinur Kamal, Arifmiboy, “Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam,” vol. 1, no. 4, pp. 448–460, 2021.
E. F. Fidayani and F. M. Ammar, “The Use of Azhari Curriculum in Arabic Language Learning at Islamic Boarding School,” vol. 6, no. 1, pp. 25–45, 2023.
R. F. Baidarus, “Pendidikan Islam di Mesir,” J. Islam. Educ. El Madani, vol. 1, 2021.
D. S. Azhari, Z. Afif, S. Nurdin, and M. Kosim, “Konsep Pengembangan & Inovasi Kurikulum Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) Berbasis Teknologi Informasi,” vol. 3, pp. 1241–1250, 2023.
Sulaiman, Rusdinal, N. Gistituati, and A. Ananda, “Sistem pendidikan Mesir dan perbandingannya dengan Indonesia,” Ta’dibuna J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 3, pp. 395–413, 2021, doi: 10.32832/tadibuna.v10i2.4596.
I. R. Manik et al., “Pelaksanaan Program Praktik Pengajaran Lapangan (PPL) Sebagai Perwujudan Peningkatan Keterampilan Mengajar di SMK Negeri 1 Pematang Siantar,” Community Dev. J. J. Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 2, pp. 1376–1381, 2023.
Nurdyansyah, Media Pembelajaran Inovatif. UMSIDA Press, 2019.
S. M. Siddiq and L. Fitriani, “Teaching Arabic Grammar Using the Textbook ‘Al-“Arabiyah Bayna Yadaik Series 4’ at Ma’had Aly Ar Raayah,”’” Kitaba, vol. 1, no. 3, pp. 125–134, 2023, doi: 10.18860/kitaba.v1i3.24185.
N. Pratama, M. S. Tampubolon, and K. Khanafi, “Problematika Pembelajaran Mahasiswa Lulusan Sekolah Umum pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab di Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta,” J. Ilmu Pendidik. dan Sains Islam Interdisip., vol. 1, no. 2, pp. 117–124, 2022, doi: 10.59944/jipsi.v1i2.45.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.