Optimizing Spiritual Intelligence Through BTQ Learning
Optimalisasi Kecerdasan Spiritaul Melalui Pembelajaran BTQ
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6406Keywords:
Holistic Education, Spiritual Intelligence, Learning Motivation, Quranic Literacy, Qualitative ApproachAbstract
This study aims to understand the relationship between learning motivation and spiritual intelligence in the BTQ learning process at SMA Telkom Sidoarjo. This study used qualitative methodology with the main data sources including students, teachers and the principal. Data were collected through extensive and in-depth interviews recorded verbatim, field notes during observation, and documentation of students' assignments. The results showed that effective BTQ learning entails a deep understanding of the sacred texts, as well as the application of the values contained in everyday life. This research emphasises the importance of innovative learning strategies and the use of technology to optimise students' spiritual intelligence. The validity of the research was ensured through triangulation of data from various sources. The results are expected to contribute to the development of a more effective BTQ curriculum and teaching methods at SMA Telkom Sidoarjo.
Downloads
References
A. Pitri, H. Ali, And K. Anwar Us, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Islam: Paradigma, Berpikir Kesisteman Dan Kebijakan Pemerintah (Literature Review Manajemen Pendidikan),” J. Ilmu Hukum, Hum. Dan Polit., Vol. 2, No. 1, Pp. 23–40, 2022, Doi: 10.38035/Jihhp.V2i1.854.
A. Khanifah, Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di Smk …. 2019.
F. E. Ramadhani And Khusnul Khotimah, “Memahami Kecerdasan Emosional Dan Spiritual Melalui Lensa Islam,” Merdeka J. Ilm. Multidisiplin, Vol. 1, No. 2, Pp. 1–17, 2023, Doi: 10.62017/Merdeka.V1i2.196.
Iswati, “Pengembangan Kecerdasan Spiritual Siswa Di Sd Islam Tompokersan Lumajang,” Rumah J. Iain Metro, Vol. 1, No. 1, P. 43, 2019.
K. H. Basuki, “Pengaruh Kecerdasan Spiritual Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika,” Form. J. Ilm. Pendidik. Mipa, Vol. 5, No. 2, Pp. 120–133, 2019, Doi: 10.30998/Formatif.V5i2.332.
F. Utama, “Alternatif Metode Pengembangan Kecerdasan Emosi Dan Spiritual Anak,” J. Early Child. Care Educ., Vol. 1, No. 1, Pp. 7–12, 2018.
Riris Amelia, Ahmad Irkham Saputro, And Eri Purwanti, “Internalisasi Kecerdasan Iq, Eq, Sq Dan Multiple Intelligences Dalam Konsep Pendidikan Islam (Studi Pendekatan Psikologis),” J. Manaj. Pendidik. Islam Al-Idarah, Vol. 7, No. 02, Pp. 34–43, 2022, Doi: 10.54892/Jmpialidarah.V7i02.232.
S. Haryanto, S. Rizki, And M. Fahdilah, “Konsep Sq: Kecerdasan Spiritual Danah Zohar Dan Ian Marshal Dan Relevansinya Terhadap Tujuan Pembelajaran Pai,” Paramurobi J. Pendidik. Agama Islam, Vol. 6, No. 1, Pp. 197–212, 2023, Doi: 10.32699/Paramurobi.V6i1.4853.
M. Syarif, “Perkembangan Kecerdasan Intelektual, Emosional Dan Spiritual Anak,” J. Pendidik. Dan Pengajaran, Vol. 2, No. 1, Pp. 31–42, 2023.
S. Al-Jannah And H. N. Aly, “Kurikulum Sebagai Pilar Pengembangan Individual Siswa Sma: Pendekatan Holistik Untuk Masa Depan Yang Berkilau Selviana,” J. Pendidik. Dan Konseling, Vol. 5, No. 4, Pp. 540–548, 2022.
H. N. Zakarya, Hafidz, Martaputu, “Pendidikan Karakter Di Sekolah: Pengaruhnya Terhadap Pengembangan Etika Sosial Dan Moral Siswa,” Students’ Difficulties Elem. Sch. Increasing Lit. Abil., Vol. 4, No. 1, Pp. 1–12, 2022.
H. Rahmawati Et Al., “Peran Guru Penggerak Terhadap Penerapan Pembelajaran Kurikulum Merdeka Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa,” Innov. J. Soc. Sci. Res., Vol. 3, No. 2, Pp. 4039–4050, 2023.
S. Surawan And C. Fatimah, “Peran Guru Pai Mengatasi Kesulitan Siswa Dalam Literasi Al-Qur’an,” Ta’dibuna J. Pendidik. Agama Islam, Vol. 4, No. 2, P. 106, 2021, Doi: 10.30659/Jpai.4.2.106-115.
Mu. A. Sudarmono, A. Wahab, And M. Azhar, “Upaya Peningkatan Minat Belajar Baca Tulis Al-Qur’an,” J. Ilm. Islam. Resour., Vol. 17, No. 2, P. 162, 2020, Doi: 10.33096/Jiir.V17i2.92.
F. Tarbiyah, D. A. N. Keguruan, U. Islam, And N. Raden, “Agama Islam Daring Dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik ( Studi Di Smp N 18 Bandar Lampung ) Kecerdasan Spiritual Peserta Didik ( Studi Di Smp N 18 Bandar Lampung ),” 2022.
“Motional Spiritual Quotient (Esq) Sebagai Sistem Pendekatan Pendidikan Agama Islam (Telaalt Buku-Buku Esq Karya Ary Ginanjar Agustian).” 2020.
F. A. G. Teh Chee Ghee, “Emotional Spiritual Quotient (Esq) Menurut Ary Ginanjar Agustian Dan Relevansinya Dengan Pengembangan Kompetensi Spiritual Dan Kompetensi Sosial Kurikulum 2013,” J. Geotech. Geoenvironmental Eng. Asce, Vol. 120, No. 11, P. 259, 2020.
“Kecerdasan Spritual Menurut Ary Ginanjar.” 2020.
D. Permatasari, A. Razak, And R. Mas Bakar, “Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa,” J. Psikol. Talent. Mhs., Vol. 1, No. 4, Pp. 133–146, 2022.
D. Anggraeni, R. R. Barokah, And S. Sukawati, “Pengaruh Kegiatan Baca Tulis Al-Qur’an (Btq) Terhadap Sikap Religius Mahasiswa Ikip Siliwangi,” Parol. (Jurnal Pendidik. Bhs. Dan Sastra Indones., Vol. 2, No. 1, Pp. 33–38, 2020.
Ainiyah, “Implementasi Program Baca Tulis Al-Qur`An (Btq) Dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Quran Santri Kelas Isti`Dad Pondok Pesantren Riyadlatul Ulum Desa Bumiharjo Kecamatan Batanghari Kabupaten Lampung Timur,” Inst. Agama Islam Negeri Metro, P. 39, 2020.
R. S. Titin Mariatul Qiptiyah, M.Pd, “Implementasi Program Baca Tulis Al-Qur’an (Btq) Di Madrasah Aliyah Roudlotul Mutaallim Baratan Kecamatan Patrang Kabupaten Jember,” Tasamuh J. Stidi Islam, Vol. 13, 2021.
S. Pamungkas, “Upaya Sekolah Dalam Menumbuhkan Kepedulian Sosial Siswa Di Smp Kesatrian 2 Semarang,” Univ. Negeri Semarang, Pp. 1–94, 2019.
“Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Di Smp Negeri 05 Sinunukan.” 2020.
M. A. A. Mamun And M. Hasanuzzaman, “Kriteria Siswa Dengan Kecerdasan Spiritual Dalam Pembelajaran Btq,” Energy Sustain. Dev. Demand, Supply, Convers. Manag., Pp. 1–14, 2020.
G. Good, “Meningkatkan Kecerdasan Spritual Melalui Kegiatan Ektrakulikuler Rohani,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., Vol. 1, No. April, Pp. 8–29, 2021.
E. C. Ningrum And N. Hidayat, “Pembelajaran Berbasis Literasi Agama Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di Mts Ma’arif Nu 1 Pekuncen Kabupaten Banyumas,” Vol. 16, Pp. 295–318, 2022.
G. Good, “Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spritual Terhadap Pembelajaran Baca Tulis Qur`An,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., Vol. 1, No. April, Pp. 16–44, 2020.
G. Good, “Upaya Peningkatan Kecerdasan Spiritual Melalui Pengembangan Dan Pembinaan Kegiatan Kurikuler Dan Ekstrakurikuler Peserta Didik Di Mts. Nurul Islam Karangcempaka Bluto Sumenep.,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., Vol. 1, No. April, Pp. 51–82, 2023.
Uifah Mudrikah, “Pengembangan Kecerdasan Spiritual Siswa Di Smp Negeri 1 Moga Kabupaten Pemalang,” Fak. Ilmu Dan Keguruann, Pp. 131–153, 2017.
V. I. P. A. Candiwulan, “Implementasi Metode Qiro’ati Pada Pembelajaran Baca Tulis Al-Qur’an (Btq) Di Sdit Vip Al-Huda Candiwulan,” J. Mu’allim, Vol. 15, No. 1, Pp. 1–135, 2022.
A. Asmawadi, “Penerapan Ilmu Tajwid Dalam Membaca Al-Qur’an Pada Mata Pelajaran Baca Tulis Al-Qur’an (Btq),” Vocat. J. Inov. Pendidik. Kejuru., Vol. 1, No. 1, Pp. 9–16, 2021, Doi: 10.51878/Vocational.V1i1.31.
2022) (Iqbal, “Peran Guru Agama Dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Siswa Di Sma Tanwirul Hija Kabupaten Sumenep,” Iprogr. Stud. Pendidik. Agama Islam Jur. Pendidik. Agama Islam, No. 8.5.2017, Pp. 2003–2005, 2022.
Y. B. Kholifah, “Efektivitas Pembelajaran Btq Berbasis Daring Pada Era New Normal Di Min 3 Magetan,” Vol. 16, No. 02, Pp. 122–134, 2020.
Maskur, M. K. Anwar, And Trianah, “Pengembangan Media Tajwid Interaktif Berbasis Aplikasi Android Pada Mata Pelajaran Btq Di Sekolah Dasar,” J. Magistra, Vol. 12, No. 2, Pp. 120–133, 2021, Doi: 10.31942/Mgs.
B. A B. Iv, “Analisis Upaya Pengembangan Kecerdasan Spiritual Dalam Ekstrakurikuler Kaligrafi Di Ma Keterampilan Al-Irsyad Gajah Demak,” Pp. 46–67, 2020.
S. Muhibah And I. Maisaroh, “Mengembangkan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sd Islam Tirtayasa Kota Serang,” J. Pendidik. Karakter “Jawara,” Vol. 7, No. 2, 2021.
M. Oktasia, “Pengaruh Pendampingan Spiritual Membaca Al Qur’an Terhadap Adaptasi Spiritual,” Perpust. Univ. Airlangga, Pp. 1–8, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.