Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of the Tilawati Method in learning the Qur’an at MI Ma’arif Pagerwojo Sidoarjo


Implementation of the Tilawati method in learning the Qur’an at MI Ma’arif Pagerwojo Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6311

Keywords:

Implementation, Tilawati Method, Reading and writing the Qur'an

Abstract

.  The aim of this research is to describe the implementation of the tilawati method in learning the Qur'an along with the obstacles faced by teachers in teaching and learning activities. The research method used is qualitative with a descriptive approach. The research subjects were class 3A students at MI Ma'arif Pagerwojo Sidoarjo. Data sources used in research, primary data and secondary data. Primary data consists of direct interviews with several informants. Secondary data is in the form of written documents, photos of activities, historical recordings of activities related to research needs. Data collection techniques used were observation and documentation. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Handayani lys nur. (2018). Metode Sorogan dalam meningkatkan kemampuan membaca Al Quran pada kelompok B di TK Nurul Ummah Kota Gede Yogyakarta.

Miftahul Azis. (2018). Penerapan Metode UMMI dalam pembelajaran Al Qur’an di SDIT As Salamah BatuRetno Wonogiri.

Faisal, M., Marisa, S. N., Fisa, T., Amiruddin, A., & Rahim, R. A. (2023). Optimalisasi metode tahsin al-Qur’an bagi pelajar pada MAN 1 Meulaboh. MEUSEURAYA - Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1–7. https://doi.org/10.47498/meuseuraya.v2i1.1839

Program Maghrib Mengaji sebagai Sarana Pembelajaran Al-Quran pada Anak Usia Dini, I., Deskriptif Kualitatif di TPQ Al Ittihad Kab Cirebon Hisny Fajrussalam, S., Nur Istighna, L., Nurjanah, C., & Risnandar Angga Widjaya, C. (2023). Media Informasi Pendidikan Islam. 22(2), 259–268. https://doi.org/10.29300/attalim.v22i2.5817

Khausumah Nuril. (2020). Upaya penerapan pembelajaran Al Qur’an metode Tilawati di MINU Maudlu’ul Ulum Purwantoro kecamatan Blimbing kota Malang.

Aprilianti, F., & Rindaningsih, I. (2024). Evaluation of Supervision Teacher Performance in Early Childhood Education. Academic Journal Research, 2(1), 40–47. https://doi.org/10.61796/acjoure.v2i1.60

Albar Waris Abdul. (2022). Implementasi metode tilawati dalam meningkatkan hasil belajar baca Al Qur’an santri RA. Al- Mujtama’ Plakpak Pegantenan Pamekasan (Vol. 6, Issue 1). http://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/index.

Rindaningsih, I., Hastuti, W. D., & Findawati, Y. (2019). Desain Lingkungan Belajar yang Menyenangkan Berbasis Flipped Classroom di Sekolah Dasar. Proceedings of The ICECRS, 2(1), 41–47. https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1.2452

Gushaini, I. A. M. D. (2021). Analisis penggunaan metode Tilawati dalam mengoptimalkan kemampuan baca tulis Al Qur’an pada siswa di MI Insan Mulia tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ekonomi, 6 no 2(P-ISSN : 2656-873X; E-ISSN : 2477-6491), 305–316.

Zazinah Khoirul. (2020). Pengaruh penerapan metode Tilawati terhadap kemampuan membaca Al Qur’an siswa kelas III MI Fathul Huda Sidorejo Sayung Demak tahun ajaran 2019 / 2020.

Fajar Dwi Mukti, & Ayu Sholina. (2019). Implementasi metode tilawati dalam pembelajaran membaca Al Qur’an pada santri TPQ Ababil Sentani kabupaten Jayapura. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 58–69. https://doi.org/10.54396/alfahim.v1i2.58

Ernawati, A. N. (2023). Implementasi metode Tilawati dalam meningkatkan kemampuan baca tulis Al Quran di TPA Baitur- Rohman Cantel Pitu Ngawi.

Hujaemah Een. (2017). Implementasi metode Tilawati dalam pembelajaran Al Qur’an di madrasah (Penelitian Deskriptif di Madrasah Ibtidaiyah Pembangunan).

Rindaningsih, O. I. (2019). Buku Ajar Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran MI Diterbitkan oleh UMSIDA PRESS.

Syaikhon, M. (2017). Penerapan metode Tilawati dalam pembelajaran membaca Al Qur’an pada anak usia dini di KB Taam Adinda Menganti Gresik. In Education and Human Development Journal (Vol. 02, Issue 01).

Rohmah, S. F., Pesha, I. N. Y., & Triwoelandari, R. (2023). Implementasi metode Tilawati dengan nada Rost terhadap kualitas tahfizh juz Amma. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 333–348. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i2.9820

Aminudin, A., Sari, Z., & Basuki, S. (2019). Aplikasi Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Metode Tilawati Berbasis Web Responsive. JRST (Jurnal Riset Sains Dan Teknologi), 3(1), 1. https://doi.org/10.30595/jrst.v3i1.3964

Amin, M., & Ramli, M. (2019). Implementasi metode Tilawati dalam pembelajaran Al Quran pada anak - anak di TPA Al Falah unit 081 kota Banjarbaru.

Dainuri. (2017). Problematika Pembelajaran Al Quran dengan Metode Tilawati. 2, 167–178. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/conference/index.php/aciece/aciece2

Rizkiyah Novidatur. (2020). Penerapan metode Tilawati dalam meningkatkan kemampuan membaca Al Qur’an Taman Pendidikan Al Qur’an (TPQ) di desa Jeruk Sok Sok kecamatan Binakal kabupaten Bondowoso.

Posted

2024-08-16