Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Narrative Analysis False Voice Prank Content on Youtube Angga Candra


Analisis Naratif Konten Prank Suara False Pada Youtube Angga Candra

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6248

Keywords:

Narrative Analysis, Prank Content, Angga Candra, False Sound

Abstract

This study aims to analyze the content of false voice prank on Angga Candra's YouTube. The method used is narrative analysis with the application of the Tzvetan Todorov model, which involves identifying the beginning, middle, and end structures in the video narrative. The object of this study is Angga Candra's prank video, while the subject is Angga Candra's YouTube. The results of the analysis show that the number of likes, viewers, and comments provide a clear picture of the effectiveness of the video in attracting attention and maintaining the interest of the audience, as well as the emotional impact produced. The initial structure begins with an introduction that displays false voice as an element of disturbance that successfully triggers the audience's curiosity, then in the middle there is a change when Angga Cadra displays a melodious voice that creates a new balance from confusion to admiration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. D. Pambudi, “PEMANFAATAN YOUTUBE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MASA PANDEMI COVID-19,” J. Ilm. Pendidik. Ekon., vol. 06, no.2, 2021.

S. A. Cecariyani and G. G. Sukendro, “Analisis Strategi Kreatif dan Tujuan Konten Youtube (Studi Kasus Konten prank Yudist Ardhana),” Prologia, vol. 2, no. 2, p. 495, 2019, doi: 10.24912/pr.v2i2.3735.

A. Vira and E. Reynata, “Penerapan youtube sebagai media baru dalam komunikasi massa,” Komunikologi J. Ilm. ilmu Komun., vol. 19, no. 2, pp. 96–101, 2022, [Online]. Available: https://komunikologi.esaunggul.ac.id/index.php/KM/article/view/514/254

A. Pujiono, “Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z,” Didache J. Christ. Educ., vol. 2, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.46445/djce.v2i1.396.

M. A. A.Utomo, “ANALISIS KUALITAS KONTEN YOUTUBE BERDASARKAN KOLOM KOMENTAR DARI CHANNEL YOUTUBE BAIM PAULA,” J. Penelit. Komun., vol. 3, 2021.

D. Dominggus, “Fenomema Prank dan Pengaruhnya Terhadap Spiritualitas Generasi Milenial,” KAMBOTI J. Sos. dan Hum., vol. 2, no. 2, pp. 116–123, 2022, doi: 10.51135/kambotivol2iss2pp116-123.

R. Winangsih and R. Mulyasih, “Komunikasi Empati Dalam Budaya Prank Di Kalangan Remaja,” J. Sci. Commun., vol. 3, no. 2, pp. 97–104, 2021.

F. Isnawan, “Konten Prank Sebagai Krisis Moral Remaja Di Era Milenial Dalam Pan-Dangan Psikologi Hukum Dan Hukum Islam,” J. Surya Kencana Satu Din. Masal. Huk. Dan Keadilan, vol. 12, pp. 59–74, 2021.

S. Rantona and R. Kurniawan, “Persepsi Netizen Media Sosial Instagram Dalam Konten Prank Ferdian Paleka,” J. Komun. Masy. dan Keamanan, vol. 2, 2020.

S. Poto Elu, “STIGMA SOSIAL DALAM FILM TILIK (Analisis Tiga Tataran Semiotika Tzvetan Todorov),” J. Oratio Directa , vol. 5, no. 2, pp. 1043–1057, 2024.

Y. Kusuma and H. R. Prabayanti, “Content Creator Yang Berkarakter Berdasarkan Analisis Video Youtube Ningsih Tinampi,” WACANA J. Ilm. Ilmu Komun., vol. 21, no. 2, pp. 210–225, 2022, doi: 10.32509/wacana.v21i2.2111.

E. Y. Nurjaman, “Komunikasi Visual : Representasi Norma Kesopanan Perempuan Indonesia,” Al-Wardah, vol. 13, no. 2, p. 201, 2020, doi: 10.46339/al-wardah.v13i2.213.

A. F. Amrullah, T. P. G. Saputri, A. Z. A. Ardiva, and Sabri, “Analisis Konten Prank KDRT pada Channel YouTube Baim Wong terhadap Perilaku Masyarakat,” JIKA (Jurnal Ilmu Komun. Andalan), vol. 5, no. 2, pp. 149–158, 2022.

W. M. Adiputra, “DILEMA SOSIAL DALAM THE SOCIAL DILEMMA Analisis Naratif atas Absennya Wawasan Kewargaan dalam Film The Social Dilemma,” J. Media dan Komun. Indones., vol. 3, no. 2, p. 86, 2022, doi: 10.22146/jmki.70033.

D. Mujianto, Analisis Naratif Konsep Diri dalam Film Imperfect: Karier, Cinta dan Timbangan. 2020. [Online]. Available: https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/55044

D. Putri Aji and K. Adnani, “Makna Life Goals dalam Film Rentang Kisah: Analisis Naratif Model Tzvetan Todorov,” Acad. J. Da’wa Commun., vol. 4, no. 1, pp. 113–134, 2023, doi: 10.22515/ajdc.v4i1.5427.

A. Toni, “Analisis Naratif Pada Konten Filosofi Hindu Pada Tiga Relief Candi Kidal Di Akun Youtube Asisi Channel,” Samvada J. Ris. Komunikasi, Media, dan Public Relat., vol. 1, no. 1, pp. 60–70, 2022, doi: 10.53977/jsv.v1i1.609.

A. F. Ardan and Q. N. Wijayani, “Komunikasi Interpersonal dalam Era Digital Tantangan dan Peluang,” J. Sos. Dan Hum., vol. 1, no. 3, pp. 99–104, 2024, [Online]. Available: https://doi.org/10.62017/arima

Carlos Pingsen Pratama, Vincent So, Sunoto, Muhammad Hafiz Ivan Irawan, and Jenifer Lim, “Strategi Naratif Dalam Iklan Online: Menganalisa Pengaruh Introducing Jo & Jek Terhadap Sikap Penonton di Platform Youtube,” J. Trends Econ. Account. Res., vol. 4, no. 2, pp. 331–337, 2023, doi: 10.47065/jtear.v4i2.1000.

D. Hariyanto and A. P. P. Mariyanto, “Motif Menonton Vlog ‘Keluarga Beti’ Channel Youtube Arif Muhammad,” Kanal J. Ilmu Komun., vol. 8, no. 2, pp. 67–72, 2020, doi: 10.21070/kanal.v8i2.264.

W. R. S. Putra, “Analisis Cerita Naratif Vladimir Propp Pada Cerita Kkn Desa Penari Versi Channel Youtube Nessie Judge,” 2021.

M. A. A. Utomo, “ANALISIS KUALITAS KONTEN YOUTUBE BERDASARKAN KOLOM KOMENTAR DARI CHANNEL YOUTUBE BAIM PAULA,” J. Penelit. Komun., vol. 3, 2023.

Posted

2024-08-16