Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Role Of The School Principal In Implementing The Independent Learning Curriculum


Peran Kepala Sekolah Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6202

Keywords:

Independent Curriculum, Role of School Principal, Professionalism

Abstract

An independent curriculum is a curriculum that gives educators and students the freedom to do what they want. SDN Gunungsari II has implemented the independent curriculum and has carried out activities that follow the principles of the independent curriculum for a long time, apart from the role of a school principal in implementing the independent curriculum. The results of this research state that the role of school principals in implementing the independent curriculum is very important. Apart from discussing the issue of roles, it also discusses the issue of inhibiting factors in implementing the independent curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. T. Kusuma dan I. Rindaningsih, “P e r i s a i,” hal. 338–349, 2023.

D. Gati, "Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di MI Walisongo Kranji 01 Ngwuni", hal-1-14, 2023.

R. S. A. Pamungkas dan J. Wantoro, “Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, hal. 3(2), 524–532, 2020, [Daring]. Tersedia pada: https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

S. Khotimah dan T. R. Noor, “Peran Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar,” Nuris J. Educ. Islam. Stud., vol. 4, no. 1, hal. 33–42, 2024, doi: 10.52620/jeis.v4i1.64.

T. Marliyani, D. Margo Irianto, dan P. Prihantini, “Peran Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Optimalisasi Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar,” Nat. J. Kaji. dan Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 8, no. 1, hal. 154–160, 2023, doi: 10.35568/naturalistic.v8i1.3927.

N. A. Rumasukun, M. Faizin, dan G. Apia, “Peran Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SD Negeri 02 Waisai,” J. Papeda J. Publ. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 1, hal. 13–22, 2024, doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v6i1.5220.

W. A. Adha dan S. Fadhila, “Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka,” IBTIDA J. Kaji. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 1, hal. 50–59, 2023.

Sovia Reni Azizah, “Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sdit Lentera Hati Kaligondang Kabupaten Purbalingga,” 2024.

E. Hidayat, A. Pardosi, dan I. Zulkarnaen, “Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka,” J. Stud. Guru dan Pembelajaran, vol. 6, no. 1, hal. 9–18, 2023, doi: 10.30605/jsgp.6.1.2023.2339.

Endang Setyawati, “Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar (Studi Kasus Di SMP Negeri 1 Pudak, Ponorogo),” hal. 1–121, 2023, [Daring]. Tersedia pada: http://etheses.iainponorogo.ac.id/24225/1/206190088_Endang Setyawati_Manajemen Pendidikan Islam.pdf

A. Nasir, Nurjana, K. Shah, R. A. Sirodj, dan M. W. Afgani, “Pendekatan Fenomenologi Dalam Penelitian Kualitatif 1✉,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 3, no. 5, hal. 4445–4451, 2023, [Daring]. Tersedia pada: https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0APendekatan

M. Akbar, N. K. Putri, S. Febriani, J. I. Abunoya, dan Sukemi, “Kajian Literatur: Analisis Kelemahan Dan Faktor Penghambat Pada Implementasi Kurikulum Merdeka,” Progr. Stud. Sarj. Pendidik. Kim. FKIP Univ. Mulawarman, hal. 106–111, 2023.

M. Z. Annaafi dan W. Wakhudin, “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di SD Negeri 2 Sokaraja Kulon Banyumas,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Indones., vol. 4, no. 2, hal. 613–625, 2024, doi: 10.53299/jppi.v4i2.548.

J. Caron dan J. R. Markusen, 済無No Title No Title No Title. 2016.

Y. Suryadi dan D. Nurdin, “Manajemen Kepemimpin Transformasional dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah: Studi Kritis Pola Kepemimpinan dalam Transisi Kebijakan Kurikulum,” Nat. J. Kaji. dan Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 8, no. 2, hal. 182–192, 2023, doi: 10.35568/naturalistic.v8i2.4703.

A. Qurnia dan I. Rindaningsih, “Volume 1 Number 1 February 2024 URGENCY OF LEADERSHIP MANAGEMENT IN ISLAMIC EDUCATION INSTITUTIONS,” vol. 1, no. 1, hal. 40–46, 2024.

H. B. Rizki, M. Afifulloh, dan F. Mustafida, “Implementasi Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar Negeri Sumbersari 1 Kota Malang,” JPMI J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 5, hal. 129–138, 2023, [Daring]. Tersedia pada: http://jim.unisma.ac.id/index.php/JPMI/index

Okvi Maharani dan Ida Rindaningsih, “Penilaian Kinerja Sebagai Penentu Prestasi dan Kinerja Tenaga Kependidikan: Literature Review,” MAMEN J. Manaj., vol. 2, no. 1, hal. 159–170, 2023, doi: 10.55123/mamen.v2i1.1626.

A. Abi, S. Johan. Metodologi Penelitian Kualitatif. CV. Jejak. 2018.

Ferdy Sopran Wamala1), Marzuki Noor2), Agus Sutanto3)1)SD Islam Al Azhar 50 Metro, 2) 3)Universitas Muhammadiyah Metro

Posted

2024-08-16