The Influence of Geometric Shape Media on the Cognitive Abilities of Children Aged 4-5 Years at the IT Kindergarten Nurul Hidayah Sampang
Pengaruh Media Bentuk Geometri Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun di TK IT Nurul Hidayah Sampang
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6197Keywords:
Learning, Media, Geometric ShapeAbstract
One of the aims of this research is to improve the cognitive abilities of children 4-5 years old at the IT Nurul Hidayah Kindergarten using geometric shapes as media. This research also uses quantitative methods with a type of pre-experimental design, namely one group pretest and posttest, namely a design that includes one group or one class. without any comparison The variables in this research are geometric shape media (X) as the independent variable, and children's cognitive abilities (Y) as the dependent variable. The data collection technique in this research is a test based on children's cognitive ability instruments. This research activity was carried out by providing media treatment with geometric shapes. The treatment was carried out over 2 meetings, which began with a pre-test, namely the initial activity to determine the child's abilities before being given treatment through the medium of geometric shapes.
Downloads
References
N. L. Choiriyah and D. Komalasari, “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Kegiatan Mencetak Pada Anak Usia 3 – 4 Tahun,” Unesa, no. 1, pp. 1–7, 2014.
Maghfiroh and D. Shofia Suryana, “Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 05, no. 01, p. 1561, 2021.
D. Suryana, “Kurikulum pendidikan Anak Usia Dini berbasis Perkembangan Anak,” J. Pendidik. Dasar dan Hum., vol. 2, no. 1, pp. 65–72, 2014.
C. Astutik, “Penerapan Layanan Bimbingan Dan Konseling Pada Anak Usia Dini,” Alpen J. Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 2, 2019, doi: 10.24929/alpen.v2i2.17.
A. Marifah, “Peningkatan kemampuan kognitif dalam mengenal bentuk geometri melalui permainan konstruktif pada Kelompok A di TK Hikari,” p. 153, 2018, [Online]. Available: https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/43552 [6] K. Anak and U. Dini, “Pembelajaran seni musik bagi pengembangan kognitif anak usia dini,” pp. 11–21.
E. Yuni, P. Dewi, K. Mengenal, B. Geometri, and P. Balok, “Kemampuan geometri balok,” vol. 6034, no. 1, pp. 32–45.
M. Andriyani, “Meningkatkan kemampuan mengenal bentuk bentuk-bentuk geometri datar melalui permainan tradisional gotri legendri pada anak kelas B TK Sunan Kalijaga,” J. Pendidik. Guru Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 8, p. 8, 2015, [Online]. Available: http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgpaud/article/view/390
Y. Novitasari and D. Prastyo, “Egosentrisme Anak Pada Perkembangan Kognitif Tahap Praoperasional,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, pp. 2407–4454, 2020.
N. K. Sarnyani, N. Wirya, and ..., “Penerapan Metode Pemberian Tugas Berbantuan Media Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak,” J. Pendidik. Anak …, vol. 3, no. 1, 2015, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/article/view/5922
A. Rusdianti, Y. Solfiah, and R. Kurnia, “Pengembangan Media Getar ( Geometri Putar) Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia 4-5 Tahun,” J. Rev. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 3, no. 2, pp. 145–152, 2020, doi: 10.31004/jrpp.v3i2.1210.
M. Gardner, “PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK Pendidikan Anak Usia Dini suatu upaya geometri pada anak usia dini adalah kemampuan di anak sejak lahir sampai dengan usia enam tahun , yang dilakukan melalui pertumbuhan sekitar berdasarkan bentuk geometri . Pen,” pp. 1–13, 2018.
F. N. Ulfa, R. Hafidah, and N. K. Dewi, “Mengenal Bentuk Geometri Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Pada Anak Usia Dini,” Kumara Cendekia, vol. 8, no. 1, p. 82, 2020, doi: 10.20961/kc.v8i1.39354.
E. Elan, D. A. Muiz L, and F. Feranis, “Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri,” J. Paud Agapedia, vol. 1, no. 1, pp. 66–75, 2017, doi: 10.17509/jpa.v1i1.7168.
L. A. Chusna and M. A. Ningrum, “Pengembangan Media Dakon Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun,” J. PAUD Teratai, vol. 08, no. 2, pp. 1–6, 2019.
J. B. Mapossa, No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における健康関連指標に関する共分散構造分析 Title, vol. 372, no. 2.
[Online]. Available: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7556065%0Ahttp://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=PMC394507%0Ahttp:/
/ dx.doi.org/10.1016/j.humpath.2017.05.005%0Ahttps://doi.org/10.1007/s00401-018-
z%0Ahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27157931
R. H. Rifa’atul Mahmudah, “Pengaruh Media Bentuk Geometri Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Kelompok A Di TK Islam Asfiyah Lidah Wetan Surabaya,” J. PAUD Teratai, vol. 06, p. 2, 2017.
H. Nurhayati, “Hubungan kelekatan aman (,” no. November, 2015.
Aisyah Izza Hamida , Choirun Nisak Aulina, “Pengaruh Media Tangram terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia Dini” vol 4, no 2, April 2021
Sukma Cania, Ria Novianti, Daviq Chairilsyah, “Pengaruh Media Glowing City terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri pada Anak Usia Dini” Journal on Early Childhood, 2020, 3(1).
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.