Kyai Leadership Management As An Effort To Create Disciplined Role Models For The Islamic Boarding Community
Manajemen Kepemimpinan Kyai Sebagai Upaya Menciptakan Role Model Disiplin Untuk Masyarakat Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6194Keywords:
Leadership, Kyai, Islamic Boarding School, DisciplineAbstract
The leadership of kyai in managing Islamic boarding schools is essential as an indicator of success in running an institution. They can survive and keep up with the progress of the era and continue to improve their quality in the world of education. This research aims to find out how kyai management creates role models for the discipline of santri and the wider Islamic boarding school community. This researcher used qualitative approach with descriptive method, the researcher collected data using observation, interviews and documentation methods. Thus the results appear showing 1).Main aspects; the kyai's efforts to create role models by starting as a).Uswah b).Making regulations socializing regulations to the entire Islamic boarding school community, c).Evaluation and d). Providing rewards and punishment for anyone who obeys or violates them, 2).Supporting aspects are; a).Instructions for kyai as leaders with one voice, b).Parental advice, obstacles,c). ack of self-awareness in controlling, monitoring activities security
Downloads
References
N. Novrizal and A. Faujih, “Sejarah Pesantren Dan Tradisi Pendidikan Islam Di Indonesia,” AL Fikr. J. Pemikir. dan Pendidik. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 1–13, 2022.
Z. D. Farhan Hidayat, Tansri Rizieq Hilman Afif, “Sejarah Peradaban Islam Kontemporer Di Indonesia,” vol. 2, pp. 92–99, 2024.
Inayatillah, Kamaruddin, and M. Anzaikhan, “The History of Moderate Islam in Indonesia and Its Influence on the Content of National Education Inayatillah, * Kamaruddin ** & M. Anzaikhan ***,” J. Al-Tamaddun, vol. 17, no. 19, pp. 213–226, 2022.
H. Harmathilda, Y. Yuli, A. R. Hakim, and C. Supriyadi, “Transformasi Pendidikan Pesantren Di Era Modern : Antara Tradisi Dan Inovasi,” Karimiyah, vol. 4, no. 1, pp. 33–50, 2024.
L. A. Husna, “Digitalisasi Pembelajaran Sejarah Pada Pesantren Era New Normal,” J. Pendidik. Dompet Dhuafa, vol. 11, no. 1, pp. 27–33, 2021.
Nur Rohma Hayati, “Manajemen pesantren dalam menghadapi Dunia Global,” pp. 97–106.
L. I. Nik Haryanti, “Karakter jujur dan Disiplin Santri IAIN Pangeran Diponegoro Nganjuk ; 2 UIN Sayyid Ali Rahmatullah Pendahuluan Pesantren sebagai pusat pembelajaran Islam setelah adanya masjid . Menurut Mastuhu pesantren sebagai lembaga pendidikan tradisional Islam dalam m,” vol. 10, pp. 121–136, 2022.
Muh. Asroruddin al jumhuri, “Peran Pondok Pesantren Dalam Mengembangkan Karakter Disiplin Santri,” vol. 4, no. 1, pp. 34–58, 2019.
M. Masrur, “Figur Kyai dan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren,” vol. 01, pp. 272–282, 2017.
Rofiatun dan Mohammad Thoha, “Manajemen Pembinaan Kedisiplinan Santri Dalam Mengikuti Kegiatan Keagamaan di Pondok Pesantren Nurus Shibyan Ambat Tlanakan Pamekasan,” re-JIEM, vol. 2, no. 2, pp. 278–287, 2019.
M. A. Amrizal, N. Fuad, and N. Karnati, “Manajemen Pembinaan Akhlak Di Pesantren,” no. April, pp. 356–370, 2022.
R. Indonesia, “undang-undang no.18 th.2019,” no. 006344, 2019.
Z. Rosyida Nurul Anwar, “Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus,” J. CARE, vol. 6, no. 1, pp. 47–57, 2019.
S. R. Afidah Nur Aini, “Peran Kepemimpinan Kyai Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Sholat Berjama’ah Santri Putra Di Pesantren Siti Nur Sa’adah Di Wonomelati Krembung Sidoarjo,” vol. 8, no. 1, 2022.
D. M. R. Mustaan, “Majanemen kepemimpinan dan Pembaharuan yang dilakukan Kyai di Pondok Pesantren Al Muayyad surakarta,” edunomika, vol. 06, no. 02, pp. 1–13, 2022.
imam safii, “Model Kepemimpinan Kyai dalam Membentuk Santri Mandiri di era 4.0,” vol. 3, no. 2, pp. 218–240, 2020.
E. F. F. Achmad Ziddanial Muqodash Badrie, “Implementasi Gerakan Kepanduan Hizbul Wathan Untuk Meningkatkan Karakter Kepemimpinan Siswa Di Mi Muhammadiyah 3 Penatarsewu,” vol. 3, no. Ix, 2020.
N. Q. Izazy, S. Aflahah, and Y. Libriyanti, “Modernisasi Manajemen Pesantren,” vol. 21, no. 1, pp. 17–30, 2023.
moch iqbal Heriyadi, “Kebijakan Pendidikan Pesantren di Indonesia,” vol. 2, no. 2021, pp. 1–9, 2022.
maskuri, “Pendidikan Karakter Disiplin Di Lingkungan Sekolah,” vol. 2, no. 1, pp. 340–363, 2018.
S. Darnius, M. Yamin, and S. Ainun, “Implementasi Disiplin dalam Proses Pembelajaran Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa SD Negeri 2 Banda Aceh,” Serambi Konstr., vol. 1, no. 2, pp. 88–94, 2019.
rosyid anwar, “Kedisiplinan Belajar Pesantren,” no. 16, pp. 112–118.
S. Anggi Kartika Putri, “Disiplin kerja staf unit sekretaris perusahaan di perusahaan umum jaminan kredit indonesia,” J. Mhs. Bina Insa., vol. 4, no. 2, pp. 165–174, 2020.
akhmad halim ilmanto, “the problem of online learning : the role of parent during the covid 19 pandemic.” .
M. Mustangin, “Analisis Proses Perencanaan Program Pendidikan Nonformal bagi Anak Jalanan di Klinik Jalanan Samarinda,” Pepatudzu Media Pendidik. dan Sos. Kemasyarakatan, vol. 16, no. 1, p. 1, 2020.
D. Fikriyyah and I. Fauji, “Prinsip Dasar Manajemen Pendidikan Dalam Al-Qur’an Dan Hadist,” IMTIYAZ J. Ilmu Keislam., vol. 7, no. 2, pp. 222–230, 2023.
I. Fauji et al., “Implementasi Kegiatan Sholat Dhuha Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Implementation of Dhuha Prayer Activities to Improve Student Discipline,” pp. 1–8.
W. C. Kartika and I. Fauji, “Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual Dalam Mematuhi Peraturan Sekolah,” J. Ilm. Univ. Batanghari Jambi, vol. 24, no. 1, p. 408, 2024.
E. F. Fahyuni and M. B. U. B. Arifin, “Child-Friendly Through Hizbul Wathan in Indonesia Muhammadiyah School,” Proc. 1st Paris Van Java Int. Semin. Heal. Econ. Soc. Sci. Humanit. (PVJ-ISHESSH 2020), vol. 535, pp. 132–139, 2021.
M. Imron Haris, I. Istikomah, E. F. Fahyuni, B. Prasetiya, and . Hanafi, “Students’ Character Building in Islamic Full-day Elementary School,” KnE Soc. Sci., vol. 2022, pp. 243–251, 2022.
Muhammad Fendik and Eni Fariyatul Fahyuni, “Manajemen Praktik Kerja Lapangan Dan Islamic Culture Terhadap Perubahan Soft Skills Peserta Didik,” Risâlah, J. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 8, no. 3, pp. 987–1002, 2022.
W. Alvin Nurul Khusna, “Hubungan Tingkat Kecerdasan Emosional Dengan Kedisiplinan Santri Dalam Menjalankan Peraturan Di Pondok Pesantren,” vol. 4, no. 6, pp. 0–7, 2021.
dan R. F. M Yusup, O Abdurakhman, “Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Pondok Pesantren Darussyifa Al-Fithroh Yaspida Sukabumi,” vol. 2, no. April, 2018.
A. W. Supiana, Heris Hermawan, “Manajemen Peningkatan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler,” vol. 4, no. 2, pp. 193–208, 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.