Comparison of Agreements From 4 Pay TV Platforms Such as Netflix, iQIYI, Disney Hotstar, and We TV Regarding Consumer Protection
Perbandingan Agreement Dari 4 Platform TV Berbayar Seperti Netflix, iQIYI, Disney Hotstar, Dan We TV Terkait Perlindungan Konsumen
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6101Keywords:
Consumer Protection, Electronic Transactions, Standard ClausesAbstract
The influence of globalization and digital transformation has driven significant technological advances in various fields, including commerce and law. E-commerce allows buying and selling transactions to be conducted electronically, providing convenience for both sellers and buyers. However, the phenomenon of selling premium accounts through third parties has raised legal challenges. This research aims to analyze the role of Indonesian positive law in handling the practice of buying and selling premium accounts from third parties and provide insight into legal protection for consumers. The research method used is a normative method with a statutory approach, involving the analysis of literature and related laws.
Downloads
References
S. Anissa Dan M. T. Multazam, “Assessing Legal Measures For Addressing Personal Data
Misuse In Commercial Settings: A Critical Analysis:,” Indonesian Journal Of Law And
Economics Review, Vol. 19, No. 2, Art. No. 2, Mei 2024, Doi: 10.21070/Ijler.V19i2.1012.
N. F. Mediawati Dan S. B. Purwaningsih, “Buku Ajar Hukum Kontrak Dan Perikatan,”
Umsida Press, Hlm. 1–104, 2018, Doi: 10.21070/2018/978-602-5914-35-5.
A. A. Setyareni, “Analisis Praktik Jual Beli Netflix Sharing Premium Dalam Perspektif
Hukum Islam Dan Undang-Undang Perlindungan Konsumen,” Diploma, Iain Ponorogo,
Diakses: 13 Agustus 2024. [Daring]. Tersedia Pada:
Https://Etheses.Iainponorogo.Ac.Id/27930/
R. Haniyah, “Perlindungan Hukum Terhadap Jual Beli Akun Premium Ilegal Di Media
Sosial Twitter Perspektif Fatwa Dsn Mui No. 110/Dsn-Mui/Ix/2017 Tentang Akad Jual Beli
(Studi Kasus Pengguna Twitter Di Kota Medan),” Skripsi, Universitas Islam Negeri
Sumatera Utara, 2022. Doi: 10/Dsn-Mui/Ix/2017.
M. T. Multazam Dan A. E. Widiarto, “Digitalization Of The Legal System: Opportunities
And Challenges For Indonesia:,” Rechtsidee, Vol. 11, No. 2, Art. No. 2, Des 2023, Doi:
21070/Jihr.V12i2.1014.
C. E. Asprilianti, “Tinjauan Hukum Islam Terhadap Jual Beli Spotify Premium Di Media
Sosial Twitter,” Diploma, Iain Ponorogo, 2023. Diakses: 13 Agustus 2024. [Daring].
Tersedia Pada: Https://Etheses.Iainponorogo.Ac.Id/26290/
Rossa Amelia, “Tinjauan Yuridis Terhadap Jual Beli Akun Youtube Premium Oleh Sosial
Media Di Twiter Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 28 Tahun 2014 Tentang Hak Cipta,”
Uin Suska, Vol. 13, No. 1, Hlm. 1–63, 2023.
N. L. P. A. Cahyani, I. N. P. Budiartha, Dan N. M. P. Ujianti, “Perlindungan Hukum
Terhadap Konsumen Dalam Jual Beli Akun Ilegal ‘Netflix’ Melalui Media Internet,” Jurnal
Preferensi Hukum, Vol. 5, No. 1, Hlm. 111–117, 2024.
I. Yanti, “Praktik Perjanjian Jual Beli Akun Spotify Premium For Family (Kajian Analisis
Kompilasi Hukum Ekonomi Syariah Dan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang
Informasi Dan Transaksi Elektronik),” Uin Malang, Vol. 13, No. 1, Hlm. 104–116, 2023.
M. H. Muaziz Dan A. Busro, “Pengaturan Klausula Baku Dalam Hukum Perjanjian Untuk
Mencapai Keadilan Berkontrak,” Law Reform, Vol. 11, No. 1, Hlm. 74–84, Mar 2015, Doi:
14710/Lr.V11i1.15757.
M. S. Ginting, “Menegaskan Kembali Keberadaan Klausula Baku Dalam Perjanjian,” Jurnal
Hukum Dan Peradilan, Vol. 3, No. 3, Art. No. 3, Nov 2014, Doi:
25216/Jhp.3.3.2014.223-236.
N. Rohaya, “Pelarangan Penggunaan Klausula Baku Yang Mengandung Klausula
Eksonerasi Dalam Perlindungan Konsumen,” Jhr (Jurnal Hukum Replik), Vol. 6, No. 1, Art.
No. 1, Mar 2018, Doi: 10.31000/Jhr.V6i1.1116.
D. Hendryan, L. Ganiarta, Dan G. Aryani, “Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Dalam
Transaksi Jual Beli-Online (E-Commerce),” Vt, Vol. 6, No. 1, Hlm. 83–96, Jan 2024, Doi:
24967/Vt.V6i1.2766.
S. Sondakh, “Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Terhadap Klausula Baku Yang
Merugikan Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999,” Lex Privatum, Vol. 2, No.
, Art. No. 2, Mei 2014, Diakses: 27 Juli 2024. [Daring]. Tersedia Pada:
Https://Ejournal.Unsrat.Ac.Id/V3/Index.Php/Lexprivatum/Article/View/4533
S. H. F. Achya, Y. Yuliana, I. Tri, Dan N. Pangesti, “Perlindungan Hukum Terhadap
Pengguna Layanan Aplikasi Premium Yang Diperoleh Dari Pihak Ketiga,” Diponegoro
Private Law Review, Vol. 10, No. 2, Hlm. 198–222, Des 2023.
S. I. Munggaran, S. Sudjana, Dan B. D. Nugroho, “Perlindungan Konsumen Terhadap
Pencantuman Klausula Baku Dalam Perjanjian,” 1, Vol. 2, No. 2, Art. No. 2, Jun 2019.
Moh. Sohib - Nim. 05380041, “Tinjauan Prinsip-Prinsip Muamalat Terhadap Klausula Baku
Pada Pasal 18 Undang-Undang No 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen,”
Skripsi, Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2010. Diakses: 24 Juli 2024. [Daring]. Tersedia
Pada: Https://Digilib.Uin-Suka.Ac.Id/Id/Eprint/4464/
W. S. Tampubolon, “Upaya Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Ditinjau Dari Undang
Undang Perlindungan Konsumen,” Jurnal Ilmiah Advokasi, Vol. 4, No. 1, Art. No. 1, Mar
, Doi: 10.36987/Jiad.V4i1.356.
M. Taklima, “Urgensi Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Motocycle Taxi Perspektif
Hukum Perlindungan Konsumen Dan Teori Mashlahah,” Jurisdictie: Jurnal Hukum Dan
Syariah, Vol. 10, No. 2, Art. No. 2, 2019, Doi: 10.18860/J.V10i2.5502.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.