DOI of the published article https://doi.org/10.21070/ups.6096
Implementation of Cooperative Learning Type Team Accelerated Instruction in Mathematics Subject in Grade IV of Elementary Madrasah
Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruksi pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6096Keywords:
cooperative learning method type Team Accelerated Instruction, qualitative method, phenomenologicalAbstract
This study is entitled the role of cooperative learning type Teams Accelerated Instruction in mathematics subjects in grade IV of Madrasah Ibtidaiyah. The research method used is qualitative with a phenomenological approach. This study aims to see the teaching activities of Madrasah Ibtidaiyah teachers in mathematics subjects with a phenomenological perspective and to determine the effectiveness of the Team Accelerated Instruction cooperative learning method in mathematics subject learning activities in grade IV. The subject of the study was a class teacher who was also a mathematics teacher in grade IV. While the object of the study was the teacher's teaching activities with a phenomenological approach. This study uses a qualitative research method with a phenomenological perspective. Data collection techniques use observation, in-depth interviews and documentation.
Downloads
References
S. Afsari, I. Safitri, S. K. Harahap, and L. S. Munthe, “Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika,” Indones. J. Intellect. Publ., vol. 1, no. 3, pp. 189–197, Jul. 2021, doi: 10.51577/ijipublication.v1i3.117.
M. Suryani, L. H. Jufri, and T. A. Putri, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 1, pp. 119–130, Feb. 2020, doi: 10.31980/mosharafa.v9i1.605.
M. Hakiki and D. P. Cinta, “UPAYA MENINGKATKAN PROSES DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN INDEX CARD MATCH DI KELAS V SD NEGERI 60/II MUARA BUNGO KECAMATAN RIMBO TENGAH KABUPATEN BUNGO,” J. Inov. Pendidik. Dan Teknol. Inf. JIPTI, vol. 2, no. 1, pp. 18–24, Feb. 2021, doi: 10.52060/pti.v1i2.632.
W. Angrawati and M. D. Al Hamdani, “Penggunaan Metode Pembelajaran Inside-Outside Circle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 4 Cintanagara, Jatinagara, Kabupaten Ciamis),” J. Penelit. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 2, p. 255, Nov. 2018, doi: 10.36667/jppi.v6i2.302.
Z. Anwar, “PELAKSANAAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR,” J. Penelit. ILMU Pendidik., vol. 5, 2021.
I. D. Novelza, N. M. Sari, and A. Putra, “Tren Penelitian Pendidikan Matematika di Jurnal Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Tahun 2021-2022,” MATHEdunesa, vol. 12, no. 2, pp. 624–634, Jul. 2023, doi: 10.26740/mathedunesa.v12n2.p624-634.
M. Y. Kua, “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM ASISSTED INDIVIDUALIZATION DENGAN REAL WORLD PROBLEM,” J. Educ. Technol., vol. 2, no. 4, p. 169, Aug. 2019, doi: 10.23887/jet.v2i4.16545.
I. W. Mertayasa, “Aplikasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) dengan Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika,” vol. 5, no. 3, 2021.
H. Nurhuda, “MASALAH-MASALAH PENDIDIKAN NASIONAL; FAKTOR- FAKTOR DAN SOLUSI YANG DITAWARKAN,” 2022.
M. G. Isnawan and A. B. Wicaksono, “Model Desain Pembelajaran Matematika,” Indones. J. Math. Educ., vol. 1, no. 1, p. 47, Oct. 2018, doi: 10.31002/ijome.v1i1.935.
M. Achdiyat and F. Andriyani, “Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Model Pembelajaran Teams Assisted Individualization (TAI),” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. 6, no. 3, 2018, doi: 10.30998/formatif.v6i3.996.
R. Rahmatia, “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE (IOC) UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL (SPLDV): Penerapan, Pembelajaran, Meningkatkan Pembelajaran,” Griya Cendikia, vol. 7, no. 2, pp. 612–620, Aug. 2022, doi: 10.47637/griya-cendikia.v7i2.139.
Mutia, “PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEAM ACCELERATED INSTRUCTION (TAI) UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA.” 2019.
T. Mahmudah, “Diajukan kepada Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Yogyakarta untuk Memenuhi Sebagian Persyaratan guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan,” 2022.
Sugiono, METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIR DAN R&D. Bandung: ALFABETA, 2018.
F. F. Yulia, S. Suarman, and F. A. Sari, “Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Sikap Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Koto VII Sijunjung,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 1528–1537, Feb. 2024, doi: 10.54371/jiip.v7i2.3902.
W. Cendana and E. Siswanto, “Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Pemberian Apresiasi Secara Sinkronus,” Cendekiawan, vol. 4, no. 1, pp. 43–49, Jun. 2022, doi: 10.35438/cendekiawan.v4i1.252.
C. Y. Lin, J. Y. Huang, and L.-W. Lo, “Exploring in vivo cholesterol-mediated interactions between activated EGF receptors in plasma membrane with single-molecule optical tracking,” BMC Biophys., vol. 9, no. 1, p. 6, 2020, doi: 10.1186/s13628-016-0030-5.
F. Fitriani and M. Maemonah, “PERKEMBANGAN TEORI VYGOTSKY DAN IMPLIKASI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI MIS RAJADESA CIAMIS,” Prim. J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 11, no. 1, pp. 35–35, Feb. 2022, doi: 10.33578/jpfkip.v11i1.8398.
S. Sudianto and S. Ismayanti, “Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika,” Polinomial J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, pp. 55–61, Nov. 2023, doi: 10.56916/jp.v2i2.709.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.