The Effect of the Learning Cycle 5E Model on the Scientific Literacy Ability of Junior High School Students
Pengaruh Model Learning Cycle 5E Terhadap Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6069Keywords:
Learning Cycle 5E, Scientific Literacy Skills, Junior High School StudentsAbstract
The research aims to describe the effect of the 5E learning cycle model on the science literacy skills of middle school students. A quantitative pre-experimental method with a one-group pretest-posttest design was used in this study. Data analysis was carried out using inferential statistics, namely the N-gain test and one-way ANOVA. The results showed that the N-gain value was 0.6, which falls into the moderate category. The ANOVA test showed a result of 0.126 > 0.05. The analysis of science literacy indicators showed that 70% of students achieved a good category in the science inquiry indicator, 56% achieved a fairly good category in the problem-solving indicator, and 43% achieved a fairly good category in the scientific reasoning indicator. These results concluded that the 5E learning cycle model has a significant impact on the science literacy skills of middle school students.
Downloads
References
M. Nofiana, “Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP di Kota Purwokerto Ditinjau dari Aspek Konten, Proses, dan Konteks Sains,” JSSH (Jurnal Sains Sos. dan Humaniora), vol. 1, no. 2, p. 77, 2017, doi: 10.30595/jssh.v1i2.1682.
Z. A. Zulanwari, A. Ramdani, and S. Bahri, “Research Analisis Kemampuan Literasi Sains Siswa SMA Terhadap Soal-Soal PISA Pada Materi Virus dan Bakteri,” J. Classr. Action, vol. 5, pp. 210–216, 2023, [Online]. Available: http://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/index
A. Imran, R. Amini, and Y. Fitria, “Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Model Learning Cycle 5E di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 1, pp. 343–349, 2020, doi: 10.31004/basicedu.v5i1.691.
R. Safirah, F. Rachmadiarti, and M. Ibrahim, “Validitas perangkat pembelajaran daring ipa berbasis model inkuiri terbimbing untuk melatihkan literasi sains siswa SMP,” J. Educ. Dev. Inst., vol. 10, no. 1, pp. 341–346, 2022.
Y. Fitria, N. A. Alwi, and Chandra, Model Pembelajaran Literasi Sains. 2021.
N. Nasrun, O. Jumadi, and M. Pallenari, “Profil Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik pada Pembelajaran Biologi di SMA Negeri se-Kecamatan Biringkanaya Kota Makassar Profile of Students ’ s Science Literacy Skilss in Biology Learning in Public High Schools in Biringkanaya sub-District , Makassa,” pp. 620–628, 2023.
H. Fuadi, A. Z. Robbia, J. Jamaluddin, and A. W. Jufri, “Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 108–116, 2020, doi: 10.29303/jipp.v5i2.122.
I. M. Salma, S. A. Hariani, and P. Pujiastuti, “Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle (5E) Berbasis STEM terhadap Literasi Sains dan Hasil Belajar Siswa Kelas X,” DWIJA CENDEKIA J. Ris. Pedagog., vol. 6, no. 2, p. 197, 2022, doi: 10.20961/jdc.v6i2.61600.
OECD, “PISA 2022 Results,” 2022.
Mentari Darma Putri, “Identifikasi Kemampuan Literasi Sains Siswa di SMP Negeri 2 Pematang Tiga Bengkulu Tengah,” GRAVITASI J. Pendidik. Fis. dan Sains, vol. 4, no. 01, pp. 9–17, 2021, doi: 10.33059/gravitasi.jpfs.v4i01.3610.
& W. Putri, R. M. M., “Penerapan Pembelajaran Model Guided Discovery untuk Melatihkan Literasi Sains,” Inov. Pendidik. Fis., vol. 5, no. 3, pp. 249–254, 2017.
A. Safrulloh and D. Desmayanasari, “Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Smp,” EDU-MAT J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, p. 86, 2023, doi: 10.20527/edumat.v11i1.14940.
N. G. Rohmah, S. M. Leksono, and A. Nestiadi, “Analisis Buku Teks IPA SMP Kelas VII Berdasarkan Muatan Kemampuan Berpiki Kreatif pada Tema Udaraku Bersih,” PENDIPA J. Sci. Educ., vol. 6, no. 2, pp. 353–360, 2022, doi: 10.33369/pendipa.6.2.353-360.
Suparmi, “Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Kelas Viii.2 Smpn 25 Pekanbaru,” Jom Fkip, vol. 6, no. 1, pp. 1–15, 2019.
D. D. Fatmawati, N. Shofiyah, P. Studi, P. Ilmu, P. Alam, and U. M. Sidoarjo, “Penerapan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Science Technology Engineering Mathematics Dengan Model Problem Based Learning Sebagai Alternatif,” 2016.
N. Subekti and A. Fibonacci, “Model Pembelajaran Kimia Berbasis Etnosains [ Mpkbe ] Untuk Mengembangkan Literasi Sains Siswa,” pp. 83–90, 2014.
A. Amalia, M. Rahayuningsih, and K. Kedati Pukan, “Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Model Learning Cycle 5E Materi Ekosistem Di Sma N 4 Pekalongan,” Bioma J. Ilm. Biol., vol. 8, no. 1, pp. 234–247, 2019, doi: 10.26877/bioma.v8i1.4681.
I. Zulchaidar, “Penerapan Model Learning Cycle 5E Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Smp Dalam Pembelajaran Ipa,” J. Penelit. PendidikanA A, vol. 34, no. 2, pp. 137–144, 2017.
A. I. Rusydi, H. Hikmawati, and K. Kosim, “Pengaruh Model Learning Cycle 7E Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik,” J. Pijar Mipa, vol. 13, no. 2, pp. 124–131, 2018, doi: 10.29303/jpm.v13i2.741.
Dina Nur Adilah and Rini Budiharti, “Model Learning Cycle 7E Dalam Pembelajaran IPA Terpadu,” Pros. Semin. Nas. Fis. dan Pendidik. Fis. Ke-6, vol. 6, pp. 212–217, 2015.
F. Nurhayati, “Efektivitas Pembelajaran Dengan Metode Drill And Practice Dan Learning Cycle 5-E Disertai Media Crossword Puzzle Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X Semester Genap SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2012/2013,” vol. 01, pp. 1–23, 2013.
D. Nugraheni, S. Suyanto, and T. Harjana, “Pengaruh Siklus Belajar 5E terhadap Kemampuan Literasi Sains pada Materi Sistem Saraf Manusia,” J. Prodi Pendidik. Biol., vol. 6, no. 4, pp. 178–188, 2017.
A. L. Mazidah, Suliyanah, and Martini, “Model Learning Cycle 5 E Dengan Strategi Question Student Have Penerapan Model Learning Cycle 5 E Dengan Starategi Question Implementation Learning Cycle 5 E Model With Question,” Pensa, vol. 01, no. 01, pp. 1–7, 2012.
A. A. Cahyani, F. N. Pertiwi, A. W. Rokmana, and I. A. Muna, “Efektivitas Model Learning Cycle 5E Berbasis Literasi Sains terhadap Kemampuan Bertanya Peserta Didik,” J. Tadris IPA Indones., vol. 1, no. 2, pp. 249–258, 2021, doi: 10.21154/jtii.v1i2.184.
W. Widana and P. L. Muliani, Uji Persyaratan Analisis. 2020.
L. Maghfiroh and N. Shofiyah, “Exploring the Influence of the Evidence-Based Reasoning Model in the Inquiry Approach to Enhancing Students’ Scientific Reasoning,” IJIS Edu Indones. J. Integr. Sci. Educ., vol. 5, no. 2, p. 136, 2023, doi: 10.29300/ijisedu.v5i2.10737.
D. Sukowati, A. Rusilowati, and Sugianto, “Analisis Kemampuan Literasi Sains dan Metakogntif Peserta Didik,” Phys. Commun., vol. 1, no. 1, pp. 16–22, 2017, [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/pc
A. P. Irwan, “Analisis Kemampuan Literasi Sains Pesrta Didik Ditinjau Dari Kemampuan Menyelesaikan Soal Fisika Di Sman 2 Bulukumba,” J. Sains dan Pendidik. Fis., vol. 15, no. 3, pp. 17–24, 2020, doi: 10.35580/jspf.v15i3.13494.
N. Shofiyah, I. Afrilia, and F. E. Wulandari, “Scientific Approach and the Effect on Students Scientific Literacy,” J. Phys. Conf. Ser., vol. 1594, no. 1, 2020, doi: 10.1088/1742-6596/1594/1/012015.
A. Y. Anggraeni, W. Sri, and H. A. Nurul, “Profil Peningkatan Kemampuan Literasi Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Kontekstual,” J. Inov. Pendidik. Kim., vol. 14, no. 1, pp. 2512–2523, 2020.
N. Wulandari and H. Solihin, “Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Pembelajaran IPA Terpadu Untuk Meningkatkan Aspek Sikap Literasi Sains Siswa SMP,” Pros. Simp. Nas. Inov. dan Pembelajaran Sains 2015, vol. 2015, no. Snips, pp. 437–440, 2015.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.