Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Effectiveness of the Sipraja Application Program in Digital-Based Administrative Services in Karang Tanjung Candi Village


Efektivitas Program Aplikasi Sipraja dalam Pelayanan Administrasi Berbasis Digital di Desa Karang Tanjung Candi

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6016

Keywords:

Effectiveness, Sipraja, Application

Abstract

This research aims to analyze and describe the effectiveness of the SIPRAJA application program in digital-based administrative services in Karang Tanjung village, Candi District, Sidoarjo Regency. This research uses a qualitative descriptive method with a technique for determining informants called purposive sampling. Data collection involved interviews, observation, and documentation. Data analysis followed Milles and Huberman's theory.The research results show that the SIPRAJA Application is said to be not yet effective for the Karang Tanjung Village Community where there is a difference between online and offline applications via the SIPRAJA Application.Then the community does not incur any costs for this program. The number and quality of services are effective, handling each administrative service at SIPRAJA only takes 5 minutes. Regarding the service procedures, they are good and correct, but people who still don't understand technology choose to submit administrative applications offline to the Karang Tanjung Village Office.

Downloads

Download data is not yet available.

References

D. P. Saputra and A. Widiyarta, “Efektivitas Program SIPRAJA Sebagai Inovasi Pelayanan Publik di Kecamatan Sidoarjo Kabupaten Sidoarjo.”

E. S. Holle, “Pelayanan Publik Melalui Electronic Government: Upaya Meminimalisir Praktek Maladministrasi Dalam Meningkatan Public Service,” Sasi, vol. 17, no. 3, p. 21, 2011, doi: 10.47268/sasi.v17i3.362.

B. Fadilah, S. P. Sugiyono1, and I. Rodiyah, “The Effectiveness Of The SIPRAJA Application Program (Public Service System Sidoarjo) [Efektivitas Program Aplikasi SIPRAJA (Sistem Pelayanan Rakyat Sidoarjo)],” 2023.

I. T. Firdaus, M. D. Tursina, and A. Roziqin, “Transformasi Birokrasi Digital Di Masa Pandemi Covid-19 Untuk Mewujudkan Digitalisasi Pemeritahan Indonesia dalam studi “ The Microsoft Asia Digital Transformation : Enabling The Intelligent Presiden Joko Widodo pada Rapat Terbatas mengenai Perencanaan Tr,” Kybernan J. Stdui Kepemerintahan, vol. 4, no. 2, pp. 226–239, 2021.

firma K. Indrayani, “SARADAN KABUPATEN MADIUN Firma Kusuma Indrayani S1 Administrasi Publik , Fakultas Ilmu Sosial , UNESA ( fir.ndutz@yahoo.com ),” Adm. Publik, vol. 1, no. 1, pp. 1–12, 2007.

Shafri Nur Julianto, “EFEKTIVITAS PROGRAM SIPELANDUKILAT DALAM PENINGKATAN PELAYANAN ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN DI WILAYAH PEDALAMAN DAN TERPENCIL (Studi Di Kecamatan Tanjung Palas Timur Kabupaten Bulungan Provinsi Kalimantan Utara),” vol. 01, pp. 1–23, 2016.

F. Oribel and S. Wibawani, “Efektivitas Sipraja Di Desa Sugihwaras Kabupaten Sidoarjo,” J. Noken Ilmu-Ilmu Sos., vol. 8, no. 2, pp. 275–285, 2023, doi: 10.33506/jn.v8i2.2422.

I. F. Danurrohmansyah, “EFEKTIFITAS PROGRAM SIPRAJA (SISTEM PELAYANAN RAKYAT SIDOARJO) DALAM PELAYANAN ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN DI KECAMATAN SEDATI,” vol. 3, no. 5, pp. 1–23, 2016.

M. R. Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” Humanika, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.

Huberman and Miles, “Teknik Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif,” J. Stud. Komun. dan Media, vol. 02, no. 1998, pp. 1–11, 1992.

F. Ilmu and I. Politik, “330010-Implementasi-Sistem-Pelayanan-Rakyat-Sid-2304Fd4a,” vol. 1, no. 6, pp. 206–213, 2020.

A. Iriany, W. Ngabu, S. Solimun, A. Efendi, D. Ariyanto, and A. Putra Rochmanullah, “Penerapan Aplikasi Sistem Administrasi Desa Untuk Mendukung Tata Kelolah Pemerintah Desa Di Desa Mulyoagung Kecamatan Dau,” J. Innov. Appl. Technol., vol. 9, no. 1, pp. 43–48, 2023, doi: 10.21776/ub.jiat.2023.009.01.8.

Flippo, “Penulis adalah Kasubbag Keuangan pada Fakultas Syariah dan Ekonomi Islam UIN Antasari Banjarmasin.  113,” Manaj. Sumber Daya Mns., vol. 17 no 31, no. 31, pp. 113–124, 2017, [Online]. Available: http://ejurnal.staialfalahbjb.ac.id/index.php/alfalahjikk/article/view/19

F. Hayati, D. Hartina, and J. R. Marpaung, “Manajemen Perilaku Organisasi dalam Mewujudkan Sumber Daya Manusia yang Kompeten di SMP Swasta Dwiwarna,” J. Ilmu Komputer, Ekon. dan Manaj., vol. 2, no. 2, pp. 3848–3858, 2022.

Y. Ferdinand, N. Nusi, M. Y. Noch, and M. Sa, “Meningkatkan Pembangunan Desa Di Desa Fafai Distrik Demba Kabupaten Waropen Tahun 2015-2016,” 2016.

D. D. Pasuhuk, J. Kaawoan, and S. E. Pangemanan, “Efektivitas Penggunaan Dana Desa Dalam Meningkatkan Sarana Dan Prasarana Air Bersih Di Desa Towuntu Barat Kecamatan Pasan Kabupaten Minahasa Tenggara,” J. Gov., vol. 1, no. 2, pp. 2088–2815, 2021.

I. Bararah, “Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran,” J. MUDARRUSUNA, vol. 10, no. 2, pp. 351–370, 2020, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.22373/jm.v10i2.7842

M. Febriani, “Pengaruh Sarana Prasarana Terhadap Efektivitas Kerja Pegawai Pada Kantor Camat Pangkalan Kuras,” 2022, [Online]. Available: http://repository.uin-suska.ac.id/63253/

K. I. L. Dewi, N. N. Yulianthini, and N. L. W. S. Telagawathi, “Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Kesehatan Di Kota Singaraja,” Manajemen, vol. 5, no. 2, pp. 82–92, 2019.

R. A. D. S. Ririn Akmal Sari, “Jurnal Kesehatan Komunitas,” J. Kesehat. Komunitas, vol. 6, no. 1, pp. 80–85, 2021, [Online]. Available: http://jurnal.htp.ac.id/index.php/keskom/article/view/102

Apri Anggara Putra and Teguh Ariebowo, “Pengaruh Manajemen Waktu Terhadap Kinerja Karyawan Kantor Otoritas Bandar Udara Wilayah I Soekarno-Hatta Jakarta,” J. Akuntansi, Ekon. dan Manaj. Bisnis, vol. 3, no. 1, pp. 62–71, 2023, doi: 10.55606/jaemb.v3i1.916.

A. S. Nadiah and S. Asron, “DINAS KESEHATAN KOTA BATAM Mahasiswa Program Studi Manajemen , Universitas Putera Batam Dosen Program Studi Manajemen , Universitas Putera Batam,” Ejournal.Upbatam.Ac.Id, 2018.

N. P. T. Widanti, “Konsep Good Governance dalam Perspektif Pelayanan Publik: Sebuah Tinjauan Literatur,” J. Abdimas Perad., vol. 3, no. 1, pp. 73–85, 2022, doi: 10.54783/ap.v3i1.11.

R. Rinaldi, “Analisis Kualitas Pelayanan Publik,” J. Adm. Publik (Public Adm. Journal), vol. 1, no. 1, pp. 22–34, 2012.

Posted

2024-08-14