The Influence Self Control and Peer Social Support on The Academic Procrastination of SMA Ma’arif NU Pandaan
Pengaruh Kontrol Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA Ma’arif NU Pandaan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6013Keywords:
self-control, Peer Social Support, Academic ProcrastinationAbstract
In this research, 218 teenage students were taken using the Accidental Sampling technique. Data was obtained by dividing three scales, namely 28 items of self-control scale with a reliability of 0.919, 22 items of peer social support with a reliability of 0.729, and 43 items of academic procrastination with a reliability of 0.994. This research analyzes data using the multiple linear regression statistical analysis method from JASP software. The research results show that the F value = 16.239 and the p value is 0.001 < 0.05, indicating that the hypothesis is accepted. This means that there is a simultaneous influence between self-control and peer social support on academic procrastination in Ma'arif NU Pandaan High School students and the two independent variables in this study provide an effective contribution of 13.1% and 86.9% are influenced by factors outside this research
Downloads
References
A. M. Khairi, ‘Dosen Fakultas Ushuluddin dan Dakwah IAIN Surakarta Jln. Pandawa Pucangan kartasura Sukoharjo, Jawa Tengah’, 2018.
B. Laia et al., ‘Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Negeri Di Kabupaten Nias Selatan’, vol. 5, no. 1, 2022.
M. E. B. Firmansyach, W. Kusdaryani, and F. W. Lestari, ‘Hubungan Antara Kontrol Diri dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 14 Kota Semarang’, joe, vol. 5, no. 4, pp. 12738–12751, Mar. 2023, doi: 10.31004/joe.v5i4.2262.
suryadi, ‘Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa di Sma Islam Terpadu (IT) Boarding School Abu Bakar Yogyakarta’, 2017.
S. R. Fauziyah, ‘Dampak Prokrastinasi Akademik Siswa Mts Negeri 8 Jember Dalam Pembelajaran Tatap Muka Pasca Pandemi Covid -19’, 2023.
M. N. I. Burhan, D. Herman, S. Pd, and M. Si, ‘Perilaku Promrastinasi Akademik Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Makassar’, 2019.
B. Permana, ‘Gambaran Promrastinasi Akademik Siswa Sma Darul Falah Cililin’, J.Fokus, vol. 2, no. 3, p. 87, May 2019, doi: 10.22460/fokus.v2i3.4498.
H. Rifqa and D. Sukma, ‘Hubungan kontrol diri dengan prokrastinasi akademik pada siswa’, CHR, vol. 1, no. 1, Jul. 2023, doi: 10.24036/000753chr2023.
Mukhammad Syafi’i, ‘Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Prokrastinasi Akademik MahasiswaPsikologi Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang Skripsi’, 2022.
S. Salmi, R. Hariko, and A. Afdal, ‘Hubungan kontrol diri dengan perilaku bullying siswa’, Counsellia, vol. 8, no. 2, p. 88, Nov. 2018, doi: 10.25273/counsellia.v8i2.2693.
Rizky Septyan Rachmawan, Dewi Mahastuti, and Andi Maulida Rahmania, ‘Kontrol Diri, Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir’, JPP, pp. 62–77, Nov. 2021, doi: 10.30649/jpp.v4i2.62.
Rahmaniah, ‘Hubungan antara Kontrol Diri dengan Prokrastinasi Akademik Siswa di Smp Negeri 1 Tenete Riaja’, 2019.
J. Hartati, W. Achadi, and M. M. Naufa, ‘Hubungan Prokrastinasi dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam FITK UIN Raden Patah Palembang’, 2022.
Y. A. Saputro and R. Sugiarti, ‘Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X’, vol. 5, 2021.
K. C. Oktaviani and D. K. Dewi, ‘Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Motivasi Belajar Siswa SMA X Selama Pembelajaran Daring’, vol. 8, 2021.
J. R. Akerina and D. H. Wibowo, ‘Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa’, 2022.
S. Pradinata and J. D. Susilo, ‘Prokrastinasi Akademik dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya’, vol. 4, 2016.
T. D. Soesilo, ‘Penelitian Inferensial dalam Bidang Pendidikan’, 2018.
Reza Anggis Arfian, ‘Kontrol Diri Sebagai Prediktor Perilaku Membolos Pada Remaja’, 2021.
Akhmad Fauzy, ‘Metode Sampling’, 2019.
Hasanatul Arni Rangkuti, ‘Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Dalam Pemilihan Studi Lanjut Pad Peserta Didik Sma Islam Al-Fatah Kota Jambi’, 2023.
Sri Muliana, ‘Efektivitas Teknik Self Manajement untuk Mengatasi Prokrastinasi Akademik Siswa SMA NEGERI 4 ACEH’, 2020.
M. Goss-Sampson, Statistical Analysis in JASP - A Students Guide v0.10.2. figshare, 2019, p. 4932317 Bytes. doi: 10.6084/M9.FIGSHARE.9980744.
Cruisietta Kaylana Setiawan and Sri Yanthy Yosepha, ‘Pengaruh Green Marketing dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk The Body Shop Indonesia ( Studi Kasus Pada Followers Account Twintter)’, m-pu.v10i1, vol. 10, no. 1, Jan. 2020, doi: 10.35968/m-pu.v10i1.371.
E. Yaldi et al., ‘Penerapan Uji Multikolinieritas dalam Penelitian Manusia Sumber daya Manusia’, JUMANAGE, vol. 1, no. 2, pp. 94–102, Jul. 2022, doi: 10.33998/jumanage.2022.1.2.89.
T. Astika, S. Zulaihati, and A. Sumiati, ‘Hubungan Kontrol Diri dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi Akademik Siswa SMK Akuntansi di Jakarta Timur’, Jurnal Ilmu Pendidikan, 2021.
N. Azalia, M. Rosra, and R. E. Andriyanto, ‘Hubungan Self Control Dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Jurusan Ilmu Pendidikan 2016’, 2016.
Pratiwi Marisa Latief, ‘Hubungan antara Persepsi Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Prokrastinasi Akadamik Siswa Kelas XI Di Sma Negeri 1 Prambanan’, 2015.
D. Z. Kristy, ‘Manajemen Waktu, Dukungan Sosial, dan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA’, IJGC, vol. 8, no. 1, pp. 49–54, Jun. 2019, doi: 10.15294/ijgc.v8i1.27736.
A. R. Hakim and N. Widyarini, ‘International Journal of Research Publications’, 2018.
Reni Oktaviana Cahyanti, ‘Hubungan Self Control dan Dukungan Sosial dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa’.
Elizabeth B. Hurlock, ‘Psikologi Perkembangan (Suatu Pendekatan sepanjang Rentan Kehidupan)’, Edisi ke lima., 2015.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.