The Effectiveness of PECS Media on Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorder (ASD) at Lentera Fajar Indonesia
Efektivitas Media PECS Terhadap Kemampuan Komunikasi pada Anak Autism Spectrum Disorder (ASD) di Lentera Fajar Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6004Keywords:
Autistic Students, Communication Skill, PECS MediaAbstract
Picture exchange communication system (PECS) is one of the intervention approaches used to treat autism, a developmental and behavioral disease characterized by an inability to communicate. The Picture Exchange Communication System (PECS) is a technique designed to assist youngsters who struggle with communication. It makes use of media, such as unique photos. The purpose of this study is to ascertain whether using the image exchange communication system (PECS) approach can help autistic children communicate more effectively. This study at Lentera Fajar Indonesia set out to find out how well PECS media affected the communication abilities of autistic youngsters. The observation approach was used in the data collection procedures. By watching the research site, observations were made in order to find out the description of the methods used at that place, and the general description of the subjek.
Downloads
References
F. Atikasari, “Religiusitas dan Kesejahteraan Psikologis Dimediasi Oleh Kebahagiaan Siswa,” J. Ilm. Psikomuda Connect., vol. 1, no. 1.
K. P. Mentor, “No Analisis struktur kovarians indikator terkait kesehatan pada lansia yang tinggal di rumah, dengan fokus pada rasa subjektif terhadap kesehatan Title”.
H. Maros and S. Juniar, “Penggunaan Pecs Dalam Meningkatkan Komunikasi Verbal Bagi Murid Kelas Dasar 1 Di Slb Autis Bunda Makassar,” pp. 1–23, 2016.
B. A. B. Iii and A. M. Penelitian, “Tia Amuinekeu, 2017 Pengaruh Metode Pecs (Picture Exchange Communication System) Terhadap Peningkatan Keterampilan Komunikasi Anak Cerebral Palsy Spastic Universitas Pendidikan Indonesia | repository.upi.edu | perpustakaan.upi.edu,” pp. 28–50, 2017.
N. Safira, E. M. P. Dewi, and H. Hamid, “Efektivitas Penerapan Picture Exchange Communication System (Pecs) Terhadap Kemampuan Berbicara Ekspresif Pada Anak Down Syndrome,” Al asma J. Islam. Educ., vol. 3, no. 1, p. 50, 2021, doi: 10.24252/asma.v3i1.21072.
M. C. Paremeswara and T. Lestari, “Pengaruh Game Online Terhadap Perkembangan Emosi dan Sosial Anak Sekolah Dasar”.
R. Vistasari and B. Patria, “Program PECS (Picture Exchange Communication System) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Terstruktur pada Anak Autis,” Gadjah Mada J. Prof. Psychol., vol. 5, no. 1, p. 94, 2019, doi: 10.22146/gamajpp.48590.
P. W. Wiwahani, “Efektifitas Metode Pecs (Picture Exchange Communication System) Face I-IV Terhadap Kemampuan Komunikasi Ekspresif Pada Anak Autis Kelas 1 SDLB di Sekolah Luar Biasa Negeri 1 BotolL,” Widia Ortodidaktika, vol. 6, no. 1, pp. 74–84, 2017.
P. Kesehatan, K. Kesehatan, Y. M. Noor, R. Hadjam, R. Hidayat, and A. H. Asdie, “Peran Faktor-faktor Psikologis terhadap Depresi pada Pasien Diabetes Mellitus Tipe 2 Jenita DT Donsu 1.”
D. Juniayanti and I. K. D. Susila, “Efektivitas Penggunaan Media PECS untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Anak Autis di SLB Negeri 1 Gianyar,” J. Pendidik. Dan Konseling, vol. 4, no. 1, pp. 1–7, 2022.
Erpita dewi Hasibuan, “Pengembangan Media E-PECS Untuk Meningkatkan Komunikasi Anak Autism,” Galang Tanjung, vol. 4, no. 2504, pp. 1–9, 2015.
I. Kurniawan and Taryadi, “Pembelajaran Anak Autis Dengan Metode Picture Exchange Communication System ( PECS ) Berbasis Multimedia Augmented Reality,” Semin. Nas. Inform. Medis(SNIMed), pp. 29–34, 2017, [Online]. Available: https://journal.uii.ac.id/index.php/snimed/article/view/8511.
M. A. A. Purnama, J. Safitri, and R. V. Zwagery, “Penerapan Metode Picture Exchange Communication System (PECS) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi pada Anak dengan Autisme,” J. Kognisia, vol. 2, pp. 83–86, 2019.
Nuryani., & Putra, D. A. K. (2013). Psikolinguistik. Psikolinguistik. Mazhab Ciputat.
Patel and R. Goyena, Efektifitas Media PECS (Picture Exchange Communication System) Tahap I-IV Terhadap Kemampuan Komunikasi Ekspresif Pada Anak Autis Kelas 1 SDLB di Sekolah Luar Biasa Negeri1 Bantul., vol. 15, no. 2. 2019.
Prahmana, R. C. I. (2021). Single Subjek Research (Teori dan Implementasinya: Suatu Pengantar). UAD Press.
R. A. Dani, “Penerapan Picture Exchange Communication System (Pecs) Dalam Meningkatkan Komunikasi Verbal Anak Autism Spectrum Disorder (ASD),” Widya War., vol. 2, no. 02, p. 166, 2018.
R. N. Usman, Widyastuti, and H. Nur, “Efektifitas Metode Picture Exchange Communication System Tahap I-III Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi pada Anak Autis,” J. Psikol. Telenta Mhs., vol. 1, no. 1, pp. 133–149, 2022.
R. Vistasari and B. Patria, “Program PECS (Picture Exchange Communication System) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Terstruktur pada Anak Autis,” Gadjah Mada J. Prof. Psychol., vol. 5, no. 1, p. 94, 2019, doi: 10.22146/gamajpp.48590.
S. Suparmi, E. Ekowarni, M. Adiyanti, and A. F. Helmi, “Pengasuhan sebagai Mediator Nilai Anak dalam memengaruhi Kemandirian Anak dengan Down Syndrom,” J. Psikol., vol. 45, no. 2, p. 141, 2018, doi: 10.22146/jpsi.34716.
Safira, Nurlianti, dkk. Efektivitas Penerapan Picture Exchange Communication System (Pecs) Terhadap Kemampuan Berbicara Ekspresif Pada Anak Down Syndrome. Al asma: Journal of Islamic Education Vol. 3, No. 1, May 2021.
Saparuddin, dkk. Penggunaan Pecs Dalam Meningkatkan Komunikasi Verbal Bagi Murid Kelas Dasar 1 Di Slb Autis Bunda Makassar. 2018
Suhudi, Fikri Ahmad, dkk. Perancangan Aplikasi Aac Berbasis Metode Picture Exchange Communication System (Pecs) Untuk Anak Autis Yang Mengalami Gangguan Komunikasi Verbal. e-Proceeding of Art & Design : Vol.8, No.5 Oktober 2022
Umam, Syaikhul (2017) Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Pegawai Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Di Unit Pengelola Kegiatan (Upk) Kec. Tanara. Diploma atau S1 thesis, Universitas Islam Negeri "SMH" Banten.
Mulyana, Deddy .2010. Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung : Remaja.
Ardianingsih, & Arfi. 2021. Penerapan Metode Picture Exchange Communication System (Pecs) Terhadap Keterampilan Komunikasi Anak Spektrum Autisme. Jurnal Pendidikan Inklusi Volume 4 Nomor 2 Tahun 2021 Halaman: 134-145.
Bondy, A. & Frost, L. (2002). The Picture Exchange Communication System Training Manual. (2nd ed.). Newark, DE: Pyramid Educational Products.
Purnamasari, Sekar. (2018). Efektivitas Metode Aba Dan Pecs Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Pada Siswa Autis Di Kelas 1 Sdlb Sungai Paring. Newark, MUTAKALLIMIN; Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 1 No 2 November 2018.
Heryati, Euis. & Ratnengsih, Een. (2017). Penggunaan Metode Pecs (Picture Exchange Communication System) Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Anak Autis. PEDAGOGIA : Jurnal Ilmu Pendidikan.
Juniayanti, Dewi. & Komang, Dedik. (2022). Efektivitas Penggunaan Media PECS untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Anak Autis di SLB Negeri 1 Gianyar. JPDK: Volume 4 Nomor 2 Tahun 2022 Research & Learning in Primary Education.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.