Optimizing Elementary School students' Creative Thingking skill Through diferentiated Learning
Optimalisasi Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6001Keywords:
Creative Thingking Skill, Diferentiated Learning, OptimizingAbstract
The aim of this research is to analyze the implementation of differentiated learning in optimizing students' creative thinking abilities,as well as analyzing students' creative thinking abilities in differentiated learning. Approach to this research uses a descriptive qualitative approach. The subjects of this research were 24 students of the VA MI Darusalam Candi class. Data collection techniques are observation, documentation and creative thinking ability tests. The form of test carried out to test creative thinking skills is a project to create a food chain with an assessment containing 4 indicators fluency,flexibility,originality,elaboration. The conclusion that can be drawn from this research shows that the differentiated learning implemented at MI Darusalan Candi for with food chain material can optimize students' creative thinking abilities, this can be seen in the results of the students' creative thinking ability test,where there were only two students who less creative at the level of his creative thinking abilities.
Downloads
References
K. Dewantoro and E. B. Brown, “Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis,” no. 1, pp. 1–14, 2019.
R. W. Utami, B. T. Endaryono, and T. Djuhartono, “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Pendekatan Open-Ended,” Fakt. J. Ilm. Kependidikan, vol. 7, no. 1, pp. 43–48, 2020.
B. Dan, D. Di, and K. Pekanbaru, “Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis siswa smk pada materi barisan dan deret di kota pekanbaru 1,2,3,” vol. 6, no. 2, pp. 95–106, 2019.
M. U. Gusteti and N. Neviyarni, “Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka,” J. Lebesgue J. Ilm. Pendidik. Mat. Mat. dan Stat., vol. 3, no. 3, pp. 636–646, 2022, doi: 10.46306/lb.v3i3.180.
P. Guru et al., “Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Pembelajaran IPA,” vol. 2, pp. 49–56, 2023.
I. A. Kadir, T. Machmud, K. Usman, and N. Katili, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Materi Segitiga,” Jambura J. Math. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 128–138, 2022, doi: 10.34312/jmathedu.v3i2.16388.
M. Ningrum, Maghfiroh, and R. Andriani, “Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi di Madrasah Ibtidaiyah,” eL Bidayah J. Islam. Elem. Educ., vol. 5, no. 1, pp. 85–100, 2023, doi: 10.33367/jiee.v5i1.3513.
Ayu Sri Wahyuni, “Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran IPA,” J. Pendidik. Mipa, vol. 12, no. 2, pp. 118–126, 2022, doi: 10.37630/jpm.v12i2.562.
A. N. Aflah, R. Ananda, Y. F. Surya, and O. S. J. Sutiyan, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Menggunakan Model Project Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar,” Autentik J. Pengemb. Pendidik. Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 57–69, 2023, doi: 10.36379/autentik.v7i1.276.
Mutmainah, “Guru Profesional dalam Perspektif Tafsir Hadist,” AL-THIQAH J. Ilmu Keislam., vol. 3, no. 01, pp. 1–16, 2020.
W. Herwina, “Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi,” Perspekt. Ilmu Pendidik., vol. 35, no. 2, pp. 175–182, 2021, doi: 10.21009/pip.352.10.
M. MS, “Pembelajaran Berdiferesiasi Dan Penerapannya,” SENTRI J. Ris. Ilm., vol. 2, no. 2, pp. 533–543, 2023, doi: 10.55681/sentri.v2i2.534.
I. Khasanah and Alfiandra, “Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Kelas IX di SMPN 33 Palembang,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, no. 1, pp. 5324–5327, 2023.
D. Aprima and S. Sari, “Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD,” Cendikia Media J. Ilm. Pendidik., vol. 13 (1), no. 1, pp. 95–101, 2022.
Sugiono, No Titleการบริหารจัดการการบริการที่มีคุณภาพใน โรงพยาบาลสังกัดกระทรวงสาธารณสุข, vol. 4, no. 1. 2557.
Sugiono 2016 dalam Fakhri, “Metode Penelitian Purposive Sampling,” 2021, pp. 32–41, 2021.
F. N. Sarie, “Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar Kelas VI,” Tunas Nusant., vol. 4, no. 2, pp. 492–498, 2022, doi: 10.34001/jtn.v4i2.3782.
M. T. Suwartiningsih, M. T. Pelajaran, and K. Kunci, “Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Pokok Bahasan Tanah dan Keberlangsungan Kehidupan di Kelas IXb Semester Genap SMPN 4 Monta Tahun Pelajaran 2020 / 2021,” vol. 1, pp. 80–94, 2021.
D. N. Qomariyah, H. Subekti, U. N. Surabaya, and B. Kreatif, “PENSA E-JURNAL : PENDIDIKAN SAINS,” vol. 9, no. 2, pp. 242–246, 2021.
F. Febrianingsih, “Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematis Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, pp. 119–130, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.