Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effect of Using Google Sites-Based Science Teaching Materials on Cognitive Learning Outcomes of Junior High School Students


Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar IPA Berbasis Google Sites Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMP

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5997

Keywords:

Science, Google Site, Learning Outcomes

Abstract

The study aims to describe the effect of the application of science teaching materials based on google sites on the cognitive learning outcomes of SMPN 2 Balongbendo students. The material used was motion and force carried out in class VII SMPN 2 Balongbendo.The study used two classes selected by random sampling technique experimental class using Google Site teaching materials and control class using LKS teaching materials. Data collection using pre-test and post-test with 34 items. Based on the results of the Independent T - test, the value of t_hitung is 7.509 using a significance level of 5%, the t_table value is 1.985.). So that the value of t_count> t_table which means Ho is rejected.  This means that the increase in student learning outcomes using google site-based teaching materials is more effective than students who do not use google site-based teaching materials.

Downloads

Download data is not yet available.

References

V. Anggreini, “Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantu Media Liveworksheets Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Mata Pelalajaran Biologi Kelas X Di Sma N 1 Punggur,” Skripsi, pp. 1–65, 2022.

J. Penelitian, “Jurnal Paedagogy : Jurnal Paedagogy :,” vol. 10, no. 2, pp. 513–524, 2023.

B. Setyawan, “Pengembangan Media Google Site Dalam Bimbingan Klasikal,” J. Nusant. Res., vol. 6, pp. 78–87, 2019.

L. Fadilah, Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website Ipa Materi Gaya Dan Gerak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV MI Imami Kepanjen. 2019.

M. Taufik, S. Sutrio, S. Ayub, H. Sahidu, and H. Hikmawati, “Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Web Kepada Guru Ipa Smp Kota Mataram,” J. Pendidik. dan Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 1, 2018, doi: 10.29303/jppm.v1i1.490.

Madralis, “Metode Penelitian, Suatu Pendekatan Proposal,” vol. 2, no. 2, pp. 151–165, 1999.

E. P. Pebriyani and T. Pahlevi, “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Kearsipan Kelas X OTKP Di SMK Negeri 1 Sooko Mojokerto,” J. Pendidik. Adm. Perkantoran, vol. 8, no. 1, pp. 47–55, 2020, doi: 10.26740/jpap.v8n1.p47-55.

T. Theodoridis and J. Kraemer, “Evaluasi Pembelajaran”.

F. F. Sari, “Pengaruh Model VAK ( Visual , Auditory , Kinestethic ) terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 07 Manggelewa Tahun Pelajaran,” vol. 3, pp. 81–89, 2022.

I. Kurnia, W. Sari, R. Wulandari, S. Studi, and P. Ipa, “PEMBELAJARAN IPA SMP,” vol. 3, pp. 145–152, 2020.

Suryabrata and Sumadi, “Psikologi Pendidikan,” p. 382, 1990.

A. Hamdani, Pengembangan Media Pemeblajaran Berbasis Website Menggunakan Google Sites Pada Materi Sistem Gerak Manusia Untuk Peserta Didik Kelas VIII SMP/MTs. 2021.

U. H. Salsabila, I. S. Habiba, I. L. Amanah, N. A. Istiqomah, and S. Difany, “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA,” J. Ilm. Ilmu Terap. Univ. Jambi|JIITUJ|, vol. 4, no. 2, pp. 163–173, 2020, doi: 10.22437/jiituj.v4i2.11605.

G. D. K. Ningrum, “Studi Penerapan Media Kuis Interaktif Berbasis Game Edukasi Kahoot! Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa,” VOX EDUKASI J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 22–27, 2018, doi: 10.31932/ve.v9i1.32.

D. H. Simbolon and S. --, “Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Eksperimen Riil dan Laboratorium Virtual terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa,” J. Pendidik. dan Kebud., vol. 21, no. 3, pp. 299–316, 2015, doi: 10.24832/jpnk.v21i3.192.

A. A. Ardiansyah and Nana, “Peran Mobile Learning Sebagai Inovasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah,” Indones. J. Educ. Res. Rev., vol. 3, no. 1, pp. 47–56, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJERR/article/view/24245/pdf

D. Effendi and D. A. Wahidy, “Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21,” Pros. Semin. Nas. Pendidik. Progr. Pascasarj. Univ. Pgri Palembang, pp. 125–129, 2019.

Andri, “No Title Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Web Interaktif Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sukowono Jember,” Pengaruh Media Pembelajaran Berbas. Web Interaktif Terhadap Keaktifan dan Has. Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sukowono Jember, vol. 66, no. 4, pp. 37–39, 2012.

E. Januarisman and A. Ghufron, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas VII,” J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 3, no. 2, p. 166, 2016, doi: 10.21831/jitp.v3i2.8019.

K. Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

D. S. Wati, S. M. Siahaan, and K. Wiyono, “Efektivitas Learning Management System Chamilo Materi Gerak Harmonik Sederhana Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik,” LENSA (Lentera Sains) J. Pendidik. IPA, vol. 11, no. 2, pp. 100–109, 2021, doi: 10.24929/lensa.v11i2.166.

P. S. Pgsd-fkip, U. Kristen, S. Wacana, and J. Diponegoro, “PENGARUH PENERAPAN METODE TEAMS GAMES TOURNAMENT BERBANTUAN PERMAINAN DADU TERHADAP HASIL BELAJAR IPA Eka Rizki Widayanti Slameto,” pp. 182–195, 2016.

I. Baharuddin, “Efektivitas Penggunaan Media Video Tutorial Sebagai Pendukung Pembelajaran Matematika Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sma Negeri 1 Bajo Kabupaten Luwu Sulawesi Selatan,” J. Nalar Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 90–97, 2014.

Posted

2024-08-15