The Role of Counseling Guidance Counselors in Introducing Student Learning Styles in the New Normal Era
Peran Konselor Bimbingan Konseling Dalam Pengenalan Gaya Belajar Siswa di Era New Normal
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.598Keywords:
Counselor Role, Introduction To Learning Styles In The New Normal EraAbstract
This study aims to see how the role played by the Counselor at SMP Tamaddun Afkar Sidoarjo in the Introduction of Student Learning Styles in the New Normal era from covid 19,research methods and approaches using qualitative methods with research subjects the counselor at SMP Tamaddun Afkar Sidoarjo through direct interviews with research subjects counselor and Principal teachers. The result of the Counseling teacher’s research efforts to increase students’ interest in learning are: 1.Provide a questionnaire which contains question about the introduction of learning styles and the provision of information services regarding material about the introduction of learning styles in general, and the material provided is a problem that is often encountered in the new Normal era. 2. Individual and groub counseling services regarding student problems that are often encountered regarding student learning styles. 3. Counselor teachers, homeroom teachers and parents work together in the introduction of learning styles.
Downloads
References
A. Musdalifah and U. Surabaya, “MEDIA LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING DI TENGAH PANDEMI COVID-19,” pp. 59–64, 2020.
L. D. Herliandry, N. Nurhasanah, M. E. Suban, and H. Kuswanto, “Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19,” JTP - J. Teknol. Pendidik., vol. 22, no. 1, pp. 65–70, 2020, doi: 10.21009/jtp.v22i1.15286.
Siska Mardes, “JPDK : Volume 4 Nomor 2 Tahun 2022 Research & Learning in Primary Education Dan Nurcholish Madjid,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, pp. 148–156, 2022.
D. R. A. U. Khasanah, H. Pramudibyanto, and B. Widuroyekti, “Pendidikan dalam Masa Pandemi Covid-19,” J. Sinestesia, vol. 10, no. 1, pp. 41–48, 2020, [Online]. Available: https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/44
A. F. Purwianto and E. F. Fahyuni, “Pengaruh aplikasi Quizizz PAI dalam meningkatkan minat belajar siswa pada masa pandemi COVID-19,” Ta’dibuna J. Pendidik. Islam, vol. 10, no. 4, p. 551, 2021, doi: 10.32832/tadibuna.v10i4.5829.
H. Kapandra, R. Sofah, and K. Karim, “Mengefektifkan Gaya Belajar Auditory Melalui Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas XI IPA II di SMA,” J. Konseling Komprehensif Kaji. Teor. dan Prakt. Bimbing. dan Konseling, vol. 1, no. 1, pp. 35–45, 2014.
S. Abdurrahman and A. Kibtiyah, “Strategi Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar Siswa Dengan Memahami Gaya Belajar Siswa (Studi Kasus di MA Al-Ahsan Bareng),” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 3, pp. 6444–6454, 2021.
E. S. Putri and R. Adicita, “Peningkatan Minat Belajar Siswa dengan Layanan Bimbingan Kelompok,” Philanthr. J. Psychol., vol. 2, no. 2, p. 128, 2018, doi: 10.26623/philanthropy.v2i2.1152.
M. Rozikan, “Transformasi Dakwah Melalui Konseling Islami,” Inject (Interdisciplinary J. Commun., vol. 2, no. 1, p. 77, 2018, doi: 10.18326/inject.v2i1.77-98.
W. N. E. Saputra and H. Prasetiawan, “Teknik cognitive defusion: penerapan intervensi konseling untuk meningkatkan percaya diri siswa,” Couns. J. Bimbing. dan Konseling, vol. 7, no. 2, p. 93, 2017, doi: 10.25273/counsellia.v7i2.1835.
N. Reski, Taufik, and Ifdil, “Konsep diri dan kedisiplinan belajar siswa,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 2, pp. 85–91, 2017.
A. Nisa and D. Renata, “Analisis Minat Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Layanan Bimbingan dan Konseling,” KONSELI J. Bimbing. dan Konseling, vol. 5, no. 2, p. 119, 2018, doi: 10.24042/kons.v5i2.3058.
N. Suryapermana, “MANAJEMEN PERENCANAAN PEMBELAJARAN,” vol. 3, no. 02, pp. 183–193, 2017.
H. Hasbahuddin and R. Rosmawati, “Implementasi Teknik Pengelolaan Diri Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa,” KONSELING J. Ilm. Penelit. dan Penerapannya, vol. 1, no. 1, pp. 11–18, 2019, doi: 10.31960/konseling.v1i1.325.
M. A. Hardiansyah, I. Ramadhan, S. Suriyanisa, B. Pratiwi, N. Kusumayanti, and Y. Yeni, “Analisis Perubahan Sistem Pelaksanaan Pembelajaran Daring ke Luring pada Masa Pandemi Covid-19 di SMP,” J. Basicedu, vol. 5, no. 6, pp. 5840–5852, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i6.1784.
S. K., “Konsep Bimbingan Pribadi-Sosial dalam Mengembangkan Sikap Positif Siswa,” Islam. Couns. J. Bimbing. Konseling Islam, vol. 3, no. 2, p. 155, 2019, doi: 10.29240/jbk.v3i2.1061.
D. S. Mohammad Fani Abdul Rosyid and M. E. Wibowo, “Layanan Bimbingan dan Konseling Untuk Membentuk Karakter Disiplin Siswa,” J. Fokus Konseling, vol. 6, no. 2, pp. 86–93, 2020.
Suriyadi, “Layanan Konseling Islami Bagi Kesulitan Belajar Dalam Pendidikan Islam,” ITQAN J. Ilmu-Ilmu Kependidikan, vol. 13, pp. 133–152, 2017.
S. H. Prabowo, A. Fakhruddin, and M. Rohman, “PERAN ORANG TUA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK DI MASA PANDEMI COVID-19 PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM Abstrak Kata Kunci : Peran Orang Tua , Pendidikan Karakter , Pandemi Covid-19 , PENDAHULUAN Keberhasilan pendidikan formal yang ditempuh seorang anak tida,” Pendidik. Islam, vol. 11, no. 2, pp. 191–207, 2020.
S. Farida, “Pendidikan Karakter dalam Prespektif Kebudayaan,” Kabilah, vol. 1, no. 1, pp. 198–207, 2016.
G. N. Kartika MR, “Perspektif Bimbingan Konseling Dalam Pendidikan Islam,” NALAR J. Perad. dan Pemikir. Islam, vol. 1, no. 2, p. 95, 2018, doi: 10.23971/njppi.v1i2.906.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2023 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.