Development of Visual, Auditory, and Kinesthetic (VAK) Based Creative Worksheet to Improve Creativity and Mathematical Representation Ability
Pengembangan Creative Worksheet Berbasis Visual, Auditori, dan Kinestetik (VAK) untuk Meningkatkan Kreativitas dan Kemampuan Representasi Matematis
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5930Keywords:
creative worksheet, visual, auditory, and kinesthetic (VAK), creativity, mathematical representation abilityAbstract
One of the problems in learning mathematics is that teaching materials in the form of LKS or creative worksheets used are not in accordance with school conditions and are not interactive so that students feel that math is a boring lesson. In addition, the creative worksheet does not maximize students' learning modalities, the impact is that creativity and mathematical representation skills are not honed. Therefore, it is necessary to develop creative worksheets based on Visual, Auditory, and Kinesthetic (VAK) as alternative teaching materials to improve students' creativity and mathematical representation skills. The purpose of this study is to determine the feasibility of the developed VAK-based creative worksheet and its effectiveness in improving students' creativity and mathematical representation skills. This type of research is a development research or R&D with the Borg and Gall method which consists of 9 stages of development.
Downloads
References
S. A. Kelas, N. Mujahidah, and Arifudin, “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Model Visualization Auditory Kinestethic pada Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 1 Pontianak,” ARMALA J. Pendidik. dan Bhs. Arab, vol. 3, no. 2, pp. 64–80, 2022.
R. Andriani, R. Rizqiyah, and L. Rostiana, “Pengembangan Lks Berbasis VAK (Visualization Auditory Kinestetic) sebagai Bahan Ajar Alternatif Siswa SMA,” Educ. J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 40–47, 2022.
L. N. Hakim, “Pengembangan Bahan Ajar Mata Palajaran Pendidikan Agama Islam Berbentuk Modul Dengan Model Borg Dan Gall Terhadap Siswa Kelas Xi Semester Ganjil Di SMA Negeri 2 Situbondo Tahun Pelajaran 2015/2016,” Nusant. J. Islam. Stud., vol. 1, no. 1, pp. 51–65, 2020, doi: 10.54471/njis.2020.1.1.51-65.
O. P. Sukmagati, D. Yulianti, and Sugianto, “Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP,” Unnes Phys. Educ. J., vol. 9, no. 1, pp. 19–26, 2020.
S. Andrianto, Neviyarni, and Irdamurni, “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Teka-Teki Silang Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas IV SD,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 2, pp. 2522–2526, 2021, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1224
B. Budiman, “Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Model Saintifik untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar,” Ainara J. (Jurnal Penelit. dan PKM Bid. Ilmu Pendidikan), vol. 2, no. 3, pp. 175–181, 2021, doi: 10.54371/ainj.v2i3.73.
B. Munafi’ah, S. W. Utomo2, and E. Astuti, “Pengembangan LKPD Berbasis Hots Pada Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan Kelas XII Akl SMKN X Madiun,” J. Teknol. Pendidik., vol. 09, no. 01, pp. 52–69, 2021.
E. F. Rahman, P. Muntaharridwan, and E. Junaeti, “Rancang Bangun Multimedia Pembelajaran Berbasis Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Pemahaman Ekstrapolasi Mahasiswa pada Materi Transformasi Linear,” J. Comput. Bisnis, vol. 16, no. 2, pp. 181–188, 2022.
A. F. Amini, M. Afifulloh, and M. Sulistiono, “Penerapan Model Pembelajaran Visualization, Auditory, Dan Kinestetik (VAK) dalam Pembelajaran Tematik Kelas 1 SD Negeri 1 Karangpandan Pakisaji Malang,” JPMI J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 4, no. 3, pp. 1–9, 2022.
N. I. Pramestia, “Keefektifan Visualization Auditory Kinesthetic Berbantuan Media Film Bisu dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Naskah Drama Kelas VIII SMPN 22 Surabaya,” Bapala, vol. 9, no. 8, pp. 158–172, 2022.
A. Rasyid, M. kurnia Sugandi, and D. S. Nahdi, “Pengembangan lembar kerja siswa berbasis Science, Technology, Enginering and Mathematic (STEM) Untuk Meningkatkan Berpikir Kreatif,” Pros. Semin. Nas. Mat. dan Sains Dep. Pendidik. Mat. dan Pendidik. Biol. FKIP Univ. Wiralodra, pp. 1–10, 2021.
R. Lolotandung, “Meningkatkan Kreativitas Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Siswa Kelas IV SDN 318 Inpres Padakka,” J. Tinta, vol. 5, no. 1, pp. 107–115, 2023.
S. Wahyuni, P. D. A. Putra, and S. A. Hidayati, “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik berbasis Science, Technology, Engineering, and Mathematics untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa SMP,” J. Pendidik. Sains Indones., vol. 10, no. 3, pp. 492–508, 2022, doi: 10.24815/jpsi.v10i3.24244.
E. Kurniasih, Z. A. Arief, and S. Wibowo, “Pengaruh Model Pembelajaran Jigsaw dan Kreativitas Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas VII Di SMP Smart Ekselensia Indonesia Kabupaten Bogor,” J. Teknol. Pendidik., vol. 11, no. 2, pp. 208–215, 2022.
S. RAJAGUKGUK, “Penerapan Project Based Learning untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa SD,” Elem. J. Inov. Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 1, pp. 1–12, 2023.
H. A. Wibisono, “Pengaruh Teori Belajar Skinner Melalui Model Picture and Picture Terhadap Kemampuan Matematis,” Akad. J. Teknol. Pendidik., vol. 10, no. 2, pp. 261–275, 2021.
F. Rahmita, Rusijono, and A. Mariono, “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Media Interaktif Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP,” Educ. J. Teknol. Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 9–20, 2020, doi: 10.32832/educate.v5i2.3187.
H. E. J. Putra and H. A. Wibisono, “Pengaruh Model Instruksional Kooperatif Tipe Core Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa,” Akad. J. Teknol. Pendidik., vol. 10, no. 1, pp. 179–190, 2021.
Q. Ayuni, S. H. Noer, and U. Rosidin, “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 3, pp. 694–704, 2020, doi: https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2747.
M. R. Novriani, E. Simamora, and I. Dewi, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Model Visualization, Auditory, Kinesthetic (VAK) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis dan Self-confidence,” Parad. J. Pendidik. Mat., vol. 12, no. 1, pp. 1–13, 2019.
W. R. Borg and M. D. Gall, Educational Research: An Introduction. Longman Publishing, 1983.
J. W. Creswell, “Reflections on the MMIRA The Future of Mixed Methods Task Force,” J. Mix. Methods Res. Rep., vol. 10, no. 3, pp. 215–219, 2016, doi: https://doi.org/10.1177/1558689816650298.
T. M. Harrison, R. L., Reilly and J. W. Creswell, “Methodological Rigor in Mixed Methods: An Application in Management Studies,” J. Mix. Methods Res., vol. 14, no. 4, pp. 473–495, 2020, doi: https://doi.org/10.1177/1558689819900585.
M. R. Lubis, A. G. Permadi, and Isyani, “Modified Duo Tir as Alternative Training Media to Improve Shooting Accuracy in Petanque,” J. Innov. Educ. Cult. Res., vol. 4, no. 1, pp. 179–190, 2023, doi: 10.46843/jiecr.v4i1.443.
Nurhayati, S. Halidjah, D. A. V. Ghasya, H. Kresnadi, and A. Salimi, “Pengembangan Media Audiovisual Inspirasional sebagai Edukasi Menulis Deskripsi pada Siswa Kelas V SDN 34 Pontianak Selatan,” Pendidikan, Islam. J. Keislam. dan Ilmu, vol. 5, no. 2, pp. 605–618, 2023.
L. Rohmaini, Netriwati, Komarudin, F. Nendra, and M. Qiftiyah, “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Berbantuan Wingeom Berdasarkan Langkah Borg And Gall,” Teorema Teor. dan Ris. Mat., vol. 5, no. 2, pp. 176–186, 2020.
I. D. Trisnawati, Rusdi, M. Biomed, and H. Isfaeni, “Development of Educational Games to Improve Learning Outcomes Based on Students Motivation in Materials of The Blood Circular System,” J. World Sci., vol. 2, no. 3, pp. 557–564, 2023, doi: 10.58344/jws.v2i3.236.
I. Syaiviana, I. Y. Sari, P. Adinda, V. B. Pratiwi, and W. Anggraini, “Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Berbasis Web Berdasarkan Langkah Borg and Gall,” Trigonometri J. Mat. dan Ilmu Pengetah. Alam, vol. 1, no. 1, 2023, [Online]. Available: https://ejournal.warunayama.org/index.php/trigonometri/article/view/1717
Y. Setiawan, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Kewarganegaraan untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Peserta Didik,” Cive J. Penelit. Pendidik. Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 3, no. 1, pp. 10–16, 2023, doi: 10.56393/decive.v3i1.1839.
H. Susanto, I. Irmawati, H. Akmal, and E. W. Abbas, “Media Film Dokumenter dan Pengaruhnya Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa,” Hist. J. Progr. Stud. Pendidik. Sej., vol. 9, no. 1, p. 65, 2021, doi: 10.24127/hj.v9i1.2980.
M. S. Lamada, A. A. N. Rizal, and A. Fitriyyah R, “Pengembangan Game Edukasi Disiplin Bermotor Menggunakan Unity 3D,” J. Sains dan Sist. Teknol. Inf., vol. 5, no. 2, pp. 138–145, 2023, doi: 10.59811/sandi.v5i2.64.
Y. S. Marandy, “Increasing Student Creativity Through the Development of Life Skills-Based Graphic Design Textbooks,” Madrosatuna J. Islam. Elem. Sch., vol. 7, no. 1, pp. 1–12, 2023, doi: 10.21070/madrosatuna.v7i1.1583.
F. Eva and N. Nurdyansyah, “Development Aqidah Akhlak Textbooks Based on Merdeka Belajar to Improve Communication Skills of Muhammadiyah 9 Ngaban Elementary School Students,” 2023.
M. B. U. B. Arifin, I. Rindaningsih, and S. Kalimah, “Development of Smart Play Wheel Learning Media to Improve Student Learning Outcomes in Islamic Elementary schools,” J. Phys. Conf. Ser., vol. 1779, no. 1, p. 012049, 2021.
E. F. Fahyuni and and I. Fauji, “Pengembangan komik akidah akhlak untuk meningkatkan minat baca dan prestasi belajar siswa di sekolah dasar,” Halaqa Islam. Educ. J., vol. 1, no. 1, pp. 17–26, 2017.
Andiopenta and Aripudin, “Pengembanagan Model Pembelajaran Sosiolinguistik Berbasis Hybrid Learning Melalui Borg And Gall Model pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Jambi 2019/2020,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 9, pp. 2011–2018, 2021.
F. Ayuningsih, S. Malikah, M. R. Nugroho, W. Winarti, B. Murtiyasa, and S. Sumardi, “Pembelajaran Matematika Polinomial Berbasis STEAM PjBL Menumbuhkan Kreativitas Peserta Didik,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8175–8187, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3660.
L. Arofah, Sukestiyarno, and L. Warlina, “Pengembangan Modul Pembelajaran Discovery Learning Untuk Peningkatan Kemampuan Literasi Dan Kemandirian Belajar Materi Pernafasan Pada Siswa Kelas V SD,” J. Profesi Kegur., vol. 9, no. 3, pp. 15–22, 2023.
E. E. Bahar, A. Syamsuadi, A. Gaffar, and A. A. Syahri, “Analisis Kemampuan Matematis dalam Menyelesaikan Soal PISA (Programme For International Student Assessment) pada Konten Kuantitas,” Delta-Pi J. Mat. dan Pendidik. Mat., vol. 9, no. 2, pp. 260–276, 2020, doi: 10.33387/dpi.v9i2.2327.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.