Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Role of PAI Teachers in Shaping Santri's Self-Adjustment


Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Self-Adjustment Santri

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5831

Keywords:

Self Adjustment of Santri, Islamic Religious Education Teacher (PAI)

Abstract

This study looks at how Islamic Religious Education (PAI) teachers at Pesantren Fadlillah assist pupils in adjusting to their new lives. Data is gathered through in-depth interviews, documentation studies, and direct observation using a qualitative phenomenological approach. Pai teachers are thought to be crucial in helping children who are dealing with a variety of difficulties. In addition to offering a model of Islamic teaching and guidance in boarding schools, this study attempts to give a thorough knowledge of the role Pai teachers play in helping students transition. In psychology, the term "self-adjustment" refers to the capacity for emotional regulation, conflict resolution, and social environment adaptation that is necessary for both psychological and social well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Tolib And Indramayu, “Pendidikan Di Pondok Pesantren,” Risal. J. Pendidik. Dan Stud. Islam, Vol. 1, No. 1, Pp. 60–66, 2015.

Suwarno, “Pondok Pesantren Dan Pembentukan Karakter Santri(Studi Tentang Pengembangan Potensi-Potensi Kepribadianpeserta Didik Pondok Pesantren Terpadu Almultazamkabupaten Kuningan),” Oasis (Objective Accurate Sources Islam. Stud., Vol. 2, No. 1, Pp. 79–91, 2017.

B. M. Alwi, J. Sultan, And A. Makassar, “Pondok Pesantren: Ciri Khas, Perkembangan, Dan Sistem Pendidikannya,” Lentera Pendidik. J. Ilmu Tarb. Dan Kegur., Vol. 16, No. 2, Pp. 205–219, 2013.

Haryanto, “Peran Pengasuh Dalam Pembinaan Moral Santri Melaluiperaturan Asrama Di Smp Islam Integral Luqmanal-Hakim 02 (Islamic Boarding School Batam)Tahun Pembelajaran 2018/2019,” Jurnal, Hidayatullah, Vol. 1, No. 1, Pp. 1–25, 2020.

H. Pranoto, A. Wibowo, S. Nafiah, J. Ilmu, P. Bimbingan, And D. Konseling, “Perilaku Penyesuaian Diri Santri Di Pondok Pesantren,” Couns. Milen., Vol. 2, No. 2, 2021.

R. Hidayat, M. Sarbini, And A. Maulida, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Al-Bana Cilebut Bogor,” Prosa Pai Pros. Al Hidayah Pendidik. Agama Islam, Vol. 1, Pp. 146–147, 2019.

N. Neila And H. Laksmiwati, “Hubungan Antara Regulasi Dengan Penyesuaian Diri Pada Santri Remaja Pondok Pesantren Darut Taqwa Ponorogo,” J. Penelit. Psikol., Vol. 6, No. 3, Pp. 1–7, 2019.

I. I. Aviyah And R. Salahuddin, “Pembiasaan Shalat Berjama’ah Dalam Membentuk Karakter Siswa Yang Komunikatif Dan Bertanggung Jawab Di Sma Muhammadiyah 4 Porong Sidoarjo,” Al-Ulum J. Pemikir. Dan Penelit. Ke Islam., Vol. 11, No. 2, Pp. 146–155, 2024, Doi: 10.31102/Alulum.11.2.2024.146-155.

P. B. Rahayu, “Kajian Tentang Adaptasi Santri Baru Di Pondok Pesantren Darussalamputri Selatan Blokagung Perspektif Psikologi Sosial,” Core Read., 2018.

P. E. Arifin, “Hubungan Antara Peresepsi Terhadap Iklim Sekolah Dengan Penyesuaian Diri Pada Siswa Smp,” Muhammadiyah, Surakarta, 2013.

M. Apriani, “Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Regulsi Diri Terhadap Penyesuaian Diri Santri,” J. Harkat Media Komun. Gend., Vol. 11, No. 2, Pp. 160–171, 2015.

M. Pritaningrum And W. Hendriani, “Penyesuaian Diri Remaja Yang Tinggal Di Pondok Pesantren Modern Nurul Izzah Gresik Pada Tahun Pertama,” J. Psikol. Kepribadian Dan Sos., Vol. 2, No. 3, Pp. 134–143, 2013.

Y. Margareta Tokuan And W. Rivaie, “Peran Guru Dalam Pembentukan Kepribadian Disiplin Siswa Smp Negeri 11 Kota Pontianak,” J. Pendidik. Dan Pembelejaran Khatulistiwa, Vol. 5, No. 1, 2016.

C. C. I. Trisnawati And R. Salahuddin, “Teacher Creativity In Aqidah Akhlak Learning After The Covid-19 Pandemic At Madrasah Ibtidaiyah,” Indones. J. Innov. Stud., Vol. 22, Pp. 1–10, 2023, Doi: 10.21070/Ijins.V22i.846.

R. Ramadan, A. Dudi, S. P. Pendidikan, A. Islam, F. Tarbiyah, And D. Keguruan, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Kedisiplinan Perserta Didik Di Smk Al Falah Bandung,” Bandung Conf. Ser. Islam. Educ., Vol. 3, No. 2, Pp. 567–571, 2023, Doi: 10.29313/Bcsied.V3i2.8480.

N. Susilawati, A. Akhmadi, And D. W. Putra, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Kepribadian Siswa Di Smp Negeri 1 Pakem Bondowoso,” J. Penelit. Ilmu Sos. Dan Eksakta, Vol. 1, No. 1, Pp. 1–7, Sep. 2021, Doi: 10.47134/Trilogi.V1i1.2.

T. Febriani, “Pengebangan Self Regulation Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smk Negeri 8 Padang,” J. Kaji. Dan Pengemb. Umat, Vol. 4, No. 1, Pp. 9–17, 2021.

M. F. Fauzan And L. P. Supratman, “Studi Ffenomologi Tentang Komunikasi Antar Pibadi Angoo,” J. Manaj. Komun., Vol. 1, No. 2, Pp. 180–194, 2017.

M. K. Kojongian Et Al., “Kasih Kanonang Minahasa Dalam Menghadapi New Normal Marketing Mix Effectiveness And Efficiency On Bukit Kasih Kanonang Jurnal Emba Vol . 10 No . 4 Desember 2022 , Hal . 1966-1975,” Vol. 10, No. 4, Pp. 1966–1975, 2022.

M. A. Thalib, “Pelatihan Analisis Data Model Miles Dan Huberman Untuk Riset Akuntansi Budaya,” Madani J. Pengabdi. Ilm., Vol. 5, No. 1, Pp. 23–33, 2022, Doi: 10.30603/Md.V5i1.2581.

S. Sa’idah And H. Laksmiwati, “Dukungan Sosial Dan Self-Efficacy Dengan Penyesuaian Diri Pada Santri Tingkat Pertama Di Pondok Pesantren,” J. Psikol. Teor. Dan Terap., Vol. 7, No. 2, Pp. 2087–1708, 2017.

L. Kurniawaty.Ys, “Hubungan Antara Kecerdasan Emosi Dengan Kemampuan Penyesuaian Diri Pada Remaja - Bab Ii,” 2003.

Fatimah, “Implementasi Metode Client Centered Dalam Mengatasi Masalah Penyesuaian Diri Santri Di Ma Pesantren Modern Daar Al Uluum Asahan-Kisaran,” J. Wind Eng. Ind. Aerodyn., Vol. 26, No. 1, Pp. 1–4, 2019.

Aji Saputro, “Penerapan Sistem Ta’zir Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Santri Pondok Pesantren Al Hikmah Bandar Lampung,” Skripsi, Fak. Tarb. Dan Kegur., Pp. 1–72, 2020.

E. Y. Herrera Villanueva, “Peran Pondok Pesantren Dalam Menanamkannilai-Nilai Perilaku Deradikalisasi Di Kota Bandar Lampung,” Vol. 2017, No. 1, Pp. 1–9, 2020.

K. Alfath, “Pendidikan Karakter Disiplin Santri Di Pondok Pesantren Al-Fatah Temboro,” Al-Manar, Vol. 9, No. 1, Pp. 125–164, 2020, Doi: 10.36668/Jal.V9i1.136.

Romadhon, I. Wahyudi, And E. Rohyati, “Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Perilaku Melanggar Peraturanpada Santri Pondok Pesantren X Di Kabupaten Sleman,” J. Psikol., Vol. 15, No. 1, Pp. 1–7, 2019.

A. Gemilang, “Peran Guru Dalam Membina Akhlak Santri Di Pondok Pesantren Miftahul Ulum Burangkeng Setu Bekasi,” Pp. 1–23, 2019.

A. Candung And S. D. Novita, “2023 Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline Peran Guru Dalam Pembentukan Akhlak Santri Di Pondok Pesantren 2023 Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline,” Vol. 1, No. 11, Pp. 634–640, 2023.

D. Henry, “Maulana Akbar Sanjani, M. Pd, Tugas Dan Peranan Guru Dalam Proses Peningkatan Belajar Mengajar, Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan Vol.6, No.1, Juni 2020,” J. Eur. Acad. Dermatology Venereol., Vol. 34, No. 8, Pp. 709.E1-709.E9, 2020.

I. Radhiyah, “Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pendidikan Agama Islam Di Sman 01 Kecamatan Kapur Ix , Kabupaten Lima Puluh Kota,” J. Inspirasi Pendidik., Vol. 1, No. 1, Pp. 14–22, 2023.

Herlina, “Pentingnya Peran Guru Dalam Inovasi Pendidikan Pada Proses Kegiatan Pembelajaran,” Inov. Pendidik., Vol. 1, No. 1, Pp. 45–51, 2022.

F. I. Mbagho, A. Khulailiyah, And D. Naelasari, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Sikap Tanggung Jawab Siswa Di Tingkat Madrasah Tsanawiyah,” J. Stud. Kemahasiswaan, Vol. 1, No. 2, Pp. 116–129, 2021.

I. Rizal, “Peranan Guru Dalam Membina Akhlak Santri Di Pondok Pesantren Muhammad Amin Rajo Tiangso, Jangkat Timur,” J. Islam. Guid. Couns., Vol. 5, Pp. 38–56, 2021.

Hartoni, Jolwadi, And F. A. Monia, “Peran Guru Pai Terhadap Pembinaan Akhlak Siswa,” Educ. J. Ilmu Pendidik., Vol. 2, No. 1, Pp. 19–24, 2023.

Z. N. Fadhillah, “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Akhlak Siswa Di Smp Islam Al Hidayah Jatiuwung Tangerang,” Jm2pi J. Mediakarya Mhs. Pendidik. Islam, Vol. 1, No. 1, Pp. 83–103, 2020, Doi: 10.33853/Jm2pi.V1i1.72.

M. Resky And Y. Suharyat, “Peran Pendidikan Pondok Pesantren Dalam Mendidik Kader Ulama Dan Membina Akhlak Umat Islam Di Perumahan Graha,” Attadib J. Elem. Educ., Vol. 6, No. 1, Pp. 364–381, 2022.

A. Harahap, “Strategi Pondok Pesantren Dalam Membina Kader Da’i Di Kabupaten Padang Lawas Sumatera Utara,” Alhadharah J. Ilmu Dakwah, Vol. 21, No. 2, P. 19, 2022, Doi: 10.18592/Alhadharah.V21i2.6832.

S. Syahrani, “Peran Wali Kelas Dalam Pembinaan Disiplin Belajar Di Pondok Pesantren Anwarul Hasaniyyah (Anwaha) Kabupaten Tabalong,” Al Qalam J. Ilm. Keagamaan Dan Kemasyarakatan, Vol. 16, No. 1, P. 50, 2022, Doi: 10.35931/Aq.V16i1.763.

D. Henry And M. Ackerman, “Model Pembelajaran Pesantren Dalam Membina Moralitas Santri Di Pondok Pesantren Sabilul Hasanah Banyuasin,” J. Eur. Acad. Dermatology Venereol., Vol. 34, No. 8, Pp. 709.E1-709.E9, 2020.

. Hpdv 0dv¶Xg $Ol Aida Imtihana Fajri Ismail And Zaini, “Penerapan Pola Asuh Terhadap Santri Di Pondok Pesantren Al-Amalul Khair Palembang,” Tadrib J. Pendidik. Agama Islam, Vol. 3, No. 2, P. 279, 2019, Doi: 10.19109/Tadrib.V3i2.1797.

A. K. Bima Fandi Asy’arie, Mahbub Humaidi Aziz, “Strategi Pengembangan Karakter Mandiri Santri Pondok Pesantren Hidayatul Qur’an Batanghari, Lampung Timur,” J. Penelit. Agama, Vol. 24, No. 2, Pp. 153–172, 2023, Doi: 10.24090/Jpa.V24i2.2023.Pp153-172.

C. Alfi*, A. Y. Prastowo, And M. Fatih, “Kajian Interaksi Sosial Santri Pondok Pesantren Bustanul Muta’allimin As Salafi Sebagai Sarana Penguatan Karakter,” Jim J. Ilm. Mhs. Pendidik. Sej., Vol. 8, No. 1, Pp. 91–97, 2023, Doi: 10.24815/Jimps.V8i1.23711.

B. Mahmudi, Pengaruh Kecerdasan Emosi Dan Dukungan Keluarga Terhadap Resiliensi Santri Di Pondok Pesantren Kyai Syarifuddin. 2022.

M. Sakinati Bintan, “Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Self-Efficacy Pada Mahasiswa Santri Putri Di Pondok Pesantren Al-Amin Purwanegara Kabupaten Banyumas,” 2020.

Posted

2024-08-13