The Influence of Nussa and Rara Video Learning Media on Increasing the Memorize of Dhikr After Prayer
Pengaruh Media Pembelajaran Video Nussa dan Rara Terhadap Peningkatan Hafalan Dzikir Sesudah Sholat
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5779Keywords:
learning media, Quasi-Experiment, madrasah IbtidaiyahAbstract
This research aims to analyze the influence of using Nussa and Rara video media on increasing the practice of dhikr worship at MI Al-Ahmad Krian. This research uses a quantitative method with a Quasi Experiment type in the form of a Nonquivalent Control Group Design. This research sample took 2 classes, namely the experimental class and the control class. Data results were collected through pretest questions and posttest questions and analyzed using an independent test. This research uses an experimental method with an independent sample t-test, the sample in this research is class 3 as the experimental class and class 4 as the control class, where the number of students from both classes is 40 with a total of 20 students in each class. The research results show that the Sig (2-tailed) value is 0.010 < 0.05, so H0 is rejected and Ha is accepted.
Downloads
References
N. S. M. Sholeh et al., “Pola Asuh Orang Tua Membentuk Anak Cinta Al-Quran melalui Hafalan Al-Quran Sejak Usia Dini,” Journal on Early Childhood, vol. 4, no. 1, pp. 53–58, 2021, doi: 30.31004/aulad.v4i1.95.
F. Hadiyanti and I. Fauji, “Pengaruh Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Qawaid Siswi MTs Muhammadiyah 15 Al-Mizan Lamongan,” Emergent Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning (EJEDL), vol. 2, no. 2, p. 14, 2024, doi: 10.47134/emergent.v2i2.24.
M. B. Muvid, “Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan),” Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, vol. 4, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733.
E. Melati, A. D. Fayola, I. P. Agus, D. Hita, A. Muh, and A. Saputra, “Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar,” vol. 06, no. 01, pp. 732–741, 2023.
Yasmansyah and S. Zakir, “Arah Baru Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi,” JKIP : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, vol. 3, no. 1, pp. 1–10, 2022, [Online]. Available: http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index
N. I. Martina and I. Fauji, “Pengaruh Lingkungan Berbahasa terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Santri Kelas X PPDU Putri,” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, vol. 7, no. 4, pp. 3741–3746, 2024, doi: 10.54371/jiip.v7i4.4077.
L. Penellitian, W. C. Kartika, and I. Fauji, “Implementasi Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk Menanamkan Kecerdasan Spiritual Dalam Mematuhi Peraturan Sekolah,” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, vol. 24, no. 1, pp. 408–414, 2024, doi: 10.33087/jiubj.v24i1.4280.
N. P. Wulandari, P. A. Dewi, and I. Fauzi, “Penerapan Konsep Salafiyah Dalam Sistem Ibadah Santri Pendidikan di Pondok Pesantren Tarbiyah Islamiyah At-Taqwa Candung,” Jurnal Ilmiah Multidisiplin, vol. 1, no. 11, pp. 756–761, 2023.
A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, and T. Shofiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” vol. 05, no. 02, pp. 3928–3936, 2023.
A. Purwanto, “Pengembangan Kurikulum Jaringan Sekolah Islam Terpadu (JSIT) di Sekolah Dasar Islam Terpadu,” Jurnal Basicedu, vol. 6, no. 1, pp. 335–342, 2022.
B. Siswa, M. I. Ma, and A. Ngering, “Penggunaan e-comic fiqih sebagai peningkatan hasil belajar siswa mi ma’arif ngering,” vol. 12, no. 1, pp. 129–141, 2021.
D. I. Sdn and L. Alung, “Pengaruh Nilai Religiusitas Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” vol. 13, no. 2, pp. 171–185, 2021.
R. K. Mustofa, A. Z. Ridhaka, and A. M. Siregar, “Pembacaan Al-Ma’tsurat di Ma’had Tahfidz Al-Quran Daarul Firdaus di Bantul Yogyakarta (Study Living Qur’an),” Journal Of Excellent Academic Community, vol. 1, no. 1, pp. 82–96, 2023.
J. M. Abdurrahman, S. Tinggi, I. Tarbiyah, and A. Haironi, “Efektivitas Metode Muroja ’ ah dalam Menghafal Al- Qur ’ an Mahasiswa Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Madani Yogyakarta,” Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, vol. 2, no. 4, pp. 43–51, 2024.
M. Nurdin and M. Ag, “Peran Dzikir Dalam Meningkatkan Ketenangan Jiwa Santri Di Pondok Pesantren Putri Al-Amin Yayasan Hudatul Muna Ponorogo,” 2021.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Edisi kedua, Alfabeta. 2019.
J. Muhammad, “Pemanfaatan Teknologi Informasi Pada Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar,” GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, vol. 2, no. 8, pp. 297–304, 2022, [Online]. Available: http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau
S. Rohaeni, P. Putriani, A. M. Syaefulloh, M. F. Suryanto, and A. N. Aeni, “Pengembangan Aplikasi Shofun (Salat Is Fun) Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas II Sekolah Dasar,” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, vol. 7, no. 2, p. 851, Jun. 2023, doi: 10.35931/am.v7i2.2100.
A. N. Aeni, J. S. Nurlatifah, A. P. Setiowati, and L. Ubaidiah, “Pengembangan Aplikasi Belajar Tata Cara Salat (BTS) Berbasis Smart Apps Creator sebagai Pembelajaran PAI di SD,” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, vol. 7, no. 2, p. 704, Jun. 2023, doi: 10.35931/am.v7i2.2086.
L. ’ Ali Nur Aida, D. Maryam, F. Febiola, S. D. Agami, and U. Fawaida, “Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audiovisual,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 43–50, 2020, [Online]. Available: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/index
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.