Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Improving Early Counting Through Number Stick Media for Children Aged 3-4 Years at Alit Playhouse


Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Stik Angka Pada Anak Usia 3-4 Tahun di Rumah Bermain Alit

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5776

Keywords:

Early Childhood, Basic Counting, Number Stick Media

Abstract

This reseach to improve early counting skills in children aged 3-4 years at Rumah Bermain Alit. This study uses the Classroom Action Research (CAR) method by Kemmis and Mc Taggart, which consists of two cycles, each comprising four activities: planning, implementation, observation, and reflection. The use of number stick media showed a significant increase, as indicated by the pre-cycle average of 38%, cycle I average of 50%, and cycle II average of 78%. The indicators used were stating the sequence of numbers 1-10, arranging the sequence of numbers 1-10, and matching number symbols with numbers 1-10. Therefore, it is recommended that future reseacrh continue to explore the application of number stick media to improve early counting skills, which could provide significant contributions to the development of effective teaching methods and help young children understand the concept of counting from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Nofianti, Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Edu Publisher, 2021.

A. Susanto, Pendidikan Anak Usia Dini : Konsep dan Teori. Sinar Grafika Offset, 2017.

D. Rahmasari, “Kemampuan Membilang Anak Usia 3-4 Tahun Di Kb Se-Gugus 5 Kecamatan Piyungan Bantul Yogyakarta”.

I. K. Masruroh, D. N. Adhani, and D. Mayangsari, “Pengaruh Permainan Angka terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Kelompok B,” pgpaudtrunojoyo, vol. 6, no. 2, pp. 84–90, Dec. 2019, doi: 10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i2.6142.

F. Ibda, “Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget,” vol. 3, 2015.

N. Istiqomah and M. Maemonah, “Konsep Dasar Teori Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Menurut Jean Piaget,” JKP, vol. 15, no. 2, p. 151, Sep. 2021, doi: 10.30595/jkp.v15i2.10974.

E. Roostin, “Analisis Kemampuan Konsep Bilangan Anak Usia 3-4 Tahun dengan Media Montessori Number Rods,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 2, pp. 801–808, Jul. 2021, doi: 10.31004/obsesi.v6i2.1093.

F. Almira and D. Fitriani, “Mengenalkan Konsep Bilangan Pada Anak Usia 3-4 Tahun Melalui Mendongeng Dengan Wayang Di Paud Madani Kota Banda Aceh,” 2017.

N. Hayati, N. Cholimah, and M. Christianti, “Identifikasi Keterampilan Kognitif Anak Usia 2-6 Tahun Di Lembaga Paud Kecamatan Sleman, Yogyakarta,” JPA, vol. 6, no. 2, pp. 181–189, Dec. 2017, doi: 10.21831/jpa.v6i2.17705.

I. Kamilah, “Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Ponorogo”.

K. Nou, V. O. Beru, M. D. Yona, and E. T. Ngura, “Pendampingan Kegiatan Belajar Anak Dengan Memanfaatkan Media Stik Angka Dari Bahan Alam Untuk Meningkatkan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun Di Paud Terpadu Citra Bakti”.

A. Handayani and D. Rakhmawati, “Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4 – 5 Tahun Melalui Permainan Stick Angka,” vol. 09, 2023.

E. Trisnawati, : “1316251090 : Penerapan Strategi Bermain Stick Angka Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Di Paud Witri 1 Kota Bengkulu”.

E. Nurningsih, C. A. Windarsih, and S. K. Alam, “Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelompok B Menggunakan Stick Angka Di Masa Pembelajaran Daring,” 2023.

N. Saputra, Penelitian Tindakan Kelas. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini, 2021.

A. Prihantoro and F. Hidayat, “Melakukan Penelitian Tindakan Kelas,” UJII, vol. 9, no. 1, pp. 49–60, Nov. 2019, doi: 10.47200/ulumuddin.v9i1.283.

O. S. Wibawa and F. Uny, “Penelitian Tindakan Kelas”.

D. P. E. Nilakusmawati, S. Si, M. Si, K. Sari, and S. Si, “Penelitian Tindakan Kelas”.

I. Firdaus, R. Hidayati, R. S. Hamidah, R. Rianti, and R. C. K. Khotimah, “Model-Model Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas,” vol. 1, no. 2, 2023.

N. A. Hidayati and A. Darmuki, “Penerapan Model Auditory Intellectually Repetition (AIR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Mahasiswa,” educatio, vol. 7, no. 1, pp. 252–259, Apr. 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i1.959.

L. Mardiyanti, L. H. Maula, A. R. Amalia, D. Heryadi, and I. Ramdani, “Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Menggunakan Media Big Book Sukuraga di Sekolah Dasar,” basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6387–6397, May 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3227.

L. A. Aritonang and D. S. Elsap, “Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Metode Jarimatika,” Ceria, vol. 2, no. 6, p. 363, Sep. 2019, doi: 10.22460/ceria.v2i6.p363-369.

S. Khotimah and N. D. Simatupang, “Meningkatkan Kemampuan Kognitif Dalam Menerapkan Media Stik Angka Pada Kelompok B”.

Posted

2024-08-12