Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Improving the Quality of Education as a School Attraction Through the Implementation of Independent Learning P5


Peningkatan Mutu Pendidikan sebagai Daya Tarik Sekolah Melalui Implementasi Merdeka Belajar P5

##article.authors##

  • Salsabilla Aditya Faizah Febriyanti Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
  • Ainun Nadlif Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5762

Keywords:

Quality of Education, Independent Learning, P5

Abstract

The advancement of technology and the growing uniformity of human resource quality will serve as markers for parents in selecting the best educational institution for their kids. The standard of instruction offered by the institution is one of the primary variables taken into account. Education institutions must quickly adapt to changes in the field of education in order to produce graduates of high caliber and to maintain a positive reputation for the institution. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Herman, “Kontribusi Kinerja Komite dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Mutu Sekolah (Studi pada SMP Negeri Komisariat IV Kabupaten Ciamis),” J. Edukasi, vol. 4, no. 3, pp. 235–242, 2016.

E. Budiarti, D. Anggreini, D. A. P. Susanti, Y. Damayanti, and Y. Yunita, “Strategi Branding Sekolah dalam meningkatkan Kepercayaan Masyarakat di Indonesia,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 5, pp. 3568–3576, 2023, doi: 10.54371/jiip.v6i5.2074.

H. Sazali and A. Sukriah, “Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) oleh Humas Smau CT Foundation sebagai Media Informasi dan Publikasi dalam Meningkatkan Citra Lembaga Pendidikan,” J. Ilmu Komun., vol. 10, no. 2, pp. 147–160, 2021.

K. A. Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, “Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau,” J. Educ., vol. 04, no. 04, pp. 1448–1460, 2022.

Y. Azizah and U. Halwati, “Strategi Branding Sekolah dalam Meningkatkan Awereness Masyarakat,” DIRASAH J. Study Ilmu dan Manaj. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 2, pp. 1–6, 2023, [Online]. Available: https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah

R. Rizkiyah, I. Istikomah, and N. Nurdyansyah, “Strategies to Build a Branding School in Efforts to Improve the Competitiveness of Islamic Education Institutions,” Proc. ICECRS, vol. 7, pp. 1–7, 2020, doi: 10.21070/icecrs2020366.

A. T. Daga, “Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 7, no. 3, pp. 1075–1090, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i3.1279.

S. Surahman, R. Rahmani, U. Radiana, and A. I. Saputra, “Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di Kubu Raya,” J. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 4, pp. 376–387, 2022, doi: 10.36418/japendi.v3i4.667.

M. Cholilah, A. G. P. Tatuwo, Komariah, and S. P. Rosdiana, “Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21,” Sanskara Pendidik. dan Pengajaran, vol. 1, no. 02, pp. 56–67, 2023, doi: 10.58812/spp.v1i02.110.

D. N. A. Dani Arifudin, Ria Indriyani, Imamul Ihsan, “Peningkatan Brand awareness Melalui kegiatan Pelatihan Visual branding Sebagai Implementasi P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Tema Kewirausahaan,” BERNAS J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 4, no. 3, pp. 2049–2058, 2023, [Online]. Available: https://www.ejournal.unma.ac.id/index.php/bernas/article/view/5891

N. Indriani, I. Suryani, and ul Mukaromah, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik Di Sekolah Dasar,” Khazanah Pendidik. , vol. 17, no. 1, pp. 242–252, 2023, doi: 10.30595/jkp.v17i1.16228.

T. A. Daga, “Penguatan Peran Guru Dalam Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar Agustinus Tanggu Daga Pendidikan Guru Sekolah Dasar Stkip Weetebula Sumba Ntt Indonesia,” Elem. Sch. Educ. J., vol. 6, no. 1, pp. 1–24, 2022.

D. R. Martatiyana, A. Derlis, H. W. Aviarizki, R. R. Jurdil, T. Andayani, and O. S. Hidayat, “Analisis Komparasi Implementasi Kurikulum Merdeka Dan Kurikulum 2013,” Muallimuna J. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 9, no. 1, p. 96, 2023, doi: 10.31602/muallimuna.v9i1.11600.

A. Nur, S. Alfi, E. Muhammad Ridwan, and Arifmiboy, “Perbandingan Konsep Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka,” ANTHOR Educ. Learn. Joirnal, vol. 2, no. 3, pp. 113–23, 2020.

A. M. ABIDIN, “PENERAPAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA KEGIATAN EKSTRAKURIKULER MELALUI METODE PEMBIASAAN,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 12, no. 2, pp. 183–196, 2019, doi: 10.30863/didaktika.v12i2.185.

E. B. Gumilar and K. G. Permatasari, “Penerapan Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Pada MI/SD,” Al-Azkiya J. Ilm. Pendidik. MI/SD, vol. 8, no. 2, pp. 169–183, 2023, doi: 10.32505/azkiya.v.

B. Sutadi and A. Vidya, “Implementasi Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar,” vol. 01, p. 119, 2023, [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=QbOEEAAAQBAJ

D. I. Smk, M. A. Arif, and N. U. Cilongok, “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Program Keahlian Mplb ( Manajemen Perkantoran Dan Layanan Bisnis ) Kabupaten Banyumas,” 2024.

I. Nurasiah, A. Marini, M. Nafiah, and N. Rachmawati, “Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 3639–3648, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2727.

E. S. Maruti et al., “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Jenjang Sekolah Dasar,” Abdimas Mandalika, vol. 2, no. 2, p. 85, 2023, doi: 10.31764/am.v2i2.13098.

S. Setiyaningsih and W. Wiryanto, “Peran Guru Sebagai Aplikator Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka Belajar,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 8, no. 4, pp. 3041–3052, 2022, doi: 10.58258/jime.v8i4.4095.

I. Sri Annisa and E. Mailani, “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik,” Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 3, no. 2, pp. 6469–6477, 2023, [Online]. Available: https://j-innovative.org/index.php/Innovative%0AAnalisis

A. B. Pitaloka, B. Haryanto, U. M. Sidoarjo, and U. M. Sidoarjo, “Sistem Zonasi dan Sekolah Favorit ( Pergeseran Profil Sekolah Favorit Pasca Sistem Zonasi ),” vol. 6, no. 173, pp. 622–633, 2024.

A. N. Khoirullah and Hafidz, “Strategi Branding Image Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Mts Negeri 4 Pedan,” J. PAI Raden Fatah, vol. 5, no. 4, pp. 785–800, 2023, doi: 10.19109/pairf.v5i4.

F. Rohayani, “Menjawab Problematika Yang Dihadapi Anak Usia Dini di Masa,” Qawwam J. Gend. Mainstreaming, vol. 14, no. 1, pp. 29–50, 2020, doi: 10.20414/Qawwam.v14i1.2310.

Posted

2024-08-14