Improving the Ability to Recognize Letters Through Letter Animation Media for Children Aged 4-5 Years at the ABA Klemunan Kindergarten
Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Media Animasi Alfabelt Pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK ABA Klemunan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5749Keywords:
Ability to recognize letters, Animation Media, Education, Early Childhood EducationAbstract
This study aims to improve the ability to recognize children’s letters through alfabelt animation media in children aged 4 – 5 years at ABA Klemunan Kindergarten. This research subject is class A students totaling 10 students. The type of research used is class action research. Data collection techniques in this study were carried out through observation, , interview and documentation techniques. The indicator of success in this study is the success of student learning in recognizing letters reaching 75%. The results of the research obtained in each cycle showed an increase in children's ability to recognize letters from the initial condition or pre-cycle which got a percentage of success of 32%, then increased by 60% in cycle I to cycle II which increased to a percentage of success of 84%. Thus it can be concluded that through alfabelt animation media can improve children’s ability to recognize letters.
Downloads
References
Kementerian Pendidikan Nasional, “Permendikbud No 146 Tahun 2014,” Permendikbud Repblik Indones., vol. 8, no. 33, p. 37, 2014.
Yesy Armayanti, “Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Vokal Dan Konsonan Melalui Permainan Kancing Huruf Pada Anak Kelompok B Tk Masyithoh Ngasem Sewon Bantul Yogyakarta Skripsi,” vol. 10, no. 3, pp. 1–5, 2013.
J. Pendidikan, G. Pendidikan, A. Usia, F. Keguruan, D. A. N. Ilmu, and U. M. Sidoarjo, “KOMPUTER TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL HURUF PADA TK A di PAUD SABITUL AZMI TULANGAN,” 2018.
Trisniawati, “mengungkapkan bahwa permainan adalah berbagai kegiatan yang sebenarnya dirancang dengan maksud agar anak dapat meningkatkan beberapa kemampuan tertentu berdasarkan pengalaman belajar. Permainan adalah alat bagi anak untuk menjelajahi dunianya dari yang ti,” Univ. Negeri Yogyakarta, p. 117, 2014.
M. Masna, “Meningkatkan Kemampuan Kognitif Pengenalan Huruf Melalui Media Kartu Huruf Pada Kelompok B Kb Anggrek Muara Badak Tahun Ajaran 2015/2016,” J. Warn. Pendidik. dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 1–18, 2018, doi: 10.24903/jw.v1i1.173.
Arsyad, “Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemanpuan Bahasa Arab Siswa Madrasah,” J. Ilm. Didakt., vol. 16, p. 44, 2015.
Marissa, T. Sobri, and D. Meilantika, “Film Animasi Dampak Penggunaan Gadget Berlebihan Sd N 57 Oku Menggunakan Adobe Flash Cs6,” JTIM J. Tek. Inform. Mahakarya, vol. 03, no. 2, pp. 37–44, 2022.
N. K. Ariani, I. W. Widiana, and P. R. Ujianti, “Media Video Animasi untuk Meningkatkan Listening Skill Anak Usia Dini,” vol. 9, pp. 43–52, 2021.
P. J. R. Ponza, I. N. Jampel, and I. K. Sudarma, “Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar,” J. EDUTECH Univ. Pendidik. Ganesha, vol. 6, no. 1, pp. 9–19, 2018.
S. Ainun, N. Aini, and A. Rahmawati, “PENERAPAN VIDEO ANIMASI INTERAKTIF UNTUK MENGENALKAN NILAI-NILAI KEAGAMAAN PADA ANAK,” vol. 9, no. 2, 2021.
U. E. E. Rasmani, S. Wahyuningsih, N. E. Nurjanah, J. Jumiatmoko, Y. K. W. Widiastuti, and P. Agustina, “Multimedia Pembelajaran Interaktif untuk Guru PAUD,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 1, pp. 10–16, 2023, doi: 10.31004/obsesi.v7i1.3480.
A. Tinova and Ardisal, “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Konsonan Menggunakan Video Animasi pada Siswa Tunagrahita Ringandi Kelas V SLB Hikmah Miftahul Jannah Padang,” J. Pendidik., vol. Vol.32, no. No.2, p. Hal.207-216, 2023.
T. Irawan, T. Dahlan, and F. Fitrianisah, “Analisis Penggunaan Media Video Animasi Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 7, no. 01, pp. 212–225, 2023, doi: 10.36989/didaktik.v7i01.738.
P. Indriana, “Evektifitas Penggunaan Media Video Animasi Dalam Proses Pembelajaran,” Indriana, P. (2017). Evektifitas Pengguna. Media Video Animasi Dalam Proses Pembelajaran, pp. 1–101, 2017.
M. Dwi Agustina, M. Nur Hudha, and F. Nur Kemala, “Pengembangan Video Pembelajaran (Animasi) Lingkungan untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan Siswa Tentang Topik Hemat Energi,” Exp. J. Sci. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 2747–206, 2022.
N. A. Andrasari, “Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Kinemaster Bagi Guru Sd,” J. Kaji. Pendidik. Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 36–44, 2022.
R. H. S. Aji, “Penelitian Tindakan Kelas,” J. Pendidik. Akunt. Indones. Vol. VI No. 1 – Tahun 2008 Hal. 87 - 93 Penelit., vol. VI, no. 1, pp. 87–93, 2021.
S. Arikunto, “Penelitian Tindakan Kelas (PTK) untuk Guru, Kepala Sekolah, Pengawas, dan Penilai,” Penelit. Tindakan Kelas., p. 13, 2007, [Online]. Available: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23956527/
I. V Sdn and S. Utara, “Jurnal Pendidikan Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model,” vol. 01, no. 01, pp. 23–35, 2020.
J. Tengah, “Edunomika ± Vol. 02, No. 01 (Pebruari 2018) PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) SOLUSI ALTERNATIF PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN Dwi Susilowati,” vol. 02, no. 01, pp. 36–46, 2018.
S. Devi, H. Simanjuntak, S. Wahyuni, and A. Atika, “2023-buku cerita-3.+Sri+Devi,” vol. 2, no. 1, pp. 23–34, 2023.
N. Janattaka and A. Ghufron, “Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Metode Kooperatif Jigsaw Di Kelas 4 Sdn 1 Jimbung Klaten,” J. Prima Edukasia, vol. 2, no. 1, p. 90, 2014, doi: 10.21831/jpe.v2i1.2647.
E. Melati, A. D. Fayola, I. P. A. D. Hita, A. M. A. Saputra, Z. Zamzami, and A. Ninasari, “Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 732–741, 2023, doi: 10.31004/joe.v6i1.2988.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.