Student Receptions Related to the News of Gibran Rakabuming Raka as Vice President 2024 on CNN Indonesia
Resepsi Mahasiswa dalam Pemberitaan Gibran Rakabuming Raka sebagai Cawapres 2024 di CNN Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5688Keywords:
Reception Analysis, Gibran, Vice Presidential Candidates, News, StudentAbstract
The news of Gibran Rakabuming Raka as the vice president-elect was widely discussed in the mass media because it caused pros and cons related to his candidacy so that it became the spotlight of the community, especially students. Through reception analysis, this study aims to analyze the acceptance of Muhammadiyah University of Sidoarjo students of the news of Gibran as vice president-elect 2024 on CNN Indonesia. This research uses descriptive qualitative research. Data collection was carried out using interview, observation, and documentation techniques. The research analysis uses Stuart Hall's reception analysis which explains that there are three categories of audience meaning, namely dominant, negotiation, and opposition positions. The results showed that each student has a different interpretation. Three informants are in the dominant position, one informant is in the negotiation position, two informants are in the opposition position. The differences are caused by different backgrounds, experiences, and knowledge.
Downloads
References
CNN Indonesia, “koalisi Prabowo Resmi Usung Gibran Jadi Cawapres di Pilpres 2024,” cnnIndonesia.com. Diakses: 25 April 2024. [Daring]. Tersedia pada: https://www.cnnindonesia.com/nasional/20231022184931-617-1014542/koalisi-prabowo-resmi-usung-gibran-jadi-cawapres-di-pilpres-2024
A. T. Kurniawatik, K. Khaerunnisa, dan T. Tasya, “Melek Information and Communications Technology (ICT) Pada Masyarakat Pedesaan Di Era Globalisasi,” Cebong Journal, vol. 1, no. 1, hlm. 1–9, Nov 2021, doi: 10.35335/cebong.v1i1.3.
B. Siregar, A. Z. Abdullah, dan O. Solihin, “Resepsi Mahasiswa Terhadap Pemberitaan Anies Baswedan Sebagai Calon Presiden,” Jurnal Common, vol. 6, no. 2, hlm. 135–145, Des 2022, doi: 10.34010/common.v6i2.8476.
S. Santoso, “Analisis Resepsi Audiens Terhadap Berita Kasus Meiliana Di Media Online,” Jurnal Komunikasi dan Teknologi Informasi, vol. 12, no. 2, 2020.
CNN Indonesia, “Gibran, Anak Presiden yang Jadi Bakal Calon Wakil Presiden Prabowo,” cnnindonesia.com. Diakses: 20 Maret 2024. [Daring]. Tersedia pada: https://www.cnnindonesia.com/nasional/20231021213926-617-1014303/gibran-anak-presiden-yang-jadi-bakal-calon-wakil-presiden-prabowo
Humas Kpu, “55% Pemilih Didominasi Generasi Muda, Bantu KPU Dalam Penyelenggaraan Pemilu 2024,” kpu.go.id. Diakses: 25 April 2024. [Daring]. Tersedia pada: https://www.kpu.go.id/berita/baca/11684/55-pemilih-didominasi-generasi-muda-bantu-kpu-dalam-penyelenggaraan-pemilu-2024
B. Romadhon Istiyadi dan Y. Candrasari, “Pemberitaan Kampanye Puan Maharani di Lokasi Bencana Semeru pada Media Kompas.com,” Jurnal Ilmu Komunikasi, vol. 7, no. 1, hlm. 82–94, 2023, doi: 10.30596%2Finteraksi.v7i1.13180.
J. S. Baran dan D. K Davis, Teori dasar komunikasi massa : pergolakan, dan masa depan. jakarta: Salemba Humanika, 2010.
A. I. Budiman dan A. A. Wibowo, “Analysis of the Reception of Sexual Violence in Like & Share Films,” MEDIASI Jurnal Kajian dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, vol. 5, no. 2, hlm. 119–134, Jun 2024, doi: 10.46961/mediasi.v5i2.1076.
B. Romadhon Istiyadi dan Y. Candrasari, “Pemberitaan Kampanye Puan Maharani di Lokasi Bencana Semeru pada Media Kompas.com,” Jurnal Ilmu Komunikasi, vol. 7, no. 1, hlm. 82–94, 2023, doi: 10.30596%2Finteraksi.v7i1.13180.
K. O. Dwiputra, “Analisis resepsi khalayak terhadap pemberitaan Covid-19 di klikdokter.com,” Jurnal Komunikasi Profesional, vol. 5, no. 1, Feb 2021, doi: 10.25139/jkp.v5i1.3290.
A. G. Viedini, C. A. Rahmasari, dan S. S. Kurniawan, “Antara Keadilan dan Etika Politik: Mahkamah Konstitusi dan Batas Usia Calon Presiden dalam Perspektif Aksiolog,” Action Research Literate, vol. 8, no. 1, Jan 2024, doi: 10.46799/arl.v8i1.242.
Morissan, Andy Corry Wardhany, dan Farid Hamid U, Teori komunikasi massa : media, budaya, dan masyarakat. Bogor: Ghalia Indonesia, 2013.
G. Octania, “Pemaknaan Janji Politik Calon Presiden Prabowo Subianto-Sandiaga Uno Di Kompas TV,” JIKE : Jurnal Ilmu Komunikasi Efek, vol. 3, no. 1, hlm. 75–93, Des 2019, doi: 10.32534/jike.v3i1.759.
R. Mega, M. Putri, dan N. Ahmad, “Peran Market Intelligence dalam Pencalonan Gibran Rakabuming Raka sebagai Calon Wakil Presiden di Pemilu,” Jurnal Representamen, vol. 10, no. 01, hlm. 115–126, 2024, doi: 10.30996/representamen.v10i01.10193.
F. Haris dan A. Azwar, “Analisis Resepsi Kelompok Pemilih Pemula Pemilu 2024 terhadap Iklan Politik Audiovisual Partai Amanat Nasional (PAN),” Jurnal Riset Komunikasi, vol. 7, no. 1, hlm. 139–158, Mar 2024, doi: 10.38194/jurkom.v7i1.957.
M. K. Sari, “Fenomena Pawang Hujan (Analisis Resepsi Mahasiswa Magister Ilmu Komunikasi Universitas Islam Bandung Terhadap Pawang Hujan Mandalika Dalam Video Berjudul ‘Mendebat Si Pawang Hujan’ Pada Podcast Deddy Corbuzier),” Ekspresi Dan Persepsi : Jurnal Ilmu Komunikasi, vol. 5, no. 2, hlm. 275–285, Agu 2022, doi: 10.33822/jep.v5i2.4291.
S. Suparto, “Perlunya Amandemen Terhadap Pasal 24 B Ayat (1) UUD 1945 Dalam Rangka Pengawasan Terhadap Hakim Konstitusi,” Borneo Law Review, vol. 4, no. 1, hlm. 31–44, Jun 2020, doi: 10.35334/bolrev.v4i1.1396.
M. Al-Fikri, F. Ismail, S. Nurjanah, dan R. Rosyad, “Politik Dinasti dalam Perspektif Komunikasi Politik,” Buana Komunikasi (Jurnal Penelitian dan Studi Ilmu Komunikasi), vol. 4, no. 2, hlm. 156, Des 2023, doi: 10.32897/buanakomunikasi.2023.4.2.2984.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.