Application of Canva Media In Maharah Listening Learning at MA Darul Fikri Sidoarjo
Penerapan Media Canva dalam Pembelajaran Maharah Menyimak di MA Darul Fikri Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5663Keywords:
Maharah Listening, Arabic, Canva MediaAbstract
This study was conducted with the aim of describing the use of media to optimize listening maharah and knowing the planning, implementation and evaluation of listening maharah learning carried out at MA Darul Fikri Sidoarjo. The subjects of this research were 10th grade students of MA Darul Fikri Sidoarjo. This research is a descriptive qualitative research using research techniques in the form of observation, interviews and documentation. Data analysis techniques used are data collection, data reduction and verification. The results showed that the planning of maharah listening learning consists of preparing material, learning methods and using media in class. Evaluation is carried out by giving questions through istima' and answered using imla'.
Downloads
References
D. Rahmayanti and P. Jaya, “Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Canva dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar dasar Listrik dan Elektronika,” Voteteknika (Vocational Tek. Elektron. dan Inform., vol. 8, no. 4, p. 107, 2020, doi: 10.24036/voteteknika.v8i4.110251.
I. Oktaviyanti, J. Sutarto, and H. T. Atmaja, “Implementasi Nilai-Nilai Sosial Dalam Membentuk Perilaku Sosial Siswa SD,” J. Prim. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 113–119, 2019, [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe%0AIMPLEMENTASI
Fahrurrozi Aziz, “Pembelajaran Bahasa Arab: Problematika dan Solusinya,” Arab. (jurnal Pendidik. Bhs. Arab dan Kebahasaaraban), vol. 1, no. September 2014, pp. 162–163, 2019.
A. Damayanti and N. Anwar, “Analysis Of Learning Speaking Skill Seventh Grade Students At Junior High School Al Bashiroh Boarding School Turen Malang [ Analisa Pembelajaran Keterampilan Berbicara Santri Kelas VII SMPIT Al Bashiroh Boarding School Turen Malang ],” pp. 1–7.
D. Febrianingsih, “Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” SALIMIYA J. Stud. Ilmu Keagamaan Islam, vol. 2, no. 2, pp. 2721–7078, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya
M. Taubah, “Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” Stud. Arab, vol. 10, no. 1, pp. 31–38, 2019, doi: 10.35891/sa.v10i1.1765.
Saepudin, Pembelajaran Ketrampilan Berbahasa Arab. yogyakarta: TrustMedia Publishing, 2019.
R. A. Masfufah, L. K. Muyasyaroh, D. Maharani, T. D. Saputra, F. Astrianto, and D. P. K. Dayu, “Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Pembelajaran Kurikulum Merdeka,” Semin. Nas. Bahasa, Sastra, Seni, dan Pendidik. Dasar 2 2, vol. 2, no. November, pp. 347–352, 2022.
D. N. A. E. Ardana, M. D., Dayu, D. P. K., Hastuti, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar,” Pros. Konf. Ilm. Dasar, vol. 3, pp. 407–419, 2022, [Online]. Available: http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
R. Rahmatullah, I. Inanna, and A. T. Ampa, “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva,” J. Pendidik. Ekon. Undiksha, vol. 12, no. 2, pp. 317–327, 2020.
Z. Fauziah, A. Shofiyuddin, and H. Rofiana, “Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Canva Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam,” Madinah J. Stud. Islam, vol. 9, no. 1, pp. 7–18, 2022, doi: 10.58518/madinah.v9i1.1356.
A. Santri, D. Di, and K. Banda, “Keefektifan Pembelajaran Mufradat untuk Meningkatkan Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Santri Daya di Kota Banda Aceh,” J. LISANUNA, vol. 5, no. 1, pp. 144–155, 2019.
A. Alamsyah, Dewi, E. Yuliani, N. Kartika Ramadhan, R. Rosdiah, and S. Sudirman, “Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Canvaterhadap Minat Belajar Siswa Di Mata Pelajaran Informatika,” Guru Pencerah Semesta, vol. 1, no. 2, pp. 77–87, 2023, doi: 10.56983/gps.v1i2.603.
Yunda Assyuro Hanun and Akhmad Asyari, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Glob. Educ. Trends, vol. 1, no. 2, pp. 195–212, 2023, doi: 10.61798/get.v1i2.43.
I. Yuwanita, H. I. Dewi, and D. Wicaksono, “Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Ipa,” Instruksional, vol. 1, no. 2, p. 152, 2020, doi: 10.24853/instruksional.1.2.152-158.
S. S. WATI, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Canva Terhadap Kreatifitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Muhammadiyah 2 Purwokerto,” Skripsi, vol. 10, 2019, doi: 10.30595/pssh.v10i.693.
O. Hajar, S. Kasiyun, R. Umar Susanto, and P. Guru Sekolah Dasar, “Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 6404–6413, 2023, [Online]. Available: https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/3859
N. Laillni Roma and I. Thahir, “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sebagai Media Pembelajaran Ipa,” J. Educ. Couns., vol. 1, no. 2, pp. 181–182, 2023.
D. Dwiyanto, “Metode Kualitatif:Penerapanna Dalam Penelitian,” vol. 0, pp. 1–7, 2021.
Ardiansyah, Risnita, and M. S. Jailani, “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif,” J. IHSAN J. Pendidik. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 1–9, 2023, doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57.
S. A. Z. B. Said and K. Hikmah, “Analysis of Maharah Istima’ Wal Kitabah in the Al-Lughatu Al-Arabiyyah Textbook Based on Abdurrahman bin Ibrahim Al-Fauzan’s Theory,” pp. 1–9, 2023, [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.21070/ups.2199
Huberman and Miles, “Teknik Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif,” J. Stud. Komun. dan Media, vol. 02, no. 1998, pp. 1–11, 1992.
S. A. Silmi and N. Anwar, “Pengaruh Tim Bahasa Terhadap Maharah Kalam Santriwati Pondok Pesantren Al Fattah The Influence of the Language Team on the Speaking Skills of Female Students Boarding School Al Fattah,” pp. 1–7.
B. A. B. Iii, “Jurnal metode Penelitian Kualitatif,” pp. 50–61, 2020.
R. S. U. Mochamad Nashrullah, Okvi Maharani, Abdul Rohman, Eni Fariyatul Fahyuni, Nurdyansyah, Metodologi Penelitian Pendidikan. 2023.
Sugiono, “Metode Penelitian Metode Penelitian,” Metod. Penelit. Kualitatif, no. 17, p. 43, 2019, [Online]. Available: http://repository.unpas.ac.id/30547/5/BAB III.pdf
I. P. Widyanto and E. T. Wahyuni, “Implementasi Perencanaan Pembelajaran,” Satya Sastraharing, vol. 04, no. 02, pp. 16–35, 2020.
E. Kaniawati, M. E. M. Mardani, S. N. Lestari, U. Nurmilah, and U. Setiawan, “Evaluasi Media Pembelajaran,” J. Student Res., vol. 1, no. 2, pp. 18–32, 2023.
R. D. Siswanto and M. Ninawati, “Keefektifan Buku Teks Tematik Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Hasil Belajar Siswa,” Publ. Pendidik., vol. 11, no. 1, p. 36, 2021, doi: 10.26858/publikan.v11i1.18924.
G. Gampu, M. Pinontoan, and J. M. Sumilat, “Peran Lingkungan Sekolah Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 4, no. 4, pp. 5124–5130, 2022, doi: 10.31004/edukatif.v4i4.3090.
D. K. Yestiani and N. Zahwa, “Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar,” Fondatia, vol. 4, no. 1, pp. 41–47, 2020, doi: 10.36088/fondatia.v4i1.515.
O. J. Dores, F. A. Huda, and R. Riana, “Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 4 Sirang Setambang Tahun Pelajaran 2018/2019,” J-PiMat J. Pendidik. Mat., vol. 1, no. 1, pp. 38–48, 2019, doi: 10.31932/j-pimat.v1i1.408.
W. H. Pohan, S. U. Siregar, and R. D. Harahap, “Analisis Managemen Waktu terhadap Konsentrasi Belajar Matematika Kelas VIII,” J. Basicedu, vol. 7, no. 1, pp. 779–786, 2023, doi: 10.31004/basicedu.v7i1.4580.
A. Anggrayani, T. Iriani, and S. Sri Handoyo, “Ragam Variasi Dalam Keterampilan Dasar Mengajar,” J. Pendidik. West Sci., vol. 1, no. 08, pp. 481–494, 2023, doi: 10.58812/jpdws.v1i08.440.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.