Forming Students' Motivation in Memorizing the Qur'an at SDI Plus Imam Muslim According to Maslow's Hierarchy Of Needs Theory
Membentuk Motivasi Siswa dalam Menghafal Al Qur’an Di SDI Plus Imam Muslim Menurut Teori Hierarki Kebutuhan Maslow
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5657Keywords:
Hierarchy of Needs Theory, Motivation, Quran MemorizationAbstract
Motivation is a crucial factor in memorizing the Quran. One well-known motivational theory is Abraham H. Maslow's Motivation Theory, also known as Maslow's Hierarchy of Needs Theory. The motivation to memorize the Quran varies among individuals, particularly among students at SDI Plus Imam Muslim, where each student's motivation is influenced by their unique circumstances and needs. These differences in motivation can impact the quality of the students' Quran memorization. This study aims to shape students' motivation to memorize the Quran at SDI Plus Imam Muslim by implementing Abraham H. Maslow's Motivation Theory. The research uses a qualitative descriptive method, with analysis conducted through interviews, observations, and documentation. Teachers provide motivation through advice on the benefits of memorizing the Quran and by sharing stories of companions who were hafiz (those who memorized the Quran). Parents support this process by maintaining supervision and not giving children complete freedom without oversight.
Downloads
References
Fathurrohman, A. (2022). 76-90 Strategi Meningkatkan Motivasi Tahfidz Al-Qur’an Pada Pondok Pesantren. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 20(1), 76-90.
Supendi, D. (2021). Pengaruh Aktivitas Menghafal Al-Qur’an Terhadap Kecerdasaan Spiritual Peserta Didik Kelas X di MA Al-Huda Jatiluhur. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan studi Islam, 2(02), 77-93.
Anggraini, D. M. (2019). Metode menghafal al qur’an pada anak usia sekolah dasar di sdi al munawwarah pamekasan. FIKROTUNA; Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 10(2), 1321-1337.
Patettengi, A. M. Motivasi Menghafal Al-Qur’an Berbasis Teori Kebutuhan Berprestasi Perspektif Al-Qur’an. Diss. Institut PTIQ Jakarta, 2023.
Hamdu, Ghullam, and Lisa Agustina. "Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap prestasi belajar IPA di sekolah dasar." Jurnal penelitian pendidikan 12.1 (2011): 90-96.
Zebua, Try Gunawan. "Teori Motivasi Abraham H. Maslow Dan Implikasinya Dalam Kegiatan Belajar Matematika." RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika 3.1 (2021): 68-76.
Hidayah, N. (2016). Strategi pembelajaran tahfidz al-qur’an di lembaga pendidikan. Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 63-81.
Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.
Mahmudah, Z. (2022). Kebutuhan Fisiologis Dalam Teori Hierarki Kebutuhan Abraham Maslow Ditinjau Menurut Al-Quran Surah Quraisy Ayat 1-4 (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Andjarwati, T. (2015). Motivasi dari sudut pandang teori hirarki kebutuhan Maslow, teori dua faktor Herzberg, teori xy Mc Gregor, dan teori motivasi prestasi Mc Clelland. JMM17: Jurnal Ilmu ekonomi dan manajemen, 2(01).
Lisa, M., & Murniyetti, M. (2024). Kreativitas Guru Memanfaatkan Lingkungan Sekitar Dalam Pembelajaran Tahfidz Alquran. An-Nuha, 4(1), 36-45.
Iskandar, I. (2016). Implementasi Teori Hirarki Kebutuhan Abraham Maslow terhadap Peningkatan Kinerja Pustakawan. Khizanah Al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 4(1), 24-34.
Prihartanta, W. (2015). Teori-teori motivasi. Jurnal Adabiya, 1(83), 1-14.
Susianti, C. (2016). Efektivitas Metode Talaqqi Dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al-Qur’ an Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 2(1), 1-19.
Tambunan, W. P. (2023). Implementasi Metode Ziyadah Dalam Peningkatan Hafalan Al-Qur’an Di Mtspn 4 Medan. Relinesia: Jurnal Kajian Agama dan Multikulturalisme Indonesia, 2(2), 201-211.
Rohmah, S., Iman, F., & Muslihah, E. (2022). Implementasi Metode Pengembangan Muroja’ah dan Tahsin Pada Program Tahfidz Al-Qur’an dalam Upaya Mempertahankan Hafalan Al-Qur’an: Studi di Pondok Pesantren Daar El-Qolam 4. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 316-326.
Yuliana, A. (2018). Teori Abraham Maslow dalam analisa kebutuhan pemustaka. Libraria, 6(2), 349-376.
Agustina, M., Yusro, N., & Bahri, S. (2020). Strategi peningkatan minat menghafal al-qur’an santri di pondok pesantren ar-rahmah curup. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 1-17.
Ritonga, F. M., & Lubis, L. (2018). Peran Guru dalam Memotivasi Siswa Menghafal Alquran Di SDIT Al-Ikhlas Konggo. Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 3(1).
Nadhifah, I., Kanzunnudin, M., & Khamdun, K. (2021). Analisis Peran Pola Asuh Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Anak. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(1), 91-96.
Fadhilah, T. N., Handayani, D. E., & Rofian, R. (2019). Analisis pola asuh orang tua terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 249-255.
Mendari, A. S. (2010). Aplikasi teori hierarki kebutuhan Maslow dalam meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Widya Warta: Jurnal Ilmiah Universitas Katolik Widya Mandala Madiun, 34(01), 82-91.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.