Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Application of the Congregational Tahajjud Prayer Program in Improving the Discipline of SMAMDA Boarding School Sidoarjo Students


Penerapan Program Sholat Tahajjud Berjamaah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Santri SMAMDA Boarding School Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5641

Keywords:

Implementation, Tahajjud Prayer, Discipline

Abstract

This research is based on the importance of forming discipline and obedience to worship of students to Allah. The purpose of this study is first, to describe the application of the congregational tahajjud prayer program in improving the discipline of SMAMDA boarding school students. Second, describing the implications of the congregational tahajjud program in improving student discipline. Third, describing efforts to overcome the obstacles faced in implementing the congregational tahajjud prayer program in improving the discipline of SMAMDA boarding school students. The research approach uses a qualitative approach with a type of phenomenological research. Data collection uses interview, observation, and documentation methods.  The implications of implementing the tahajjud program in congregation for improving student discipline, namely increasing discipline towards time and discipline in good behavior. Efforts to overcome obstacles in the implementation of the tahajjud prayer program with guidance and understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Loheni, R. Trisiana, R. Mei Soraya Sitohang, V. Natalia, and R. Sariani, “Kontribusi Guru dalam Pembentukan Subjek Disiplin Siswi/a: Narasi Deskriptif SMP di Kabupaten Barito Timur,” Educ. Sci. J. Educ., vol. 1, no. 1, pp. 10–28, 2023.

Nariratih Anggraeni and Budi Haryanto, “Faktor-faktor yang meningkatkan Pendidikan Karakter berbasis nilaiIslam di Indonesia:,” Pendidikan, vol. 1, pp. 489–496, 2022, doi: doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3115.

I. Nihayati, E. A. Ismaya, and I. Oktavianti, “Pendidikan Karakter Disiplin pada Santri Pondok Pesantren Salaf Terpadu Bahjatur Roghibiin Kudus,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 11, pp. 2395–2402, 2021, doi: 10.47492/jip.v1i11.485.

F. Kurniasih and H. Wijaya, “Peran kepemimpinan Kepala Sekolah dalam meningkatkan kedisiplinan siswa di SDN Embung Tangar Kecamatan Praya Barat”, [Online]. Available: http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/index

F. F. Achadah, A., & Rohmah, “Implementasi kegiatan sholat tahajud dalam meningkatkan kedisiplinan santri di Pondok Pesantren Putri Babussalam Banjarejo Pagelaran Malang,” J. Ilm. keagamaan dan kemasyarakatan, vol. 16, pp. 609–616, 2022, doi: 10.35931/aq.v16i2. 923.

A. Putri Septirahmah and M. Rizkha Hilmawan, “Faktor-Faktor Internal Yang Mempengaruhi Kedisiplinan: Pembawaan, Kesadaran, Minat Dan Motivasi, Serta Pola Pikir,” J. Manaj. Pendidik. Dan Ilmu Sos., vol. 2, no. 2, pp. 618–622, 2021, doi: 10.38035/jmpis.v2i2.602.

J. Jainiyah, F. Fahrudin, I. Ismiasih, and M. Ulfah, “Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa,” J. Multidisiplin Indones., vol. 2, no. 6, pp. 1304–1309, 2023, doi: 10.58344/jmi.v2i6.284.

R. Zamiyenda, J. Jaruddin, and S. Suarja, “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kedisiplinan Peserta Didik di Kelas XII SMA PGRI 4 Padang,” J. Wahana Konseling, vol. 5, no. 2, pp. 137–149, 2022, doi: 10.31851/juang.v5i2.7075.

M. S. Azam and Z. Abidin, “Efektivitas Sholat Tahajud dalam MMengurangi Tingkat Stres Santri Pondok Islam Nurul,” J. Empati, vol. 4, no. 1, pp. 154–160, 2015, doi: 10.14710/empati.2015.13133.

I. T. Taufik Hidayat, “I Implikasi Pendidikan Dari Al-Quran Surat Adz-Dzariyat Ayat 56 Tentang Tujuan Penciptaan Manusia Terhadap Upaya Pendidikan Dalam Membentuk Manusia Yang Taat Beribadah,” Bandung Conf. Ser. Islam. Educ., vol. 2, no. 2, pp. 548–556, 2022, doi: 10.29313/bcsied.v2i2.4500.

N. Hafifah and M. S. Machfud, “Pengaruh Sholat Tahajud Terhadap ESQ (Emotional Spiritual Quotient) Santri,” JKaKaJurnal Komun. dan Konseling Islam, vol. 1, no. 1, p. 63, 2021, doi: 10.30739/jkaka.v1i1.809.

P. A. B. Malang, “1), 2) 2),” PENGARUH SHOLAT TAHAJUD TERHADAP DEPRESI PADA SANTRI DI PESANTREN AN-NUR 2 BULULAWANG MALANG, vol. 2, no. 2, pp. 6–11, 2014, [Online]. Available: https://jurnal.unitri.ac.id/index.php/care/article/view/588

L. Izzah and R. Purwaningsih, “Peran Guru Dalam Pembiasaan Sholat Berjamaah,” LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), vol. 8, no. 1, p. 1, 2017, doi: 10.21927/literasi.2017.8(1).1-10.

A. P. Astutik, “Implementasi pembelajaran kecerdasan spiritual untuk mengaktualisasikan nilai-nilai Islam,” Halaqa Islam. Educ. J., vol. 1, no. 1, pp. 9–16, Jun. 2017, doi: 10.21070/halaqa.v1i1.818.

M. Putra, M. R. R., & Mujiburrohman, “Pengaruh Sholat Tahajud Terhadap Tingkat Kedisiplinan Santri Putra di Pondok Pesantren Baitul Quran Tahun Ajaran 2022/2023,” J. Tarb. Islam., vol. 8, pp. 639–646, 2023.

A. Amal and Wawan Juandi, “Peran Pembimbing dalam Membentuk Perilaku Istiqomah Shalat Tahajjud Santri Al-Fatih Islamic Boarding School,” Maddah J. Komun. dan Konseling Islam, vol. 4, no. 1, pp. 48–63, 2022, doi: 10.35316/maddah.v4i1.1736.

M. W. Kurniawan, “Penguatan Karakter Religius Berbasis Budaya Sekolah di SD Muhammadiyah 4 Batu,” Elem. Sch. J. Pendidik. dan Pembelajaran ke-SD-an, vol. 8(2), pp. 295–302, 2021.

N. A. Putri, “Pembiasaan Shalat Tahajud Dalam Membentuk Karakter Disiplin Santri Di Pesantren Darul Aitam Aqshal Ghayat Jakarta,” Skripsi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, no. 11160110000017, pp. 1–62, 2021.

W. Candra Kartika and I. Fauji, “Implementasi nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk menanamkan kecerdasan spiritual dalam mematuhi peraturan sekolah.”

M. B. & A. M. H. Miles, Qualitative Data Analysis: An Method Sourcebook, 2014th ed. California, 2014.

Posted

2024-08-12