DOI of the published article https://doi.org/10.69896/modeling.v11i1.2444
Application of the Mindmapping Method in Learning Faraid Science at Islamic Boarding School
Penerapan Metode Mindmapping dalam Pembelajaran Ilmu Faraid di Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5627Keywords:
Learning Methods, Mind Mapping, Faraid ScienceAbstract
Faraid science discusses procedures for dividing inheritance, an important aspect of Islamic studies that aims to minimize family disputes caused by unfair distribution. However, many students today find faraid science difficult and not very useful, leading to reluctance in studying it. A solution to this problem is the Mind Mapping learning method, which encourages active learning and aids in understanding faraid jurisprudence. This research examines the application of Mind Mapping in Faraid Science Learning among grade 10 students at Wali Barokah Kediri Islamic Boarding School. Using a qualitative method, the study explores the experience and impact of Mind Mapping. The process began with purposive participant selection and data collection, ensuring privacy and fostering an open, honest environment. The data was analyzed thematically, identifying key themes. The results show that the Mind Mapping method improves students' understanding and memory in faraid science, making it easier to remember what they learn.
Downloads
References
Hasanudin, Fiqh mawaris : Problematika dan Solusi, 1 ed. (Jakarta: Prenadamedia Group, 2020), h. 56.
Ihrom, M., Sholeh, A. H., & Rena, S, Metode Asy-syahrani dalam Pengembangan Bahan Ajar Faraidh: Studi Kasus pada Kelas XI SMAIT Albinaa Islamic Boarding School Bekasi. MISYKAT Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran Hadist Syari ah dan Tarbiyah, 6(2), 2021, h. 41-60.
S. Basri, “Hukum Waris Islam (Fara‟id) dan Penerapannya Dalam Masyarakat Islam,” Jurnal Kepastian Hukum Dan Keadilan 1, 2020, h. 38.
W. Sulistyo, A., Suyadi, S., Wantini, “Problematika Pembelajaran ilmu faraidh di Tingkat SLTA Serta Alternatif Solusinya,” Cahaya Pendidikan 7, 2021, h. 27.
A. Sulistyo, S. Suyadi, And D. W. Wantini, “Problematika Pembelajaran Ilmu Faraidh Di Tingkat Slta Serta Alternatif Solusinya Faraidh’s Learning Problems At Senior High School Level And The Alternative Of Solutions,” Cahaya Pendidikan, Vol. 7, No. 1, Pp. 25–36, 2021.
Basri, “Hukum Waris Islam (Fara‟id) Dan Penerapannya Dalam Masyarakat Islam,” Jurnal Kepastian Hukum Dan Keadilan 1, 2020, h. 45.
Buzan, T, Buku Pintar Mind Mapp. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2009.
Kustian, N. G, Penggunaan metode mind mapping dalam meningkatkan hasil belajar siswa. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 1(1), 2021, h. 30-37.
Buzan, T, Buku Pintar Mind Mapp. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2009
Munjin, A, Metode dan Teknik Pembelajaran PAI. Bandung: PT Refika Aditama, 2009.
Berlin, K. I. Dan S, Ragam Pengembangan Model Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena, 2016
Swadarma, D, Penerapan Mind Mapping dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2013.
Bobby De Porter, M. H, Quantum Learning, Membiasakan Belajar yang Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa, 2003.
Chen, C dan Jeng-Fung H, The Effects ofTeaching with Graphics Organizers on the Thingking Organizers of Students. US-China Education Review. (4) 4, 2014, h. 261-267.
Farida, A. R., & Astutik, A. P, Efektivitas game komunikata pada mata pelajaran PAIBP di SMP At-Tibyan Pasuruan. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 2021, h. 255-271.
Azmiyah, U., & Astutik, A. P, The Role of The Movement Teacher in Preparing Indonesia's Excellent Generation. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 2021, h. 396-408.
Hidayat, S. K., Romadlon, D. A., & Astutik, A. P, Model Pengembangan Media Poster dalam Pembelajaran Al-Qur’an Materi Surah al-Ma’un. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 2023, h. 138-150.
L. Ramadhani, “Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Bagan Faraidh Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Fikih Faraid Kelas Manpk Di Man 4 Jombang,” 2023.
D. N. Fitriyati and U. B. Karyanto, “2. Efektivitaspenggunaan Metode Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Fikihsiswa,” Indonesian Jurnal Of Islamic Elementary Education, Vol. 1, No. Nomor 2, Pp. 1–8, 2021.
Sugiyono, 2017, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Darusman, R. Penerapan Metode Mind Mapping (peta pikiran) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 2014,.164-173.
Shoimin, A. 2016. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Cetakan ke-2. Jakarta: Ar-Ruzz Media.
Syam, N. & Ramlah Ramlah. Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SDN 54 Kota Parepare. Jurnal Publikasi Pendidikan, Vol. V, No 3 Tahun 2015. Univeritas Negeri Makassar.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.