Implementation of Qur'an Learning Through Usmani Method for Elderly in the Taklim Council of Agung Mosque Kediri City
Penerapan Pembelajaran Al Qur'an Melalui Metode Usmani untuk Lanjut Usia di Majelis Taklim Masjid Agung Kota Kediri
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5612Keywords:
MajlisTaklim, Usmani,, Al-Qur'an learningAbstract
One of the educational activities in Islam is Majlis taklim, which is a flexible and open educational model. Within the realm of learning methods, the Usmani method stands out. This method combines three approaches: the Riwayah method, Dirayah, and a teaching model that promotes effective Quran learning. The purpose of this study is to assess the effectiveness of the Usmani method employed by the mother's committee of the Taklim Reciting community at the Grand Mosque in Kediri City for Quranic education, as well as to identify the challenges faced when using this method. The background issue being addressed is the significant number of elderly mothers who struggle with reading the Quran and are unfamiliar with the Hijaya letters. The research methodology employed is qualitative, involving field research that provides an unbiased description of the problems encountered.
Downloads
References
Al-Marhum, Abdul. "Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Quran Dengan Menggunakan Metode Usmani Pada Ustadz Usia Lanjut Di Madrasah Diniyah Arrohmah Kecamatan Tanjung Leste Aceh Besar." Jurnal Pembaharuan Pendidikan: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Islam 1, no. 1 (2021): 40-51
Fathurohman, Rofi'. "Peningkatan Kualitas Pembelajaran Membaca Al-Quran Bagi Peserta Didik Ustadz Usia Lanjut Melalui Penerapan Metode Usmani Di Masjid Nurul Iman Komoro Surabaya." AL-TA'LIIM: Jurnal Pendidikan Islam 22, no. 1 (2020): 77-93.
Q. A and D. A. Romadlon, “Analysis of Al-Qur ’ an Learning The Ummi Metode Method at Islamic Elementary School : Analisis Pembelajaran Al-Qur ’ an Metode Ummi di Sekolah Dasar Islam,” Indones. J. Educ. Methods Devecoplement, vol. 21, no. 1, pp. 1–13, 2023.
N. Nabila, “Tujuan Pendidikan Islam,” J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. 5, pp. 867–875, 2021, doi: 10.36418/japendi.v2i5.170.
R.P. Santoso and R.Salahuddin, “Application of Discovery-Inquiry Learning Strategy in Tajweed Learning to Improve Al Qur’an Reading Skills for High Scholl Students,”Indones.J.Educ.Methods Dev.,vol.19,pp.1-6,2022,doi: 10.21070/ijemd.v19i658
Saputra, D. S., & Masykuri, M. (2022). Penerapan Metode Tadarus dalam Meningkatkan Kemampuan Memahami Isi Al-Quran Peserta Didik Madrasah Aliyah. Edukasia: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 40-56
Susilowati,E.(2022).Penerapan Metode Hafalan Lisan dalam Meningkatkan Kemampuan Hafalan Al Qur’an Peserta Didik Madrasah .Tarbawi: Jurnal Pendidkan Islam,16(1).63-88
E. Safliana, “Al-Qur’an Sebagai Pedoman Hidup Manusia,” J. Jihafas, vol. 3, no. 2, p. 71, 2020.
R. Astuti, N. Nurmitasari, B. A. Khasanah, and ..., “Experimentation of the Asy-Shafi’i Method on the Ability to Read the Qur’an in View of Student Interests,” Halaqa Islam. …, vol. 7, no. 1, pp. 11–19, 2023, doi: 10.21070/halaqa.v7i1.1631.
Alfan, N., Alfidayah, M. N., & Miftah, M. (2022). Penerapan Metode Tilawah dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di MA Negeri 2 Tanjung Balai Karo. AL- AZHAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 43-56.
R. Erwanto, D. E. Kurniasih, and T. A. E. Amigo, “Pengembangan dusun ramah lansia melalui pelaksanaan sekolah lansia,” JMM (Jurnal Masy. Mandiri), vol. 4, no. 6, pp. 1334–1344, 2020, [Online]. Available: http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/view/3170
Hamzah, A., & Nurdin, S. (2023). Efektivitas Metode Pembelajaran Usmani dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran pada Lansia. Jurnal Studi Agama, 15(1), 45- 60.DOI: 10.21111/jsa.v15i1.5678
R. S. U. Mochamad Nashrullah, Okvi Maharani, Abdul Rohman, Eni Fariyatul Fahyuni,Nurdyansyah, Metodologi Penelitian Pendidikan. 2023
M. Amin and M. Ramli, “Implementasi Metode Tilawati Dalam Pembelajaran Al Qur’an Pada Anak-Anak Di Tpa Al Falah Unit 081 Kota Banjarbaru,” Al-Falah J. Ilm. Keislam. dan Kemasyarakatan, vol. 19, no. 2, pp. 161–178, 2019, doi: 10.47732/alfalahjikk.v19i2.124.
Anwar et al (2020). Majelis TAklim sebagai Agen Sosialisasi Agaam. Religia : Jurnal Studi Agama -agama,14(1).
Zainuddin (2021). Transformasi MAjelis TAklim di Era Digital. Studi Islamika,8(1).
Hidayat & Rochman (2021). Tematik Majelis Taklim di Era Milenial.Komunikator,14(2).
Nursamar & Achmad 92020). Meningkatkan Kompetensi Majelis Taklim. Ilahiyat: Jurnal Pemikiran Islam,12(1).
Hanif et al (2022). Jejaring Pembelajaran MAjelis Taklim. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1).
Maesaroh & Mujib (2021). Kemitraan Majelis Taklim dan Masyarakat. Dakwah: Jurnal Komunikasi dan Pemikiran Keagamaan, 16(2).
Nugraha. (2021). Inovasi Media Pembelajaran Untuk Mata Pelajaran.
Rukajat, Ajat. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Qualitative Research Approach. Sleman: CV Budi Utama.
Fauzi, Hanifah. (2020). Pembelajaran Baca Al-Qur’an Dengan Metode Usmani Pada Siswa Sekolah Dasar di TPQ Asy-Syatiby Maron Kauman Ponorogo. (Skripsi, Ponorogo, Institut Agama Islam Negeri Ponorogo, 2020).
Suryanto et al. (2022). Manajemen Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.
Huda. (2020). Model dan Strategi Pembelajaran. Pustaka Pelajar.
Faradilla & Santyadiputra. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21. Ar-Ruzz Media.
Hardani dkk. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif . Jakarta: CV. Pustaka Ilmu Group.
Mufarrokah, A. 2009. Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Teras
Permana, Hinggil & Syafrida, Rina. (2019). Meningkatkan Keterampilan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Metode Usmani dan Metode Baghdadi. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 5 (2), 49-50
Anas, A. Y. (2022). Implementasi Metode Usmani Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 111-122.https://doi.org/10.14421/jpi.2022.112-07.
Eni Fariyatul Wahyuni (2022) Analisis Penerapan Model Problem Based Based Learning Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Sekolah Dasar. ( Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan).
Zulkifli, M., & Hakim, L. (2021). Pengaruh Metode Usmani terhadap Peningkatan Konsentrasi Belajar Al-Quran pada Lansia. Jurnal Psikologi Pendidikan, 18(2), 110-125.DOI: 10.22454/jpp.v18i2.2345
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.