Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effect Of The Children’s Learning Model for Learning Science (CLIS) On The Understanding Of Science Subject Concepts


Pengaruh Model Pembelajaran Children Learning In Science (CLIS) terhadap Pemahaman Konsep Mata Pelajaran IPA

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5572

Keywords:

Children Learning In Science, understanding the concepts of science subjects

Abstract

The purpose of this study is to determine whether using the Children Learning In Science (CLIS) model has an impact on students’ comprehension of scientific topics in fourth grade science classes at SDN Gading 160. This type of study is pre-experimental (experimental design), using a one-group pretest posttest design. In class IV, 29 students made up the research sample. Using the paired sample T-Test, the research acquired results from pretest and posttest data hypothesis testing. The test yielded a sig value of 0,000, which is less than α 0,05 (0,000<0,05), indicating that the hypothesis Ha is accepted and the hypothesis Ho is rejected. The average score of 0.58 on the N-Gain test, based on the pretest and posttest findings, indicates the degree.

Downloads

Download data is not yet available.

References

L. Tengah, “Pengaruh model pembelajaran children learning in science (CLIS) terhadap pemahaman konsep IPA siswa kelas III SD Negeri Gugus I Sanbudaya Tahun Ajaran 2019/2020,” vol. 1, pp. 72–79, 2020.

N. Kadek, E. Susanti, and B. N. Khair, “Analisis tingkat pemahaman konsep ipa siswa kelas V,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 6, pp. 686–690, 2022.

E. Suryani, A. Rusilowati, and W. Prodi, “Analisis pemahaman konsep IPA siswa SD menggunakan Two-Tier Test melalui pembelajaran konflik kognitif,” J. Prim. Educ., vol. 5, no. 1, pp. 56–65, 2016, [Online]. Available: https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe/article/download/12893/7031

A. Indrayani and M. Amran, “Pengaruh model pembelajaran PBL terhadap pembelajaran IPA siswa kelas V SD,” PENGARUH PENERAPAN Proj. BASED Learn. TERHADAP Has. BELAJAR IPA SISWA KELAS V SD St., vol. 1, no. November, pp. 24–29, 2022, [Online]. Available: https://sainsglobal.com/jurnal/index.php/gjp

K. U. Aen Rohaetul, “Meningkatkan pemahaman konsep ipa siswa sd menggunakan media visual berupa media gambar dalam pembelajaran ipa 1 Rohaetul Aen, 2 Uus Kuswendi,” J. Elem. Educ., vol. 03, no. 03, p. 3, 2020.

O. Savitri and S. F. Meilana, “Pengaruh model pembelajaran flipped classroom terhadap pemahaman konsep IPA siswa sekolah dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 7242–7249, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3457.

Ida Rosdiana, “Pengaruh model pembelajaran children learning in science (Clis) terhadap hasil belajar ipa kelas Iv di madrasah ibtidaiyah ismaria Al-Qur’Aniyyah Bandar Lampung,” 2020, [Online]. Available: http://repository.radenintan.ac.id/12287/1/PERPUS PUSAT.pdf

Widia, “PENDIKDAS: Jurnal Pendidikan Dasar,” vol. 01, no. 01, 2020.

P. P. D. Dari, “Analisis pemahaman konsep IPA siswa pada pembelajaran predict-observe-explain ditinjau dari rasa ingin tahu siswa kelas IV sekolah dasar,” vol. 7, no. 1, pp. 52–61, 2021.

J. Ilmiah, M. Program, S. Pendidikan, S. Indonesia, S. Pgri, and B. Lampung, “Pengaruh penggunaan model pembelajaran children learning in science (CLIS) terhadap pemahaman konsep belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri 2 Sedayu Semaka Tanggamus Tahun 2021/2022,” pp. 1–10, 2022.

I. W. Suadnyana Putra, D. K. N. Semara Putra, and N. N. Ganing, “Pengaruh model pembelajaran CLIS berbantuan media lingkungan terhadap kompetensi pengetahuan IPA,” Indones. J. Educ. Res. Rev., vol. 3, no. 1, p. 28, 2020, doi: 10.23887/ijerr.v3i1.24870.

R. Riyanti, E. Cahyono, S. Haryani, and B. N. Mindyarto, “Konstruktivisme dalam pembelajaran IPA abad 21,” Pros. Semin. Nas. Pascasarj., vol. 1, no. 1, pp. 203–207, 2021.

T. G. Sadilah and S. Wartulas, “Model pembelajaran children learning in science untuk meningkatkan hasil belajar ipa siswa sekolah dasar,” vol. 7, pp. 1–23, 2016.

Y. Yurindah, A. B, and R. Hamid, “Penerapan model problem based learning (Pbl) untuk meningkatkan pemahaman konsep perubahan suhu dan wujud benda pada siswa kelas Vc Sdn 36 Kendari,” J. Ilm. Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 2, no. 1, p. 47, 2020, doi: 10.36709/jipsd.v2i1.13699.

Sugiono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, no. April. 2016.

L. F. Suteja and S. Nurfadhillah, “Analisis pemahaman konsep pembelajaran ipa kelas 4 pada pembelajaran jarak jauh di sdn buaran jati 2,” Trapsila J. Pendidik. Dasar, vol. 4, no. 2, 2022, [Online]. Available: https://journal.uwks.ac.id/index.php/trapsila/article/view/1721

Nuryadi, T. D. Astuti, E. S. Utami, and M. Budiantara, Buku Ajar Dasar-dasar Statistik Penelitian. 2017.

Darsanianti, S. Kune, and E. Ristiana, “Implementasi model pembelajaran children learning in science ( CLIS ) dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar,” J. Educ. Res., vol. 5, no. 1, pp. 189–196, 2023.

A. Haerunnisa, “Penerapan model pembelajaran children learning in science untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di SDN Inpres Balang-Balang Kab. Gowa.,” J. Inov. Pedagog. Teknol., vol. 1, no. 2, pp. 1–8, 2023.

N. Ihza, H. Hambali, P. Guru Sekolah Dasar, F. Keguruan dan Ilmu Pendidikan, and U. Muhammadiyah Makassar Jl Sultan Alauddin No, “Pengaruh model children learning in science (CLIS) terhadap hasil belajar IPA siswa kelas III UPT SPF SD Inpres Sambung Jawa 1 Kota Makassar,” J. Educ., vol. 06, no. 03, pp. 15823–15831, 2024.

Posted

2024-08-05