Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Application of Upin and Ipin Audio Visual Media with the Ramadhan Fasting of Theme in Islamic Religious Education Subjects for Jagul State Elementary School Students


Penerapan Media Audio Visual Upin dan Ipin Tema Puasa Ramadhan dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Dasar Negeri Jagul

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5563

Keywords:

Application of Media, Audio Visual, Islamic Religious Education

Abstract

Audio-visual media plays an important role in the learning process. Audio visual media also improves understanding and strengthens students' memory.The application of media in the Islamic Religious Education (PAI) learning process is very helpful in achieving educational goals. In its implementation, teachers can use films, videos and audio slides in subjects.This research includes descriptive qualitative research.The purpose of writing this work is to find out and demonstrate the use of audio-visual media in student learning. Based on this research, it appears that the use of audio-visual learning media is very important in supporting the implementation of the learning process both offline and online. The use of this media can increase students' motivation and involve them in learning

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, W., Pamungkas, D., & Koeswanti, H. D. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 4. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i3

Amma, T., Setiyanto, A., Sekolah, M. F., Ekonomi, T., Islam, B., & Oki, D. (2021). Problematika Pembelajaran Agama Islam Pada Peserta Didik.

Ardiansah, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI pada Pelajaran PAI di SMA YPI Tunas Bangsa Palembang. Tarbawy : Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 56–70. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v5i1.833

Arikunto, S. (2021). Prosedur penelitian: suatu pendekatan praktik. PT. Bina Aksara, Jakarta. https://books.google.co.id/books?id=6PKbAQAACAAJ

Astutik, A. P., Untari, R. S., & Putri, A. M. (2021). Penggunaan Media Animasi “Muroja’ah for Kids” untuk Meningkatkan Hafalan Anak. Community Empowerment, 6(4), 682–687. https://doi.org/10.31603/ce.4579

Berlian Sunandar. (2020). Penggunaan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII Di SMP Nurul Huda Pesawaran.

Darihastining, S., Aini, S. N., Maisaroh, S., & Mayasari, D. (2020). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Budaya Lokal pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1594–1602. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.923

Dr. Suharti, S. P. M. S. M. P., Dr. Sumardi, M. K., Moh. Hanafi, S. P. M. P., & Hakim, L. (2020). Stategi Belajar Mengajar. Jakad Media Publishing. https://books.google.co.id/books?id=p5z-DwAAQBAJ

Dyah Prastiti, T. (2020). Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Terbuka Pelatihan Analisis Data Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru-Guru SMPN 7 Bondowoso.

Ernawati. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Pada Siswa Kelas V SDN Kaliaget Timur (Vol. 3, Issue 2).

Fauzi Lubis Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa, R., & Fauzi Lubis Pendidikan Islam Anak Usia Dini STAI Diniyah Pekanbaru, R. (2020). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa. In Jurnal Kreatifitas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam (Vol. 9).

Hidayat, M., & Islamiah, M. A. U. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Sebagai Solusi Meningkatkan Hasil Belajar. Penerbit P4I. https://books.google.co.id/books?id=wG7eEAAAQBAJ

Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160–174. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.250

Manshur, U., & Ramdlani, M. (2019). Media Audio Visual Dalam Pembelajaran PAI. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai

Novia Safitri, A., & Maharani, A. (2023). Analisi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Serial Kartun Upin Dan Ipin. 7(2), 137–145.

Nugraha. (2021). Inovasi Media Pembelajaran Untuk Mata Pelajaran.

Nur Sholeha Rahmasari, R. M. (2022). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. http://jurnal.staikupang.ac.id/index.php/almanam

Nurkamilasari Waeuseng. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Film Kartun Upin Dan Ipin Episode Tema Ramadhan.

Ridla, M. R. (2023). Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Proses Pembelajaran.

Rimbarizki, R., Susilo, H., & Pd, M. (2021). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. http://edupost.id

Risdiany, H., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Film Kartun Upin Dan Ipin Terhadap Perkembangan Moral Anak. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(4), 1366–1372. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.577

Rizky Dwi Rukmana. (2022). Analisis Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Tayangan Upin Dan Ipin Musim 15 Dugaan Puasa Episode 1.

Sartika, F., Desriwita, E., & Ritonga, M. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar PAI di sekolah dan madrasah. 20(2), 115–128. https://doi.org/10.21831/hum.v20i2.32598.115-128

Septy Nurfadhillah, M. P. A. P. G. S. D. U. M. T. T. (2021). Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.co.id/books?id=zPQ4EAAAQBAJ

Siti Hardianti. (2020). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMPI Darul Hikmah Makasar.

Suharsimi Arikunto. (2020). Prosedur Penelitian.

Utami, K. (2022). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Di Sekolah Dasar.

Widhayanti, A., & Abduh, M. (2021). Penggunaan Media Audiovisual Berbantu Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1652–1657. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.975

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928–3936.

Yuni Anjarwati, E. M. M. E. L. Y. (2023). Penerapan Media Audiovisual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III SDN 1 Hadiluwih. http://jurnaledukasia.org

Tinker, M. A. (1947). Review of Audio-visual Methods in Teaching [Review of the book Audio-Visual methods in teaching, by E. Dale]. Journal of Educational Psychology, 38(3), 191–192. https://doi.org/10.1037/h0050115

Posted

2024-08-05