PAI Teacher’s Strategic Management Improving Student Character Education in Junior High School
Manajemen Strategi Guru PAI dalam Meningkatkan Pendidikan Karakter Siswa Di SMP
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5546Keywords:
strategic management, PAI teacher, character educationAbstract
This research aims tolanalyzelthe management strategies implemented by Islamic Religious Education (PAI) teachers in an effort to improve students' character education. Character education is an important aspect in forming students personality and morals, especially in the context of education in Indonesia. The method used is qualitative with a case study approach. Data collection took the form of interviews, observations and documentation at SMP Negeri 2 Sedati Sidoarjo. The data analysis technique in the form of triangulation consists of three paths, namely data reduction, data presentation and conclusion drawing. The research results show that PAI teachers apply systematic strategic management, including planning, implementation and evaluation stages.
Downloads
References
Z. Rahmatika, “Guru PAI dan Moderasi Beragama di Sekolah,” Tafahus J. Pengkaj. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 41–53, 2022
D. N. A. D. Rossi Febria Rahayu, “Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Pai Siswa Smpn 1 Muara Pahu,” Tarb. WaTa’lim J. Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 6, no. 3, pp. 29–40, 2019.
M. Asvin and A. Rohman, “Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama ( SMP ) ( Teori , Metodologi dan Implementasi ),” pp. 125–146.
U. Kulsum and A. Muhid, “Pendidikan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam di Era Revolusi Digital,” J. Intelekt. J. Pendidik. dan Stud. Keislam., vol. 12, no. 2, pp. 157–170, 2022
S. Samrin, “Strategi guru pendidikan agama islam dalam mengembangkan pendidikan karakter pada peserta didik,” Shautut Tarb., vol. 27, no. 1, pp. 77–98, 2021.
N. M. S. Muhammad Fahri, “Staregi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Karakter Religius Siswa Di Smp Negeri 14 Bogor,” J. Penelit. Pendidik. Sos. Hum., vol. 4, no. 2, pp. 537–542, 2019
M. Pembelajaran and A. Pendahuluan, “PROBLEMATIKA DAN STRATEGI GURU PAI DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA SMP DI,” vol. 8, no. 1, 2023.
A. Rusdi, M. Zulkifli, and M. Zaini, “Problematika Guru Pai Dalam Proses Belajar Mengajar Dan Solusinya Di Sma Al Hasaniyah Nw Jenggik,” Nahdlatain J. Kependidikan dan Pemikir. Islam, vol. 1, no. 2, pp. 359–375, 2022
Istikomah and B. Haryanto, Management Dan Kepemimpinan Pendidikan Islam, no. Februari. 2021.
Jusniati, Mualimah, and M. I. Basarang, “Hakikat Manajemen Strategi Pendidikan Islam,” Iqra J. …, pp. 174–180, 2022
H. M. Safitri and Z. Abidin, “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Karakter Religius Siswa di SMP Muhammadiyah 4 Surakarta,” JIM J. Ilm. Mhs. Pendidik. …, vol. 8, no. 3, pp. 1569–1576, 2023
B. Sugianto, “Strategi Guru Pai Dalam Menanamkan Karakter Siswa di SMPN 1 Palanga Raya,” p. 10, 2019.
H. KURNIAWAN, “Strategi guru pendidikan agama Islam dalam penanaman pendidikan karakter di SMP Negeri 2 Patebon”.
R. Ariana, “Strategi Guru Pai Dalam Membentuk Karakter Kerja Keras Pada Siswa Di Smp Negeri 2 Pendopo Barat Empat Lawang,” pp. 1–23, 2016.
M. Firmansyah, M. Masrun, and I. D. K. Yudha S, “Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif,” Elastisitas - J. Ekon. Pembang., vol. 3, no. 2, pp. 156–159, 2021
S. Muhibah, “Model Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama Di Perguruan Tinggi: Studi Kasus Di Universitas Serang Raya,” EDUKASI J. Penelit. Pendidik. Agama dan Keagamaan, vol. 18, no. 1, pp. 54–69, 2020
M. A. Thalib, “Pelatihan Analisis Data Model Miles Dan Huberman Untuk Riset Akuntansi Budaya,” Madani J. Pengabdi. Ilm., vol. 5, no. 1, pp. 23–33, 2022
A. Volume, “PENDIDIKAN UNTUK PENGEMBANGAN KARAKTER,” pp. 269–288, 2014.
M. Berkowitz and M. Bier, “What Works In Character Education,” J. Res. Character Educ., vol. 5, Jan. 2007.
S. Rio, B. Siregar, V. Ratnawati, and N. Wahyuni, “PENGARUH GOAL SETTING DAN BATASAN WAKTU MOTIVASI SEBAGAI VARIABEL PEMEDIASI,” vol. 2, no. 1, pp. 1–30, 2021.
H. Husamah and A. in’am, INOVASI PEMBELAJARAN DAN PENDIDIKAN TEKNOLOGI UNTUK PENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN. 2024.
S. Umagap, L. Salamor, and T. Gaite, “Hidden Kuriculum ( Kurikulum Tersembunyi ) Sebagai Wujud Pendidikan Karakter ( Studi pada SMK Al-Wathan Ambon ),” vol. 6, no. 2, pp. 5329–5334, 2022.
M. H. Zubaidillah, “TEORI-TEORI EKOLOGI, PSIKOLOGI, DAN SOSIOLOGI UNTUK MENCIPTAKAN LINGKUNGAN PENDIDIKAN ISLAM Muh.,” vol. 2, no. 2, pp. 83–102, 2018.
H. J. Lesilolo, “PENERAPAN TEORI BELAJAR SOSIAL ALBERT BANDURA DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR DI SEKOLAH,” vol. 4, no. 2, pp. 186–202, 2018.
J. Madaniyah, “AUTHENTIC ASSESSMENT (PENILAIAN OTENTIK) Nisrokha 1,” vol. 8, pp. 209–229, 2018.
O. Ponce and N. Pagán Maldonado, “Mixed Methods Research in Education: Capturing the Complexity of the Profession,” Int. J. Educ. Excell., vol. 1, pp. 111–135, Jun. 2015, doi: 10.18562/IJEE.2015.0005.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.