DOI of the published article https://doi.org/10.69896/modeling.v11i1.2446
Implementing Character Education Programs to Shape Positive Ethics and Personalities in Students
Implentasi Program Pendidikan Karakter dalam membentuk Etika dan Kepribadian Positif pada Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5535Keywords:
character education, ethics, positive ipersonalityAbstract
Character education is crucial in shaping students' attitudes and behavior. This article utilizes literature study and data collection from journals, articles, and theses to explore the impact of character education programs. The literature study involves selecting, simplifying, elaborating, and drawing conclusions from data. The research reveals that character education programs positively affect students' ethics and personality, fostering integrity, empathy, and discipline. The strategies and methods employed in these programs significantly influence changes in student behavior, highlighting the importance of integrating character education into the educational system.
Downloads
References
Y. Ernawanto, Sutama, Minsih, and Y. Prastiwi, “Internalisasi Pendidikan Karakter Disiplin Siswa pada Masa Pembelajaran Tatap Muka Terbatas di Sekolah Dasar,” J. BASICEDU, vol. 6, no. 3, pp. 3398–3404, 2022.
E. Setyaningsih, “Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Internalisasi Profil Pelajar Pancasila pada Siswa Kelas 3 (Studi di SDN 1 Popongan),” LITERASI J. Pendidik. Guru Indones., vol. 1, no. 2, pp. 138–147, 2022.
N. Cahyani and T. J. Raharjo, “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan di PAUD Sekolah Alam Ungaran,” Lifelong Educ. J., vol. 1, no. 1, 2021.
M. Rizky and A. P. Astutik, “Konsep Belajar Mandiri Dilihat Dari Perspektif Pendidikan Karakter Thomas Lickona,” Pedagogik: Jurnal Pendidikan, vol. 8, no. 1, pp. 1-38, 2021.
F. Hardin and E. Nidia, "Gambaran Faktor-Faktor Penyebab Kenakalan Remaja Di RT 09 RW 03 Kelurahan Alang Laweh Kota Padang," Jurnal Citra Ranah Medika., vol. 2, no. 1, pp. 1-9, 2022.
M. Sholihin, “17 ABG Di Bogor Diamankan Saat Hendak Tawuran, Celurit-Pedang Disita”, Detik, 8 Januari 2024, [Online]. Tersedia: https://news.detik.com/berita/d-7129985/17-abg-di-bogor-diamankan-saat-hendak-tawuran-celurit-pedang-disita. [Diakses Pada 12 Februari 2024].
N. Rosa, “Catatan Akhir Tahun Pendidikan 2023, FSGI: Kasusbullying Meningkat”, Detik, 31 Desember 2023, [Online]. Tersedia: https://www.detik.com/edu/sekolah/d-7117942/catatan-akhir-tahun-pendidikan-2023-fsgi-kasus-bullying-meningkat [Diakses Pada 12 Februari 2024].
M. Amrillah and A. Nadlif, “Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Pada Surah Luqman Ayat 12-19 Berdasarkan Tafsir Ibnu Katsir,” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, vol. 23, no. 3, pp. 2570-2577, 2023.
A. Salsabilah, D. Dewi, and Y. Furnamasari, “Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter,” Jurnal Pendidikan Tambusai, vol. 5, no. 3, pp. 7158–7163, 2021.
F. Multazam and O. Setiasih, “Analisis Kebijakan Profil Pelajar Pancasila Terhadap Internalisasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini,” Aulad J. Early Child., vol. 6, no. 1, pp. 61–67, 2023, doi: 10.31004/aulad.v6i1.463.
S. Yunita, M. Erviana, D. Setianingsih, R. Winahyu, M. Suryaningsih, and D. Pramono, “Implementasi Penggunaan Teknologi oleh Orang Tua sesuai Pendidikan Karakter Moral untuk Anak Usia Dini,” Journal of Education and Technology, vol. 1, no. 2, pp. 104–112. 2021.
I. Ayuningtyas and D. Pramono, “Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila,” Journal of Education Research, vol. 4, no. 3, pp. 1299–1316, 2023.
S. Sari and J. Bermuli, “Pembentukan Karakter Tanggung Jawab Siswa Pada Pembelajaran Daring Melalui Implementasi Pendidikan Karakter,” Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, vol. 7, no. 1, pp. 110-121, 2021.
K. Ratih, “Penguatan Pendidikan Etika dan Karakter Peduli Lingkungan Sosial Budaya di SMP Muhammadiyah 10 Matesih, Karanganyar,” Buletin KKN Pendidikan, vol. 2, no. 1, pp. 44-49, 2020.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. Systematic Literature Review Method for Identifying Platforms and Methods for Information System Development in Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 2019, pp. 63.
D. Muchtar and A. Suryani, “Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran atas Kemendikbud),” vol. 3, no. 2, pp. 50–57, 2019.
Kementerian Pendidikan Nasional, “Desain Induk Pendidikan Karakter. Kementerian Pendidikan Nasional,” 2019.
E. Regita, S. Mukramin, L. Ismail, and P. Astuti, “Implementasi Pendidikan Karakter Pancasila Untuk Membangun Karakter Anak Tenaga Kerja Indonesia,” J. Ilm. Din. Sos., vol. 7, no. 1, pp. 106–117, 2023.
S. Sulastri, S. Syahril, N. Adi, and E. Ermita, “Penguatan pendidikan karakter melalui profil pelajar pancasila bagi guru di sekolah dasar,” JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indonesia), vol. 7, no. 3, pp. 413–420, 2022.
C. Darnell, L. Gulliford, K. Kristjansson, and P. Paris, “Phronesis and The Knowledge Action Gap In Moral Psychology And Moral Education: A New Synthesis,” Human Development, vol. 62, no. 3, pp. 101-129, 2019.
M. Amelia and ZH. Ramadan, “Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah Di Sekolah Dasar,” JURNAL BASICEDU, vol. 5, no. 6, pp. 5549-555, 2021.
A. Marfu’ah, “Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Digitalisasi Pendidikan,” Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, pp. 17-29, 2022.
S. Apriliawati, “Pengaruh Terpaan Berita Kasus Narkoba pada Kalangan Public Figure Ditelevisi terhadap Tingkat Kecemasan dan Sikap Proteksi Ibu Rumah Tangga (Studi Eksplanatif Kuantitatif di Desa Jatiyoso, Jatiyoso, Karanganyar),” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2019.
H. Khatimah, M. Kartika, and IGN. Santika, “Pengaruh Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Sikap Sosial Pada Siswa,” WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, vol. 13, no. 2, pp. 127-132, 2022.
FA. Nur and DA. Romadlon, “Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Film Sang Kiai (Telaah Pemikiran Atas Kemendikbud),” vol. 3, no. 2, pp. 50-57, 2022.
A. Faiz, B. Soleh, I. Kurniawaty, and Purwati, “Tinjauan Analisis Kritis Terhadap Faktor Penghambat Pendidikan Karakter di Indonesia,” JURNAL BASICEDU, vol. 5, no. 4, pp. 1766–1777, 2021.
Sari, R. K. Penelitian Kepustakaan Dalam Penelitian Pengembangan Pendidikan Bahasa Indonesia. Jurnal Borneo Humaniora, 4(2), 2021, pp. 60-69.
Mirzaqon, T., A, and Budi Purwoko. Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Expressive Writing. Jurnal BK Unesa, 2017, 8(1).
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.