Analysis of Arabic Language Learning Content on Instagram Media
Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab pada Media Instagram
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5527Keywords:
Arabic Language, learning media, InstagramAbstract
The Instagram platform currently offers a wealth of features and content related to learning Arabic, making it an engaging and popular medium in Indonesia, accessible to all for free. This study aims to: 1. Identify patterns in Arabic learning content on Instagram. 2. Determine the most popular types of Arabic learning content among Instagram users. 3. Analyze data on each pattern or type of Arabic learning content on Instagram. Using a qualitative approach and content analysis method, the study focuses on four Instagram creators: @taalum.id, @arabiyahtalks, @bahasaarablughotiy, and @marhaban.academy. The research examines videos related to Arabic learning, alongside follower comments and supporting literature. Researchers found three common types of content: mufradat learning, Arabic expressions, and Arabic grammar. The study concludes that Arabic vocabulary content is the most favored by Instagram users, achieving the highest engagement, and identifies characteristics that make such content easily viral.
Downloads
References
Suharso and Ana Retnoningsih, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Lux. Semarang: Widya Karya, 2011.
Mahmud Ali As-samman, At-taujih fi Tadris Al-lughoh Al-arobiyyah. Al-jihaz Al-markazy li Al-kutub wa Al-madrasah wa Al-wasail At-ta’limiyyah, 1979. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=qjaXQgAACAAJ
M. Pd. I. Ulin Nuha, Ragam Metodologi & Media Pembelajaran Bahasa Arab, Cetakan pe. Yogyakarta: DIVA Press, 2016.
D. P. Betty Mauli Rosa Bustam, Pendidikan Bahasa Arab Untuk Mahasiswa Magister Pendidikan Agama Islam. UAD PRESS, 2021. [Online]. Available: https://www.google.co.id/books/edition/Pendidikan_Bahasa_Arab/6PjDEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pendidikan+bahasa+arab&pg=PA27&printsec=frontcover
M. P. dan 4A P. G. S. D. Septy Nurfadhillah, Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Media Pembelajaran. CV Jejak, anggota IKAPI, 2021. [Online]. Available: www.jejakpublisher.com
M. Ed. Prof. Dr. Nizwardi Jalinus and M. Pd. Dr. Ambiyar, Media & Sumber Pembelajaran, Pertama. Rawamangun, Jakarta: KENCANA, 2016. [Online]. Available: https://www.google.co.id/books/edition/Media_dan_Sumber_Pembelajaran/wBVNDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=media+dan+pembelajaran&printsec=frontcover
T. N. Priantiwi and M. Abdurrahman, “Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab Pada Media Tiktok,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, vol. 8, no. 3, pp. 1365–1371, Aug. 2023, doi: 10.29303/jipp.v8i3.1502.
U. Hanifah, S. & Niar, A. Universitas, and A. Dahlan Yogyakarta, “Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran,” Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, vol. 3, no. 1, pp. 123–133, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika
R. Z. Nurani, F. Nugraha, and G. S. Sidik, “Pengguaan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Menyimak Dongeng di Era Digital,” vol. 10, no. 2, 2018.
M. P. Prof. Dr. Nunuk Suryani, M. P. Achmad Setiawan, and M. pd Aditin Putria, Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya, 2019th ed. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA, 2019.
A. Mu. bin A. A. Abani, Al-wasail At-ta’limiyyah Mafhumuha wa Asasu Istikhdamiha wa Makanatiha fi Al-amaliyyah At-ta’lim. Riyadh: Jamiah Al-imam Muhammad bin Suud Al-islami, 1978.
L. K. Husin, Hisana Zahran Dhia and Program, “Pemanfaatan Platform Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula,” pp. 543–554.
O. F. M. Harahap, M. Napitupulu, and Novita Sari Batubara, Media Pembelajaran Teori dan Presfektif Penggunaan Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Pasaman Barat, Sumatera Barat: CV AZKA PUSTAKA. [Online]. Available: https://play.google.com/books/reader?id=Bc9qEAAAQBAJ&pg=GBS.PP5&hl=id
U. Ubabuddin, “Hakikat Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar,” Journal Edukatif, vol. 5, no. 1, pp. 18–27, 2019.
S. Handayani and Syafi’i, “Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima’ Bahasa Arab,” Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 3, no. 2, pp. 104–115, 2022, doi: 10.30997/tjpba.v3i2.6138.
M. A. Aminullah, F. Al Azmi, and D. Jalal, “Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri Melalui Platform Aplikasi Tiktok Sebagai Tren Belajar Masa Kini,” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, vol. 5, no. 2, p. 283, 2022, doi: 10.35931/am.v5i2.1219.
M. A. Mustofa, “Analisis Penggunaan WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab di Era Industri 4.0,” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, vol. 4, no. 2, p. 333, 2020, doi: 10.29240/jba.v4i2.1805.
A. A. Irwanda et al., “ANALISIS ENGAGEMENT RATE PADA INSTAGRAM UNIVERSITAS LANCANG KUNING,” vol. 6, no. 2, pp. 391–399, 2024.
Klaus Krippendorff, Content Analysis An Introduction to Its Methodology, 4th ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.