Improving The Ability To Recognize Geometric Shape Through Shape Box Media In Children 5-6 Years Of Age
Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Media Shape Box Pada Anak Usia 5-6 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5495Keywords:
Ability To Recognize Geometric Shapes, Media Shape Box, Early ChilhoodAbstract
The ability to recognize geometric shapes in preschool children is a child's skill to recognize, point, and call objects that are around them according to geometric shapes. The ability to recognize geometric shapes is characterized by the ability to group different geometric shapes such as triangles, circles, squares and rectangles. The low ability to recognize geometric shapes in children at Dharma Wanita Persatuan Kebonsari Kindergarten is caused by the media used in learning geometry is less varied, so that children do not understand geometric shapes. One solution to improve the ability to recognize geometric shapes using shape box media. The results of his research from the pre-cycle with an average value of 56.07%. in cycle I experienced a significant increase with an average value of 70.71% with incomplete criteria, while in cycle II there was a significant increase from cycle I, which was 83.92%.
Downloads
References
Kementrian Pendidikan Nasional RI, “Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini No 137 Tahun 2014,” Peratur Menteri Pendidik Dan Kebud Republik Indones, pp. 1–76, 2014, [Online]. Available: https://portaldik.id/assets/upload/peraturan/PERMEN KEMENDIKBUD Nomor 137 Tahun 2014 STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI.pdf
D. Yulistia, “Mengembangkan Kemampuan Kognitif Melalui Media Bahan Kardus Bentuk Geometri di Taman Kanak-Kanak Negeri Sekincau Lampung Barat,” Repos UIN Raden Intan Lampung, 2018, [Online]. Available: https://doi.org/10.1098/rspb.2014.1396%0Ahttps://www.uam.es/gruposinv/meva/publicaciones jesus/capitulos_espanyol_jesus/2005_motivacion para el aprendizaje Perspectiva alumnos.pdf%0Ahttps://www.researchgate.net/profile/Juan_Aparicio7/publication/253571379
Kementrian Pendidikan Nasional RI, “Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini No 137 Tahun 2014,” Peratur Menteri Pendidik Dan Kebud Republik Indones, pp. 1–76, 2014, [Online]. Available: https://portaldik.id/assets/upload/peraturan/PERMEN KEMENDIKBUD Nomor 137 Tahun 2014 STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI.pdf
D. Yulistia, “Mengembangkan Kemampuan Kognitif Melalui Media Bahan Kardus Bentuk Geometri di Taman Kanak-Kanak Negeri Sekincau Lampung Barat,” Repos UIN Raden Intan Lampung, 2018, [Online]. Available: https://doi.org/10.1098/rspb.2014.1396%0Ahttps://www.uam.es/gruposinv/meva/publicaciones jesus/capitulos_espanyol_jesus/2005_motivacion para el aprendizaje Perspectiva alumnos.pdf%0Ahttps://www.researchgate.net/profile/Juan_Aparicio7/publication/253571379
Y. N. Sujiono, “Hakikat Pengembangan,” Igarss 2014, no. 1, pp. 1–5, 2014.
H. Basri, “Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar,” J Penelit Pendidik, vol. 18, no. 1, pp. 1–9, 2018, doi: 10.17509/jpp.v18i1.11054.
Khadijah, Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini Teori dan Pengembangannya. 2016.
F. N. Ulfa, R. Hafidah, N. K. Dewi, and U. S. Maret, “Jurnal Kumara Cendekia PENDAHULUAN Pendidikan Anak Usia Dini ( PAUD ) adalah suatu upaya bahwa kemampuan mengenal bentuk geometri pada anak usia dini adalah kemampuan menunjuk , mengenal , di pembinaan yang ditujukan kepada anak sejak lahir sampai dengan ,” vol. 8, no. 1, 2020.
kemendikbud, Penyusunan Kurikulum KTSP PAUD, no. 021. 2018.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional, “Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini,” in lembaga PERATURAN MENTERI PENDIDIKAN NASIONALREPUBLIK INDONESIA NOMOR 58, 2009, p. 19.
I. Trimuliana, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash Profesional Cs6 Terhadap Kemampuan Konsep Bilangan Di Taman Kanak-kanak Adzkia Padang. Skripsi.,” vol. 05, p. 10092, 2017.
B. Zaman, M. Pd, and H. C. Eliyawati, “Media Pembelajaran Anak Usia Dini,” Media Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, p. 34, 2010, [Online]. Available: http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PGTK/197010221998022-CUCU_ELIYAWATI/MEDIA_PEMBELAJARAN_ANAK_USIA_DINI-PPG_UPI.pdf
S. Darihastining, S. N. Aini, S. Maisaroh, and D. Mayasari, “Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Budaya Lokal pada Anak Usia Dini,” J Obs J Pendidik Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 1594–1602, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i2.923.
N. Ernawati, “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk-bentuk Geometri Melalui Media Smart Box pada Anak Kelompok B TK Dharma Wanita Persatuan Gilang Kecamatan Ngunut Kabupaten Tulungagung,” Univ Nusant PGRI Kediri, 2015.
I. D. Pratiwi, “Penggunaan Media Smart Box Untuk Peningkatan Sikap Kemampuan Mengenal Bentuk-Bentuk Geometri Siswa Kelompok B di TK Anggrek Desa Sidodadi Kecamatan Gemolong Kabupaten Sragen,” E-Tech, vol. 2, no. 2, p. 241787, 2012.
S. Safira and F. Fidesrinur, “Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Maze Geometri Pada Anak Usia 4-5 Tahun,” J Anak Usia Dini Holistik Integr, vol. 1, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.36722/jaudhi.v1i1.562.
I. F. Z. Dewi Suniarsih, “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Kotak Sortasi Pada Anak Usia 5-6 Tahun,” J Ceria (Cerdas Energik Responsif Inov Adapt, vol. 3, no. 5, pp. 2714–4107, 2020.
S.Rudi, “Penelitian Tindakan Kelas,” 2008.
Maliasih, Hartono, and P. Nurani, “Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Kognitif Melalui Metode Teams Games Tournaments dengan Strategi Peta Konsep Pada Siswa SMA,” J Profesi Kegur, vol. 3, no. 2, pp. 222–226, 2017.
K. Novitasari and R. Annisa, “Media House Shape Sorter untuk Meningkatkan Pemahaman Geometri Anak Usia 5-6 Tahun,” Indones J Early Child J Dunia Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 417–425, 2023, doi: 10.35473/ijec.v5i1.2470.
H. Andriyani, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Penggunaan Media Smart Box Untuk Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Nurul Khoir Padasuka,” pp. 1–46, 2023, [Online]. Available: https://repository.upi.edu/108184/
De’ Vivi Alvioni Maulidini, Masnipal Marhun, and Dewi Mulyani, “Strategi Guru dalam Pengenalan Geometri di Taman Kanak-Kanak Kecamatan Jatiwangi,” Bandung Conf Ser Early Child Teach Educ, vol. 3, no. 1, pp. 46–53, 2023, doi: 10.29313/bcsecte.v3i1.8252.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.