DOI of the published article https://doi.org/10.69896/modeling.v11i1.2348
Formation of Islamic Character in Students through the Habituation of Amal Saleh
Pembentukan Karakter Islami Santri Melalui Pembiasaan Amal Saleh
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5452Keywords:
amal shaleh, habituation, Islamic character, santriAbstract
The character of the next generation is very important for the continuity of the nation, and pesantren is the main choice to form the noble character of santri. This research reveals the habit of doing good deeds in Pondok Pesantren Blawe, Kediri Regency, which has the potential to shape the character of santri. With a descriptive qualitative approach, this research combines observation, in-depth interviews, and documentation. The results showed that habits such as praying in congregation, orderly following activities in the pesantren, cleaning the pesantren environment, and working together strengthen the spiritual aspect and develop the values of discipline, responsibility, cooperation, and social care. In conclusion, the habit of doing good deeds at Pesantren Blawe has a significant impact in shaping the character of students who are qualified and ready to contribute to society. This research highlights the important role of pesantren in the character education of the younger generations.
Downloads
References
Peraturan Presiden, “Penguatan Pendidikan Karakter,” Jakarta, Sep. 2017.
Ahmad Ali MD, Nilai-Nilai Kebajikan dalam Jamaah LDII dari Amal Saleh Hingga Kemandirian. Yogyakarta: Deepublish, 2023.
Akhtim Wahyuni, Pendidikan Karakter: Membentuk Pribadi Positif dan Unggul di Sekolah. Sidoarjo: Umsida Press, 2021.
I. Syafe’i, “Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter,” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 8, no. 1, p. 61, May 2017, doi: 10.24042/atjpi.v8i1.2097.
Ainun Nadlif, Elaborasi Pendidikan Islam: Konsep dan Kajian Islam. Sidoarjo: Umsida Press, 2019.
Anita Puji Astutik, Metodologi Studi Islam dan Kajian Islam Kontemporer Perspektif Insider/Outsider. 2018.
Diana Nadifa and Ahmad Ihwanul Muttaqin, “Pembentukan Karakter Disiplin Santri Melalui Amaliyah Yaumiyyah di Pondok Pesantren Nurul Huda,” Risalatuna: Journal of Pesantren Studies, vol. 3, no. 1, 2023, doi: 10.54471/rjps.v3i1.2277.
I. Budi Haryanto, Buku Ajar Sistem Penjaminan Mutu Pesantren. Umsida Press, 2021.
A. R. Marlangen, A. P. Astutik, and E. F. Fahyuni, “Strategi Sekolah Dalam Mencetak Generasi Qurani,” Raden Fatah, vol. 5, 2023.
A. P. Astutik and R. Farista, “Respon Kebijakan Kurikulum Merdeka di Lembaga Pendidikan Islam,” Sidoarjo, 2023.
E. Laia, S. Fau, and K. Telaumbanua, “Studi Kasus Kecanduan Gadget pada Anak Remaja Usia 12-18 Tahun di Desa Hilisataro Raya Serta Implikasi dalam Layanan Bimbingan Konseling,” 2023. [Online]. Available: https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/FAGURU
Istikomah and dkk, “Potret Pendidikan Islam di Indonesia,” Potret Pendidikan Islam di Indonesia, 2020.
I. Ainun Nadlif, Buku Ajar Ilmu Pendidikan Islam. Sidoarjo: Umsida Press, 2022.
F. R. Rahman, I. O. Agustina, and S. Z. Almunawaroh, “Peran Kebijakan Pesantren Amanah Muhammadiyah Kota Tasikmalaya dalam Membentuk Karakter Santri Islami,” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, vol. 16, no. 4, p. 1459, Jun. 2022, doi: 10.35931/aq.v16i4.1127.
Anugerah Ayu Sendari, “Mengenal Jenis Penelitian Deskriptif Kualitatif pada Sebuah Tulisan Ilmiah,” ilustrasi penelitian, p. 2, 2019.
Moch. B. Udin and Nurdyansyah, “Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan,” Umsida Press, 2018.
A. Adib, “Metode Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren,” JURNAL MUBTADIIN, vol. 7, no. 01, 2021.
I. Rindaningsih and E. F. Fahyuni, BUKU AJAR:Strategi Belajar Mengajar di Sekolah Dasar. Sidoarjo: Umsida Press, 2022.
D. Cahyaningtyas, N. S. Wardani, and N. S. Yudarasa, “Upaya Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Kerjasama Siswa Melalui Penerapan Discovery Learning,” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, vol. 13, no. 1, 2023, doi: 10.24246/j.js.2023.v13.i1.p59-67.
M. Ishomudin, B. Haryanto, and A. P. Astutik, “REVIEW OF BEHAVIORISM THEORY ON NGENGER WAY OF LIFE AMONG SANTRI,” Ta dib Jurnal Pendidikan Islam, vol. 12, no. 1, 2023, doi: 10.29313/tjpi.v12i1.11752.
F. Y. Indrawan, E. Irawan, T. Sayekti, and I. A. Muna, “Efektivitas Metode Pembelajaran Jigsaw Daring Dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa SMP,” Jurnal Tadris IPA Indonesia, vol. 1, no. 3, 2021, doi: 10.21154/jtii.v1i3.179.
Y. Fachrudin, “Model Pembinaan Karakter Santri Dalam Pendidikan Pesantren,” Dirasah : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, vol. 3, no. 3, 2020.
P. Chandra and A. Saufiqi, “Implementasi Teori Behaviorisme Ivan Pavlov Dalam Membentuk Pola Perilaku Islami Pelajar di Bengkulu Tengah,” Nuansa : Jurnal Studi Islam dan Kemasyarakatan, vol. 15, no. 1, pp. 61–70, 2022, [Online]. Available: https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/nuansa/article/view/8083
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.