Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of Students' English Language Skills Through the English Time Program at SD Muhammadiyah 2 Tulangan


Implementation of Students' English Language Skills Through the English Time Program at SD Muhammadiyah 2 Tulangan

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5392

Keywords:

english time program

Abstract

The aim of this research is to describe efforts to improve students’ English language skills through the English time program at SD Muhammadiyah 2 Tulangan. To explore data, the method used was a qualitative approach using observation, interviews and documentation methods. Meanwhile, to analyze research data, the pattern proposed by Miles and Huberman was used, including data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. From the discussion and data analysis of this research, 4 strategies were produced in an effort to improve students’ English language skills through the English time program at SD Muhammadiyah 2 Tulangan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Cesare Ardaya, S. Annisa Rahmadani, and F. Alfarisy, “Penerapan Pembelajaran Bahasa Inggris Berdasarkan Kebijakan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar Negeri 155 Gresik,” J. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 01, pp. 25–33, 2022, doi: 10.59141/japendi.v3i01.481.

F. H. Tondo, “Kepunahan Bahasa-Bahasa Daerah: Faktor Penyebab Dan Implikasi Etnolinguistis,” J. Masy. Budaya, vol. 11, no. 2, pp. 277–296, 2009.

N. Sihombing, J. Sihite, P. Manalu, and R. Elfrida, “English Teaching and Song Combination with Angklung and Pianika Music Ensemble in Welcoming the Birth of the Lord Jesus Pengajaran Bahasa Inggris dan Kombinasi Lagu dengan Ansambel Musik Angklung dan Pianika dalam Menyambut Kelahiran Tuhan Yesus Kristus,” vol. 1, pp. 103–109, 2023.

C. Name et al., “Analysis of the covariance structure of health-related indicators in the elderly living at home, with a focus on the subjective sense of health,” Pap. Knowl. . Towar. a Media Hist. Doc., vol. 3, no. 2, p. 6, 2021.

T. Lestari, I. Asfah, and E. Ekawati, “Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Cerita Rakyat bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pemikir. Dan Pengemb. Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 135–144, 2022, [Online]. Available: http://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/208

W. Nur Hidayah, “Konsep Solusi Terhadap Problem Keterampilan (Skills) Berbahasa Inggris di Lembaga Pendidikan Indonesia,” J. Pendidik. Indones., vol. 2, no. 10, pp. 1824–1834, 2021, doi: 10.59141/japendi.v2i10.314.

M. R. Aini, “Posisi Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Kedua Dan Pembuatan Lembar Kerja Peserta Didik Bagi Siswa Smp/Mts Se Kota Blitar,” Jabn, vol. 2, no. 1, pp. 66–79, 2021, doi: 10.33005/jabn.v2i1.40.

F. Alfarisy, “Kebijakan Pembelajaran Bahasa Inggris di Indonesia dalam Perspektif Pembentukan Warga Dunia dengan Kompetensi Antarbudaya,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 6, no. 3, pp. 303–313, 2021, doi: 10.29303/jipp.v6i3.207.

C. E. Tri Widyahening and M. S. Rahayu, “Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Cerita Rakyat bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Komun. Pendidik., vol. 5, no. 1, p. 108, 2021, doi: 10.32585/jkp.v5i1.913.

M. Susini, “Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris,” Linguist. Community Serv. J., vol. 1, no. 2, pp. 37–48, 2020, doi: 10.55637/licosjournal.1.2.2732.37-48.

“Editorial Board,” Biomed. Signal Process. Control, vol. 73, p. 103505, Mar. 2022, doi: 10.1016/s1746-8094(22)00027-1.

M. R. R. Budianto, S. F. Kurnia, and T. R. S. W. Galih, “Perspektif Islam Terhadap Ilmu Pengetahuan dan Teknologi,” Islam. J. Ilmu-Ilmu Keislam., vol. 21, no. 01, pp. 55–61, 2021, doi: 10.32939/islamika.v21i01.776.

S. Suharni, “Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa,” G-Couns J. Bimbing. dan Konseling, vol. 6, no. 1, pp. 172–184, 2021, doi: 10.31316/g.couns.v6i1.2198.

I. Rusuli, “Refleksi Teori Belajar Behavioristik dalam Perspektif Islam,” vol. 8, no. 1, pp. 38–54, 2014, doi: 10.13170/jp.8.1.2041.

K. Tauhid, “Kemampuan Pengucapan Bahasa Inggris di Tingkat Sekolah Dasar 1 Danis Anindita Putri,” vol. 1, pp. 357–364, 2022.

H. Siregar, U. Muslim, and N. Al, “Literasi Digital untuk Meningkatkan Kemampuan Bangsa pada Pertukaran Mahasiswa,” pp. 1–8.

I. P. E.- Issn, “Computer Based Information System Journal PENGARUH GAME BERBAHASA INGGRIS ONLINE KEMAMPUAN,” vol. 02, pp. 29–36, 2020.

D. M. Santika, M. Agung, and K. Apriliani, “Video Pembelajaran untuk Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar,” vol. 5, pp. 342–352, 2021.

S. W. Siahaan, K. D. R. Sianipar, and P. P. P. A. N. W. F. I. R. H. Zer, “Penerapan Algoritma C4 . 5 Dalam Meningkatkan Kemampuan,” vol. 13, no. 2, pp. 229–239, 2020.

A. T. Divina, D. A. Setyawan, and L. R. Nurhidayah, “Hubungan antara Bilingualisme dengan Kemampuan Bahasa Reseptif pada Anak Kelas 2 di Sekolah Dasar ( SD ) Negeri 2 Leuweunggajah Cirebon,” vol. 1, pp. 12–24, 2022.

M. Waruwu, “Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method),” J. Pendidik. Tambusai , vol. 7, no. 1, pp. 2896–2910, 2023.

A. I. Faktor Penyebab Kesulitan Siswa dalam Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Metode Miles dan Huberman di Kelas SD Negeri, I. Sri Annisa, and E. Mailani, “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Tematik,” Copyright@ Indah Sri Annisa, Elvi Mail. Innov. J. Soc. Sci. Res., vol. 3, pp. 6469–6477, 2023.

M. R. Fadli, “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif,” Humanika, vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.

M. N. Adlini, A. H. Dinda, S. Yulinda, O. Chotimah, and S. J. Merliyana, “Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka,” Edumaspul J. Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 974–980, 2022, doi: 10.33487/edumaspul.v6i1.3394.

A. Muchti, “Realisasi Frasa Atributif Dalam Wacana Narasi Mahasiswa Universitas Bina Darma Dan Aplikasinya Dalam Pembelajaran,” J. Ilm. Bina Edukasi, vol. 14, no. 1, pp. 36–45, 2021, doi: 10.33557/jedukasi.v14i1.1368.

R. Fitria and R. Astafi, “Pendampingan Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris Siswa Panti Asuhan Dayang Dermah Bengkalis,” vol. 2, no. 1, pp. 56–61, 2021, doi: 10.29408/ab.v2i1.3540.

R. Industri, M. P. Learning, and S. Wahyuningsih, “Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Calon Guru Madrasah Ibtidaiyyah Di Era,” vol. 8, pp. 1–18, 2020.

Posted

2024-08-13