Development Of Mathematics Learning Media Using Android Based Augmented Reality Technology On Space Building Materials
Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android Pada Materi Bangun Ruang
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5373Keywords:
Augmented Reality, Geometry, Learning Media, AndroidAbstract
One educational tool that might help teachers deepen their students understanding is learning media. Students will be able to gain knowledge from teachers by using various learning media. Technology known as augmented reality (AR) combines virtual items in two or three dimensions with an actual environment, projecting or displaying the combined content in real time. Unlike Virtual Reality (VR) which completely replaces reality, Augmented Reality (AR) just completes the reality. This research applies Augmented Reality in the application of mathematics learning in spatial material. This implementation is based on the decline in children's interest in learning, especially in mathematics subjects. This research aims to develop learning media for Android-based mathematics subjects with Augmented Reality in spatial materials and to grow students' interest in learning. This research uses Blender and Unity tools. The SDK uses EasyAR and has 8 layouts.
Downloads
References
S. Edriati, L. Husnita, E. Amri, A. A. Samudra, and N. Kamil, “Penggunaan Mit App Inventor untuk Merancang Aplikasi Pembelajaran Berbasis Android,” vol. 12, no. 4, pp. 652–657, 2021.
E. A. Septiasari and S. Sumaryanti, “Pengembangan tes kebugaran jasmani untuk anak tunanetra menggunakan modifikasi harvard step test tingkat sekolah dasar,” J. Pedagog. Olahraga dan Kesehat., vol. 3, no. 1, pp. 55–64, 2022, doi: 10.21831/jpok.v3i1.18003.
D. Irmayanti, L. Sri Andar Muni, and M. Pratiwi, “Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran Bangun Ruang Berbasis Augmented Reality,” Nuansa Inform., vol. 16, no. 2, pp. 123–134, 2022, doi: 10.25134/nuansa.v16i2.6004.
F. Mubarok, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Application Menggunakan App Inventor Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik Untuk Siswa Kelas X Studi Keahlian Tgb Smk Negeri 3 Yogyakarta [skripsi],” p. 140, 2015, [Online]. Available: https://eprints.uny.ac.id/13145
M. Mantasia and H. Jaya, “Pengembangan Teknologi Augmented Reality Sebagai Penguatan Dan Penunjang Metode Pembelajaran Di Smk Untuk Implementasi Kurikulum 2013,” J. Pendidik. Vokasi, vol. 6, no. 3, p. 281, 2016, doi: 10.21831/jpv.v5i3.10522.
E. Rusnandi, H. Sujadi, E. Fibriyany, and N. Fauzyah, “Implementasi Augmented Reality ( AR ) pada Pengembangan Media Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3D untuk Siswa Sekolah Dasar,” Infotech J., pp. 24–31, 2016.
K. Anam, G. Wiradharma, and M. A. Prasetyo, “Pengembangan Aplikasi Mobile Learning Berbasis Augmented Reality Materi Bangun Ruang,” J. Elem. Sch., vol. 5, no. 2, pp. 234–246, 2022, doi: 10.31539/joes.v5i2.4426.
S. Nurfadillah, C. Rofiqoh Azhar, D. N. Aini, F. Apriansyah, R. Setiani, and U. M. Tangerang, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1,” BINTANG J. Pendidik. dan Sains, vol. 3, no. 1, pp. 153–163, 2021.
S. Balandin, I. Oliver, S. Boldyrev, A. Smirnov, N. Shilov, and A. Kashevnik, “Multimedia services on top of M3 Smart Spaces,” Proc. - 2010 IEEE Reg. 8 Int. Conf. Comput. Technol. Electr. Electron. Eng. Sib., vol. 13, no. 2, pp. 728–732, 2010, doi: 10.1109/SIBIRCON.2010.5555154.
I. P. Sari, I. H. Batubara, A. H. Hazidar, and M. Basri, “Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran,” Hello World J. Ilmu Komput., vol. 1, no. 4, pp. 209–215, 2022, doi: 10.56211/helloworld.v1i4.142.
A. P. Pratiwi and J. Riyanto, “Aplikasi Aplikasi Pembelajaran Pengenalan Struktur Tumbuhan untuk Anak Usia Dini menggunakan Augmented Reality,” J. Eng. Technol. Appl. Sci., vol. 4, no. 2, pp. 78–85, 2022, doi: 10.36079/lamintang.jetas-0402.382.
S. A. Ashari, H. A, and A. M. Mappalotteng, “Pengembangan Media Pembelajaran Movie Learning Berbasis Augmented Reality,” Jambura J. Informatics, vol. 4, no. 2, pp. 82–93, 2022, doi: 10.37905/jji.v4i2.16448.
D. Alvendri, Y. Huda, and R. Darni, “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Konsep Dasar Seluler Menggunakan Aplikasi Unity Berbasis Android,” J. Educ., vol. 5, no. 4, pp. 11062–11076, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i4.2031.
A. Solehudin, N. Wahyu, N. Fariz, R. F. Permana, and A. Saifudin, “Yeye Store,” J. Ilmu Komput. dan Pendidik., vol. 1, no. 4, pp. 1000–1005, 2023.
M. R. Mubaraq, H. Kurniawan, and A. Saleh, “Implementasi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Buah-buahan Berbasis Android,” It (Informatic Tech. J., vol. 6, no. 1, p. 89, 2018, doi: 10.22303/it.6.1.2018.89-98.
M. Jumarlis, “Aplikasi Pembelajaran Smart Hijaiyyah Berbasis Augmented Reality,” Ilk. J. Ilm., vol. 10, no. 1, pp. 52–58, 2018, doi: 10.33096/ilkom.v10i1.238.52-58.
V. Olindo and A. Syaripudin, “Perancangan Sistem Informasi Absensi Pegawai Berbasis Web Dengan Metode Waterfall,” OKTAL J. Ilmu Komput. dan Sci., vol. 1, no. 1, pp. 17–26, 2022.
N. Hendrastuty, “Rancang Bangun Aplikasi Monitoring Santri Berbasis Android (Studi Kasus: Pesantren Nurul Ikhwan Maros),” J. Data Min. dan Sist. Inf., vol. 2, no. 2, p. 21, 2021, doi: 10.33365/jdmsi.v2i2.1346.
A. Mayasari, Y. Supriani, and O. Arifudin, “Implementasi Sistem Informasi Manajemen Akademik Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Pembelajaran di SMK,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 4, no. 5, pp. 340–345, 2021, doi: 10.54371/jiip.v4i5.277.
F. Tahel, “Perancangan aplikasi media pembelajaran pengenalan pahlawan nasional untuk meningkatkan rasa nasionalis berbasis android,” Teknomatika, vol. 09, no. 02, pp. 113–120, 2019, [Online]. Available: http://ojs.palcomtech.com/index.php/teknomatika/article/view/467
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.