Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Student Responses to the Nakhlah Method in Reading Arab Gundul in Muyassar Tafsir at Pondok Pesantren Tarbiyatul Iman Malang


Respon Siswa Terhadap Metode Nakhlah dalam Membaca Arab Gundul pada Kitab Tafsir Muyassar di Pondok Pesantren Tarbiyatul Iman Malang

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5344

Keywords:

Nakhlah Method, Arab Gundul, Arabic Language Learning, ;Arabic Language Learning

Abstract

This research aims to determine the influence, the magnitude of the influence of the Nakhlah method responses on the ability to read Arab Gundul (plain Arabic script). The research utilizes a quantitative method. To test the validity of the data, the researcher employed the Pearson product-moment correlation test and a simple linear regression test. The sample for this research consists of 17 students from the 7th grade at Pondok Pesantren Tarbiyatul Iman Malang. Based on the research results, the significance value obtained is 0.004 < 0.05, with a calculated tcount > ttable (3.354 > 2.131), meaning that H0 being rejected and Ha being accepted. The influence of the Nakhlah learning method on the ability to read Arab Gundul is 42.9%, with a correlation coefficient of 0.655, categorized as strong. It can be concluded that the Nakhlah method has an impact on the ability to read Arab Gundul.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah and Husein, “Ahammiyatu al ’Ilm wa Adabihi fi Tafsir Ibn Badis,” J. al Ihya’, vol. 20, no. 24, pp. 373–396, 2020.

S. Makhmudah, “Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Modern dan Islam,” AL-MURABBI J. Stud. Kependidikan dan Keislam., vol. 4, no. 2, pp. 202–217, 2018, doi: 10.53627/jam.v4i2.3173.

A. Ahmad Robbani, R. Vuna Rohmatika, and M. Kholis Amrullah, “Konstruksi Ilmu Pengetahuan Dalam Pendidikan Islam,” Ilmuna J. Stud. Pendidik. Agama Islam, vol. 4, no. 2, pp. 212–224, 2022, doi: 10.54437/ilmuna.v4i2.413.

H. K. Haroun, A. Basid, and M. W. Kusumah, “Alaqah al- Lughah al-’Arabiyyah wa Makanatuha bi al-’Ulum al-Syar’iyyah,” Int. Conf. Islam. Stud. Stiba Ar Raayah, vol. 5, pp. 2940–2953, 2023.

S. SATRIO, “Urgensi Penguasaan Bahasa Arab Dalam Studi Islam Di Indonesia,” Perada, vol. 1, no. 2, pp. 163–177, 2018, doi: 10.35961/perada.v1i2.22.

I. S. Putra and D. Yusr, “PESANTREN DAN KITAB KUNING,” Al-Ikhtibar J. Ilmu Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 647–654, 2019.

I. Mirsal, “Khazanah Kitab Kuning: Membangun Sebuah Apresiasi Kritis,” J. Stud. penelitian, Ris. dan Pengemb. Pendidik. Islam, vol. 8, no. 1, pp. 27–42, 2020.

N. Hidayah and A. Mulyani, “Kemampuan Membaca Teks Arab Gundul Bagi Santri Pondok Pesantren Al Mimbar Sambong Dukuh Jombang Analisis Kemampuan Membaca Teks Arab Gundul Bagi Santri Pondok Pesantren Al Mimbar Sambong Dukuh Jombang,” Allahjah, vol. 7, no. 2, pp. 1–7, 2021.

‘Aqif Halimah, “Ta’lim Maharah al Qiraah li An NAthiqin bi Ghairiha,” LISANUNA J. Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 9, no. 2, p. 249, 2020, doi: 10.22373/ls.v9i2.6744.

H. Q. Aini, “Su’ubat at Ta’lim fi Maharati al Qiroah li Talamiidz as Shof al ’Ashir fi al Madrasati Ats Tsanuwiyah al Islamiyah al Hukumiyah 5 Jombang,” Maharaat Lughawiyyat J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 1, no. 3, pp. 179–195, 2022.

S. Aini, M. Yunus, and T. Aminatusshalihah, “Kesulitan Siswa Membaca Teks Bahasa Arab dalam Pembelajaran Maharah Qiro’ah,” J. Keislam. dan Pendidik., vol. 4, no. 2, pp. 33–39, 2023.

Z. Arifin, S. Makhmudah, and B. Zahro, “UPAYA PEMBERDAYAAN MADRASAH DINIYYAH PONDOK PESANTREN SUFI AL-KABIR MELALUI PENGAJIAN NAHWU- SHOROF GUNA MENINGKATKAN KEMAMPUAN SANTRI,” Ngaliman J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 2, pp. 114–128, 2023.

Y. W. Fadilah and S. Sulaikho, “Kelayakan Media Pembelajaran iSpring Suite Berbasis Android pada Mata Pelajaran Nahwu Shorof,” Arab. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 13, no. 2, p. 315, 2021, doi: 10.21043/arabia.v13i2.10710.

V. Fikrotin and S. Sulaikho, “Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran iSpring Suite Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Morfologi Bahasa Arab,” Ta’lim al-’Arabiyyah J. Pendidik. Bhs. Arab Kebahasaaraban, vol. 5, no. 2, pp. 193–204, 2021, doi: 10.15575/jpba.v5i2.13587.

S. Sulaikho, Wahidmurni, and A. M. K. Amrullah, “Tantangan Pendidik Nahwu Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Sebagai Upaya Menumbuhkan Motivasi Pembelajar Pemula Terhadap Struktur Bahasa Arab,” Al-Lahjah J. Pendidikan, Bhs. Arab. dan Kaji. Linguist. Arab, vol. 6, no. 2, pp. 29–34, 2023, [Online]. Available: https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/3785

R. U. Baroroh and F. N. Rahmawati, “Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif,” Urwatul Wutsqo J. Stud. Kependidikan dan Keislam., vol. 9, no. 2, pp. 179–196, 2020, doi: 10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181.

S. Dilly, Suhaimi, and S. Hayati, “Ta’tsir Istikhdami Thuruqi at Tadris ’ala Qudrati al Lughati al ’Arabiyyah Laday at Tholabah,” LisanunaJurnal Ilmu Bhs. Arab dan Pembelajarannya, vol. 11, no. 1, pp. 175–186, 2021.

A. Anggara and Rakimahwati, “Pengaruh Model Quantum Learning terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3(2), 524–532, 2021, [Online]. Available: https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971

Mukhlishotin, “ِPENGARUH METODE SOROGAN TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA KITAB KUNING SANTRI DI PONDOK PESANTREN MAMBA’UL ULUM,” Al Ulya J. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2, pp. 177–189, 2019.

M. A. Ghofur and H. Husniah, “Metode Muhafazah Nazam Jurumiyah untuk Memudahkan Baca Kitab Kuning,” Al-Fusha Arab. Lang. Educ. J., vol. 4, no. 1, pp. 10–16, 2022.

E. N. Afifah, “Pengaruh Persepsi Metode Al-Bidayah Terhadap Kemampuan Membaca Kitab Kuning Mahasantri Ma’Had Al-Jami’Ah Iain Ponorogo,” IAIN Ponorogo, 2023. [Online]. Available: http://etheses.iainponorogo.ac.id/24712/%0Ahttp://etheses.iainponorogo.ac.id/24712/1/201190072 ELMA NUR AFIFAH.pdf

PP TARBIYATUL IMAN, Pelatihan Pintar Tarjamah Qur’an dan Kitab Kuning dengan Metode NAKHLAH. Malang: PP Tarbiyatul Iman, 2014.

M. B. Arifin and Nurdyansyah, Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan. Sidoarjo: UMSIDA Press, 2018.

S. H. Sahir, Metodologi Penelitian, 1st ed. Yogyakarta: Penerbit KBM Indonesia, 2022.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2017.

F. Hikmawati, Metodologi Penelitian, 1st ed. Depok: Rajawali Pers, 2020.

Posted

2024-07-26