Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Representation of Plastic Waste Care on Ecoton Instagram


Representasi Peduli Sampah Plastik Pada Instagram Ecoton

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5337

Keywords:

Care about trash, Plastic, Instagram, Ecoton

Abstract

The use of Instagram media in general is a forum for people to express their pleasure or passion to other users in the form of photos or videos. Instagram users can also tell their stories through Instagram Stories which disappear for 24 hours. Ecological Observation and Wetland Conservation (ECOTON) is a foundation established in the field of wetland conservation. By utilizing social media Instagram, ECOTON carries out its work program to invite and make people aware of the importance of preserving the environment free from non-degradable waste, especially plastic waste. This research aims to describe the meaning of messages in ECOTON Instagram photo and video posts. The research method used is qualitative research using Charles Sanders Pierce's semiotic theory to analyze signs and symbols in detail. This research shows that Ecoton has succeeded in utilizing Instagram social media to represent
awareness of plastic waste comprehensively and effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

M. Sholichah and P. Febriana, “Konstruksi citra diri dalam media baru melalui aplikasi instagram (analisis semiotik postingan instagram@ mayudyayunda),” J. Spektrum Komun., pp. 1–9, 2022, [Online]. Available: https://scholar.archive.org/work/x4wva7yfhzbv3dohag2eox5gou/access/wayback/https://archive.umsida.ac.id/index.php/archive/preprint/download/384/2587/2790

Z. Triwahyuningsih, S. Romadlan, and W. Q. Khotimah, “Representasi Gaya Hidup Modern dalam Media Sosial Instagram @tantrinamirah,” J. Dakwah dan Komun., vol. 7, no. 2, p. 149, 2022, doi: 10.29240/jdk.v7i2.5769.

A. Kholqiana, Q. Fauzianin, and S. T. Azzahra, “Representasi Komodifikasi Simbol Religi dalam Iklan Wardah,” J. Audiens, vol. 1, no. 2, 2020, doi: 10.18196/ja.12023.

D. M. K, “Representasi Anak-Anak Dalam Tayangan Iklan Komersial Di Media,” J. Ilm. Komun. Makna, vol. 1, no. 1, p. 3, 2019.

M. Z. Mubarok, “Representasi Citra Diri Walikota Semarang Melalui Akun Instagram@ Hendrarprihadi.” Universitas Islam Sultan Agung, 2019.

Z. D. I. A. M. Zelfia, “Representasi Gaya Hidup Hedonisme Generasi Millenial Dalam Media Sosial Instagram,” pp. 1–21, 2020.

D. Wulandari and I. M. Suwanda, “Peran Yayasan Ecoton Dalam Menumbuhkan Kesadaran Ecological Citizenship Pada Masyarakat Daerah Aliran Sungai Brantas (Studi Kasus Kecamatan Wringinanom Kabupaten Gresik),” Kaji. Moral dan Kewarganegaraan, vol. 7, no. 2, pp. 1008–1022, 2019.

D. Ardiansah and A. S. Adi, “Peran Lsm Ecoton Dalam Upaya Memperjuangkan Hak Atas Lingkungan Hidup Masyarakat Daerah Aliran Sungai Brantas,” Kaji. Moral dan Kewarganegaraan, vol. 10, no. 3, pp. 633–649, 2021, [Online]. Available: https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n3.p633-649

K. Rustan, A. Agustang, and I. I. Idrus, “Penerapan Gaya Hidup Zero Waste Sebagai Upaya Penyelamatan Lingkungan Di Indonesia,” SIBATIK J. J. Ilm. Bid. Sos. Ekon. Budaya, Teknol. dan Pendidik., vol. 2, no. 6, pp. 1763–1768, 2023, doi: 10.54443/sibatik.v2i6.887.

S. M. V. S. K. A. A. Maulana and T. Afrianto, “Strategi Komunikasi Ecoton Pada Instagram Sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Masyarakat Terhadap Pengurangan Plastik Sekali Pakai,” Environ. Pollut. J., vol. 2, no. 1, pp. 317–323, 2022, doi: 10.58954/epj.v2i1.42.

I. K. A. Widiantara, “Strategi Public Relations Pemprov Bali Menuju Bali Bebas Sampah Plastik,” … J. Ilmu Sos. Dan Hum., no. 97, pp. 84–91, 2020, [Online]. Available: http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/ganaya/article/view/390

R. Fitri Ramadhani, A. Rasyid, and S. Ritonga, “Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce Gambar Ilustrasi ‘Pandemi Vs Baliho’ Pada Akun Instagram Tempo,” Berajah J., vol. 3, no. 1, pp. 143–154, 2023, doi: 10.47353/bj.v3i1.207.

G. Kurniawan, “Analisis Representasi dan Interpretasi Makna Visual Dalam Iklan Marjan Edisi Ramadan 1444H: Analisis Semiotika Roland Barthes Jupriani Program Studi Desain Komunikasi Visual FBS, Universitas Negeri Padang,” SENIMAN J. Publ. Desain Komun. Vis., vol. 1, no. 2, pp. 379–396, 2023, doi: 10.59581/seniman-widyakarya.v1i2.1921.

M. Fadeli, T. Fitriawardhani, and H. Kurniawan, “Analisis Semiotika Pemaknaan Postingan Gambar Vaksin Pada Akun Instagram @Nobodycorp,” Publicio J. Ilm. Polit. Kebijak. dan Sos., vol. 5, no. 1, pp. 14–26, 2023, doi: 10.51747/publicio.v5i1.1189.

A. S. Puspita, Maria Paragita; Wulandari, “Dampak Sampah Plastik Terhadap Hewan Yang Direpresentasikan Pada Tubuh Manusia,” pp. 11–14, 2006.

A. Dahlan and U. A. Dahlan, “Representasi Pencemaran Lingkungan Dalam Iklan Sirup Marjan Tahun 2023,” pp. 1–11, 2024.

N. Vera, Semiotika dalam Riset Komunikasi. Bogor: Ghalia Indonesia, 2014.

U. S. R. Hadi, “Analisis Multimodal Representasi Ibu pada Feed Instagram @jokowi: Ibu Yang Berdaya (?),” Calathu J. Ilmu Komun., vol. 5, no. 1, pp. 25–36, 2023, doi: 10.37715/calathu.v5i1.3515.

L. J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2019.

M. Ramdhan and E. Hermawan, “Permasalahan Sampah di Kota Bogor Sebagai Wilayah Penyangga DKI Jakarta,” J. Ris. Jakarta, vol. 15, no. 2, 2022, doi: 10.37439/jurnaldrd.v15i2.59.

D. Agung, A. Prawira, and E. B. Syarif, “Perancangan Tempat Penyimpanan Untuk Minuman Tradisiona Khas Bali Dengan Menggunakan Material Stainless Steel,” vol. 11, no. 1, pp. 3128–3137, 2024.

O. Huriah, “Produksi Pesan Kampanye Di Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Gerakan Indonesia Diet Kantong Plastik Dalam Membangun Public Awareness).” STIKOM PROSIA, 2020.

P. A. Baskoro and B. Kurniawan, “Implementasi Kebijakan Penanganan Sampah Di Kecamatan Taman Kabupaten Sidoarjo,”Publika, pp. 149–158, 2021, doi: 10.26740/publika.v9n2.p149-158.

BKPP. Kab. Demak, “Dampak Negatif Sampah Plastik, Kesehatan Hingga Lingkungan,”https://bkpp.demakkab.go.id/. Accessed: May 10, 2024. [Online]. Available: https://bkpp.demakkab.go.id/2020/06/dampak-negatif-sampah-plastik-kesehatan.html

Y. Virginia, Deddi Duto Hartanto, and Merry Sylvia, “Perancangan Kampanye Pengolahan Sampah Plastik Menjadi Dispenser Kresek Sebagai Solusi Pengurangan Sampah Plastik,” J. DKV Adiwarna, vol. 1, no. 16, p. 10, 2020, [Online]. Available: http://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/view/10427

F. S. Siregar, “Pemberitaan Media Dan Motivasi Kerja Anggota Satlantas Polresta Sidoarjo,” J. Kawruh Abiyasa, vol. 2, no. 2, pp. 127–138, 2022.

L. C. Hartanto, P. A. Pascarina, G. L. D. Swastika, R. S. Nirwan, and K. R. S. Kedaton, “Perancangan Media Sosial Instagram Untuk Memberdayakan Lsm Lingkungan Hidup,” SHARE “SHaring - Action - REflection,” vol. 8, no. 1, pp. 65–72, 2022, doi: 10.9744/share.8.1.65-72.

A. Fadli and H. Sazali, “Peran Media Sosial Instagram @Greenpeaceid Sebagai Media Kampanye Dalam Menjaga Lingkungan,” J. Ilmu Komun. UHO J. Penelit. Kaji. Ilmu Komun. dan Inf., vol. 8, no. 2, pp. 209–222, 2023, doi: 10.52423/jikuho.v8i2.32.

N. Hidayati and H. Huriyah, “Nilai-Nilai Sosial Tradisi Mawarung dalam Perspektif Islam di Kalimantan Selatan,” Al-Banjari J. Ilm. Ilmu-Ilmu Keislam., vol. 21, no. 1, pp. 54–65, 2022.

N. Rohmaniyah, R. Rusli, A. Sani, and A. Sholikhin, “Jilbab: Ajaran Agama, Budaya dan Peradaban,” Cakrawala J. Stud. Islam, vol. 18, no. 1, pp. 49–61, 2023, doi: 10.31603/cakrawala.8513.

H. Sama, Z. Zulkarnain, and F. A. Putra, “Design and Development of Documentary Video in Batam as Dark Tourism Promotion Media,” J. Informatics Telecommun. Eng., vol. 6, no. 1, pp. 1–9, 2022, doi: 10.31289/jite.v6i1.5395.

Posted

2024-07-25