Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Early Childhood Science Learning Management in the Independent Curriculum


Manajemen Pembelajaran Sains PAUD di Kurikulum Merdeka

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5242

Keywords:

learning planning, early childhood science, independent curriculum

Abstract

Many problems faced by early childhood educators when planning lessons, this is because teachers often give assignments to students (early childhood) by giving children worksheet books, a system of learning driil, memorising which sometimes makes
children experience restlessness and do not respond even though planning learning in early childhood education should be fun and can provide valuable experiences, stimulate development properly by providing activities that can optimise critical thinkingThis research uses a descriptive method with a qualitative approach which aims to describe learning management in science learning planning in the Merdeka PAUD Curriculum, and the subject of this research is located at the Aisyiyah Busthanul Athfal 1 Candi-Sidoarjo KB-TK Institution, the results of this research provide an overview of early childhood sanist learning planning starting from the teaching module, learning planning process, learning process, and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. Yanuarti, “Pemikiran Pendidikan Ki. Hajar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Kurikulum 13,” Jurnal Penelitian, vol. 11, no. 2, pp. 237–266, 2018, doi: 10.21043/jupe.v11i2.3489.

H. Dzata Rahmah, L. Ummah, Siti aulia fauzia, S. Rahmadani, and L. Hasanah, “Studi Literatur Perbandingan Pembelajaran Pancasila dalam Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di PAUD,” Jurnal Pelita PAUD, vol. 7, no. 1, pp. 179–189, 2022, doi: 10.33222/pelitapaud.v7i1.2516.

N. Cahyati, “Pengaruh Implementasi Kurikulum Merdeka di PAUD terhadap Tanggung Jawab dan Disiplin Pada Anak,” Jurnal Pelita PAUD, vol. 7, no. 2, pp. 383–389, 2023, doi: 10.33222/pelitapaud.v7i2.3069.

A. Safitri, K. Kabiba, N. Nasir, and N. Nurlina, “Manajemen Pembelajaran bagi Anak Usia Dini dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 1209–1220, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i2.811.

W. Nur Nasution, “Perencanaan Pembelajaran Pengertian, Tujuan Dan Prosedur,” Ittihad, vol. I, pp. 185–195, 2017.

A. Izzuddin, S. Palapa, and N. Lombok, “Sains Dan Pembelajarannya Pada Anak Usia Dini,” Jurnal Pendidikan dan Sains, vol. 1, no. 3, pp. 353–365, 2019.

N. A. Shalehah, “Studi Literatur: Konsep Kurikulum Merdeka pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini,” Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, vol. 5, no. 1, pp. 70–81, 2023, doi: 10.33387/cahayapd.v5i1.6043.

G. A. Dewi Setiawati and N. W. Ekayanti, “Bermain Sains Sebagai Metode Yang Efektif Dalam Pembelajaran Sains Untuk Anak Usia Dini,” Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 2, p. 126, 2021, doi: 10.25078/pw.v6i2.2391.

L. Eka Retnaningsih and S. Patilima, “Kurikulum Merdeka pada Pendidikan Anak Usia Dini,” Jurnal Program Studi PGRA, vol. 8, no. 1, pp. 143–158, 2022.

A. Agusniatih and S. M. R., “Implementasi Pembelajaran STEAM melalui Kegiatan Fun Cooking Sebagai Pembelajaran Abad 21,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6502–6512, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.3418.

N. M. K. K. Indra Rini and L. A. Tirtayani, “Manajemen Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini pada Masa New Normal,” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, vol. 9, no. 3, p. 457, 2021, doi: 10.23887/paud.v9i3.37421.

N. K. D. M. W. S. Dwi Mayuni and Didith Pramunditya Ambara, “Video Pembelajaran Interaktif Tema Alam Semesta Sub Tema Benda Langit Untuk Anak Usia Dini,” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, vol. 10, no. 2, pp. 207–216, 2022, doi: 10.23887/paud.v10i2.50339.

W. Y. D. Utami, M. Jamaris, and S. M. Meilanie, “Evaluasi Program Pengelolaan Lembaga PAUD di Kabupaten Serang,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, p. 67, 2019, doi: 10.31004/obsesi.v4i1.259.

A. Tanzeh, Metode Penelitian Kualitatif: Konsep, Prinsip, dan Operasionalnya. 2018.

Kaharuddin, “Equilibrium : Jurnal Pendidikan Kualitatif : Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi,” Jurnal Pendidikan, vol. IX, no. 1, pp. 1–8, 2021.

Eka Saptaning Pratiwi and Ahmad Farid Utsman, “Perencanaan Pembelajaran Dalam Pendidikan Anak Usia Dini,” Abata : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 2, no. 2, pp. 232–240, 2022, doi: 10.32665/abata.v2i2.881.

L. Lilianti et al., “Manajemen Pembelajaran dalam Mengembangkan Kemampuan Sosial Anak Usia Dini,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 7191–2200, 2021, doi: 10.31004/obsesi.v5i2.1151.

S. W., “Penerapan Pendidikan Islam Bagi Anak di Usia Emas Menurut Zakiah Dradjat,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 5, pp. 3953–3966, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i5.2418.

H. B. A. Jayawardana, A. I. Noviyanti, N. E. Hidayanto, and R. S. D. Gita, “Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka pada Fase Fondasi,” JECIE (Journal of Early Childhood and Inclusive Education), vol. 6, no. 1, pp. 8–15, 2022, doi: 10.31537/jecie.v6i1.710.

C. Cinantya and Maimunah, “Pembelajaran Sains Berbasis Kegiatan Bermain Kreatif di Lingkungan Lahan Basah untuk Mengembangkan Kecerdasan Naturalistik Anak Usia Dini,” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, vol. 10, no. 3, pp. 449–456, 2022.

J. R. Widayati, R. Safrina, and Y. Supriyati, “Analisis Pengembangan Literasi Sains Anak Usia Dini melalui Alat Permainan Edukatif,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 654, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.692.

D. Safitri and A. Lestariningrum, “Penerapan Media Loose Part untuk Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun,” Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 2, no. 1, pp. 40–52, 2021, doi: 10.19105/kiddo.v2i1.3645.

S. Marwiyati and I. Istiningsih, “Pembelajaran Saintifik pada Anak Usia Dini dalam Pengembangan Kreativitas di Taman Kanak-Kanak,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 135, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.508.

D. Amantika and A. Aziz, “Bermain Sains pada Anak Usia Dini untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Warna melalui Penerapan Metode Eksperimen,” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 4, no. 3, pp. 4526–4532, 2022, doi: 10.31004/edukatif.v4i3.2742.

I. Rindaningsih, B. U. B. Arifin, and I. Mustaqim, “Empowering Teachers in Indonesia: A Framework for Project-Based Flipped Learning and Merdeka Belajar,” in Atlantis Press SARL, 2023, pp. 177–184. doi: 10.2991/978-2-38476-052-7_20.

Posted

2024-07-18