Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Implementation of Inquiry Methods in Fiqh Learning at Madrasah Ibtidaiyah


Implementasi Metode Inkuiri Dalam Pembelajaran Fikih di Madrasah Ibtidaiyah

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5195

Keywords:

inquiry methods, fiqh, innovative

Abstract

Fiqh learning is a type of learning that is not easy to apply. Jurisprudence learning is not only found in
formal educational institutions such as schools or madrasas, but jurisprudence learning is also applied in non-formal
education such as Islamic boarding schools. In this case, students experience difficulties in learning jurisprudence.
However, in providing jurisprudence learning, teachers must be creative and innovative in using appropriate methods.
The aim of this research is to describe how teachers emphasize that students are able to think critically and solve a
problem they are experiencing. This research is a type of research using a phenomenological approach model with
the Madrasah Ibtidaiyah Nurul Huda Ngampelsari research arena as one of the Madrasah Ibtidayahs that uses the
inquiry method in learning jurisprudence. After the data was collected, the researcher carried out analysis using a
qualitative analysis model approach. Data collection techniques include observation, interviews and documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. Wayan Wartini, “Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan

Berpikir Kritis,” J. Educ. Action Res., vol. 5, no. 1, pp. 126–132, 2021.

E. Nurjanah and S. Fahmi, “IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN INKUIRI DALAM MENINGKATKAN HASIL

PEMBELAJARAN TATAP MUKA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI SDN RAMBAY KULON.”

F. Khaerunnisa Frima, G. Gun Gumilar, and F. Titin Supriyanti, “PENGARUH METODE DISCOVERY- INQUIRY TERHADAP

PROFIL KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA PEMBELAJARAN,” 2020.

S. Rofiah, “Implementasi Metode Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkanhasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih,” JCARE J.

Child. Assist. Res. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 46–54, 2023.

Y. U. Afif, “Implementasi Metode Inquiry dan Hypnosis Perspektif Pendidikan Islam Klasik (Studi Kasus di Sekolah Menengah Atas

Immersion Ponorogo).”

S. W. Saputri, N. N. S. P. Verawati, and I. W. Gunada, “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Guided Inquiry untuk

Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 3, pp. 1684–1691, 2022, [Online].

Available: https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.802.

S. Suwardani, A. Asrial, and U. Yelianti, “Analisis Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa

pada Mata Pelajaran IPA SMP,” Biodik, vol. 7, no. 3, pp. 185–194, 2021.

M. Heriyudanta and I. Ponorogo, “Implementasi Metode Pembelajaran Inkuiri dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Mata Pelajaran

PAI,” 2010. http://www.t125.co.cc/2010/karakteristik-peserta-didik-strategi-htm.

S. Maryati, “UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI BANGUN SISI LENGKUNG

MELALUI METODE INQUIRY PADA SISWA KELAS IX-D SMP NEGERI 30,” 2018.

R. Febrian and D. M. Huda, “Implementasi Metode Pembelajaran Inkuiri Dalam Merdeka Belajar Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar

Siswa. Gunung Djati Conference Series,” 2020.

M. Fahmi and S. Wiguna, “Efektivitas Model Pembelajaran Inquiry Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata

Pelajaran Fiqih Kelas X MAS Ar-Rahman Bubun.”

Y. A. Putri, A. Usman, and M. T. Cahyati, “Meta-Analisis Pengaruh penggunaan Model Inquiry Based Learning terhadap Kompetensi

Keterampilan Peserta Didik dalam Pembelajaran Fisika,” J. Penelit. Pembelajaran Fis., vol. 5, no. 1, 2019.

F. Wajdi, A. Saepulloh, A. Hilmi, and A. A., “Implementasi Metode Inquiry Dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Mata

Pelajaran,” TADBIR J. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 1, pp. 107–114, 2022.

M. Z. Fatakh, “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Fiqih melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based

Learning,” vol. 6, no. 5, 2023, [Online]. Available: http://jiip.stkipyapisdompu.ac.id.

Rachel, Metode Pembelajaran Agama Islam. Makasar: Alauddin University Press, 2012.

M. Afandi, E. Chamalah, and O. P. Wardani, MODEL DAN METODE PEMBELAJARAN DI SEKOLAH, vol. 180, no. 4. Semarang:

UNISSULA PRESS, 2013.

M. B. Prasetiyo and B. Rosy, “Model Pembelajaran Inkuiri Sebagai Strategi Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa,” J.

Pendidik. Adm. Perkantoran, vol. 9, no. 1, pp. 109–120, 2020, doi: 10.26740/jpap.v9n1.p109-120

Posted

2024-07-16