Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

PAI Learning Management for Children with Special Needs at SLB Harmoni Gedanga


Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Harmoni Gedangan Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5178

Keywords:

management, Islamic religious education, children with special needs

Abstract

This research aims to determine PAI management for children with special needs at SLB Harmoni Gedangan with a focus on 4 discussion topics, namely planning, organization, implementation and evaluation. This research uses descriptive qualitative methods by means of observation, interviews and documentation obtained from informants accurately. The impact of PAI learning on ABK children is to see an increase in understanding of Islamic religious concepts and being able to apply them in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Handayani and C. Makarim, “Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sdn Perwira-Kota Bogor,” Attadib J. Elem. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 1–12, 2019, [Online]. Available: https://jurnalfai-uikabogor.org/index.php/attadib/article/view/243

F. Isroani, “Manajemen Pembelajaran Agama Islam Berbasis Inklusi,” J. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 2, pp. 190–200, 2022, [Online]. Available: http://ejournal.sunan-giri.ac.id/index.php/al-ulya/index

N. Anam, “Manajemen Kurikulum Pembelajaran PAI,” Ta’limDiniyah J. Pendidik. Agama Islam (Journal Islam. Educ. Stud., vol. 1, no. 2, pp. 129–143, 2021, doi: 10.53515/tdjpai.v1i2.10.

Y. Syafrin, M. Kamal, A. Arifmiboy, and A. Husni, “Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam,” Educ. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 72–77, 2023, doi: 10.56248/educativo.v2i1.111.

S. A. Fakhiratunnisa, A. A. P. Pitaloka, and T. K. Ningrum, “Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus,” Masaliq, vol. 2, no. 1, pp. 26–42, 2022, doi: 10.58578/masaliq.v2i1.83.

D. G. R. K. Z. P. Mardi Fitri, “Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk,” Bunayya J. Pendidik. Anak, vol. 7, no. 2, p. 40, 2021, doi: 10.22373/bunayya.v7i2.10424.

R. Hasanah, “Implementasi Manajemen Anak Didik Berkebutuhan Khusus di TK Inklusi Islam Pelangi Anak Negeri Yogyakarta,” Proc. 4th Annu. Conferece Islam. Early Child. Educ., pp. 279–290, 2019.

I. A. Atuy and Y. Situmorang, “Metode Pembelajaran Untuk Anak Berkebutuhan Khusus Di Tengah Pandemi Covid-19 Pada Jenjang Anak Usia Dini,” Montessori J. Pendidik. Kristen Anak Usia Dini, vol. 1, no. 2, pp. 58–62, 2021.

Suharni, “Pemahaman Guru Dalam Layanan Bimbingan Pada Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusi,” J. Care Ed. Khusus Temu Ilm., vol. 03, no. 3, pp. 1–12, 2020.

A. Asiyah, D. Riadi, and L. M. Sari, “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Inklusi di SMP Muhammadiyah 2 Curup Selatan,” Al-Bahtsu J. Penelit. Pendidik. Islam, vol. 4, no. 2, p. 195, 2019, [Online]. Available: https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/albahtsu/article/view/2686

S. A. Lubis, Y. Budianti, and Z. Zulpadlan, “Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Berkebutuhan Khusus,” Refleks. Edukatika J. Ilm. Kependidikan, vol. 12, no. 2, pp. 174–182, 2022, doi: 10.24176/re.v12i2.6400.

M. Syaifudin and mifta wahyu, “MANAJEMEN PEMBELAJARAN PAI BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS TUNARUNGU DI SLB NEGERI JOMBAN,” NBER Work. Pap., vol. 2, no. 1, p. 89, 2023, [Online]. Available: http://www.nber.org/papers/w16019

A. Kholidin and M. Mas’ad, “Manajemen Pembelajaran pada Mata Pelajaran PAI untuk Anak Autis di Tingkat Sekolah Dasar,” Quality, vol. 9, no. 1, p. 157, 2021, doi: 10.21043/quality.v9i1.9014.

D. P. Koesmadi, “Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus,” J. CARE, vol. 9, no. 2, pp. 38–46, 2019, [Online]. Available: http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=928447&val=8253&title=PENGARUH INDONESIAN FOLKLORE TERHADAP PENANAMAN SIKAP PEDULI PADA ANAK TK KELOMPOK A

K. K. Ummah, Y. Murmaliah, and S. Khadijah, “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Slbn 2 Padang (Studi Atas Siswa Tunagrahita),” Dharmas Educ. J., vol. 4, no. 2, pp. 833–844, 2023, doi: 10.56667/dejournal.v4i2.1164.

S. Nurlita, “Pengelolaan Pembelajaran Inklusi pada Mata Pelajaran PAI Bagi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di SMP Ibnu Sina Bandung,” Bandung Conf. Ser. Islam. Educ., vol. 3, no. 1, pp. 10–15, 2023, doi: 10.29313/bcsied.v3i1.5497.

A. Supriyadi, F. Patmawati, and I. Waziroh, “Strategi Pembelajaran Ekspositori Untuk Anak Berkebutuhan Khusus Jenis Tunarungu Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” Edupedia J. Stud. Pendidik. dan Pedagog. Islam, vol. 7, no. 2, pp. 177–188, 2023, doi: 10.35316/edupedia.v7i2.2336.

Siti Sholawati Auliyatus, “Learning Management in Inclusion Education for Children With Special Needs At Sdn Kalirungkut-1 Surabaya,” J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 2, no. 1, pp. 37–53, 2019.

F. Andani, R. Octavia, D. Pahera, S. . Alisah, W. Erda, and N. S. Andani, “Strategi Guru Dalam Memberikan Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di Kelas III Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri 5 Kota Bengkulu,” JKIP J. Kaji. Ilmu Pendidik., vol. 4, no. 1, pp. 152–165, 2023, [Online]. Available: http://journal.al-matani.com/index.php/jkip/index

Posted

2024-07-16