Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Use of Flannel Board Media to Improving Student Learning Outcomes in Arabic Language Learning


penggunaan Media Papan Flanel dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Arab

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5162

Keywords:

board flannel, Learning Outcomes, ;Arabic Language Learning

Abstract

With the existence of interactive learning media, it is known that it is a form of teacher effort to increase student activity in the classroom and motivate students to improve their learning outcomes and curiosity about Arabic language lessons. By having an Arabic flannel board in the middle of the lesson, it can make it easier for students to understand the material for each vocabulary and sentence in Arabic lessons. The research carried out obtained data obtained from students taking pre-tests and post-tests showing that the use of flannel board media in improving student learning outcomes can help students improve learning outcomes, which can be proven by the difference in student learning outcomes before being given treatment in the form of board media. Arabic flannel and after being given treatment in the form of Arabic flannel board. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. Rosikh, Z. Sholihah, D. P. Larasati, and A. N. Awalluddin, “Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Bahasa Arab,” vol. 02, no. 02, pp. 293–302, 2022.

M. H. Zubaidillah and H. Hasan, “Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban, vol. 2, no. 1, p. 41, 2019, doi: 10.35931/am.v2i1.90.

D. Gemilang and H. Listiana, “Teaching Media in the Teaching of Arabic Language/Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” 2020.

M. I. Atta, Contoh dalam Pengajaran Bahasa Arab. 2006.

U. Hijriyah, S. Basyar, K. Koderi, E. Erlina, M. Aridan, and M. S. Hidayatullah, “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Untuk Mahᾱrat Al Istimᾱ’ Kelas 8 Smp,” Al Mi’yar J. Ilm. Pembelajaran Bhs. Arab dan Kebahasaaraban,

vol. 5, no. 2, p. 239, 2022, doi: 10.35931/am.v5i2.1352.

W. A. D. Pamungkas and H. D. Koeswanti, “Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 4, no. 3, pp. 346–354, 2022, doi: 10.23887/jippg.v4i3.41223.

A. N. Hidayatullah, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Youtube dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Arab di MA. PP. Yasrib Soppeng,” Shaut al Arab., vol. 9, no. 1, p. 23, 2021, doi: 10.24252/saa.v9i1.19114.

H. Jamil and N. Agung, “Tantangan Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Society 5.0: Analisis Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Interaktif,” Alibbaa’ J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 3, no. 1, pp. 38–51, 2022.

Rahmat Hidayat; Aulia Nur Khofifah, “Pengaruh Media Pembelajaran ‘Clock Corner’ Terhadap Hasil Belajar Pada Pelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah (Mts) Tegalrejo Magelang,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 3, pp. 641–649, 2022.

H. G. Sakti and H. Parhan, “Pengaruh Media Papan Flanel Terhadap Minat Belajar Siswa,” J. Paedagogy, vol. 7, no. 3, p. 226, 2020, doi: 10.33394/jp.v7i3.2744.

A. Furoidah, “Media pembelajaran dan peran pentingnya dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab,” Al-Fusha Arab. Lang. Educ. J., vol. 2, no. 2, pp. 63–77, 2020.

N. Hikmawati, A. Amal, P. Guru Pendidikan Anak Usia Dini, and U. Negeri Makassar, “EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pengembangan Pembelajaran Volume 1 Nomor 2 Januari,” vol. 1, no. 6, pp. 63–70, 2022.

H. Khotimah, A. Supena, and N. Hidayat, “Meningkatkan attensi belajar siswa kelas awal melalui media visual,” J. Pendidik. Anak, vol. 8, no. 1, pp. 17–28, 2019, doi: 10.21831/jpa.v8i1.22657.

A. S. Sadiman, “Media pembelajaran,” Jakarta rajawali pers, 1996.

T. D. Salsabilla, Y. Yuliati, and U. Cahyaningsih, “Studi literatur: Penggunaan media visual infografis dalam meningkatkan minat belajar IPS siswa,” in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2021, pp. 276–282.

E. M. Fitri, “Efektifitas Penerapan Metode Qiyasiyah Dengan Media Papan Flanel Dan Metode Herbart Dengan Media Big Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Pembelajaran Tarkib Jumal.” UIN Ar-Raniry, 2022.

M. Faizah, P. N. Faizah, and K. Ulfa, “Papan flanel berbasis cerita islami sebagai pengembangan media pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah,” 2022.

G. A. Rukminingsih and M. A. Latief, “Metode Penelitian Pendidikan,” Penelit. Kuantitatif, Penelit. Kualitatif, Penelit. Tindakan Kelas, vol. 53, no. 9, 2020.

Sugiyono, Metode penelitian pendidikan : Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D / Sugiyono, 21st ed. Bandung: Alfabeta, 2015. [Online]. Available: https://inlislite.uinsuska.ac.id/opac/detail-opac?id=20670

S. Suttrisno, Y. Riyanto, and W. T. Subroto, “Pengaruh Model Value Clarification Technique (Vct) Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa,” Nat. J. Kaji. dan Penelit. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 5, no. 1, pp. 718–729, 2020.

Usmadi, “Pengujian Persyaratan Analisis (Uji HomogenitasDan Uji Hipotesis),” Inov. Pendidik., vol. 7, no. 1, pp. 50–62, 2020.

I. D. A. Setyawan, S. K. M. Ade Devriany, and N. Huda, Buku ajar statistika. Penerbit Adab, 2021.

S. Arikunto, “Prosedur penelitian tindakan kelas,” Bumi aksara, vol. 136, no. 2, pp. 2–3, 2006.

N. U. R. A. Atmaja, “MEDIA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS,” 2017.

M. Primaningtyas, “Penerapan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Arab,” J. Ihtimam, vol. 1, no. 1, 2018, doi: 10.36668/jih.v1i1.156.

S. Faryati and O. Prasasti, “Penggunaan Media Papan Flanel Dalam Meningkatkan Pemahaman Mengenal Warna Dalam Bahasa Arab Pada Siswa TK Tholabul Hikmah Kecamatan Taman Kabupaten Pemalang,” vol. 8, 2023, doi: 10.37728/jpr.v8i1.530

Posted

2024-07-24