Improving the Fine Motor Skills of Children Age 4-5 Years Through Mosaic Activities Using Kupang Shells at RA Aisyiyah 4 Kedungbanteng
Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Mozaik dengan Memanfaatkan Cangkang Kupang di RA Aisyiyah 4 Kedungbanteng
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.5097Keywords:
Fine Motor, Mosaic, Early childhoodAbstract
This research aims to improve fine motor skills in children aged 4-5 years through mosaic activities using kupang shells at RA Aisyiyah 4 Kedunganteng. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK) with data collection techniques using observation techniques. Based on the results of data processing and analysis of children's fine motor skills in the initial condition, children's fine motor skills were low with a presentation of 0.00% at pre-cycle. The results of research using mosaics using mussel shells in cycle I increased by a percentage of 27.77%. In cycle II the percentage increase in fine motor skills reached 83.33%. Based on this, it can be concluded that the use of mosaic activities using mussel shells is very effective in improving children's fine motor skills.
Downloads
References
A. Risnawati, “Pentingnya Pembelajaran Sains bagi Pendidikan Anak Usia Dini,” Pros Konf Integr Interkoneksi Islam dan Sains, vol. 2, pp. 513–515, 2020, [Online]. Available: http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/447
A. Kurniawan, Pendidikan Anak Usia Dini. padang, sumatra barat: PT Global Eksekutif Teknologii, 2023.
Peraturan Pemerintah RI, “Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2022 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan,” Lembaran Negara Republik Indones Nomor 14 Tahun 2022, pp. 1–16, 2022, [Online]. Available: https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/196151/pp-no-4-tahun-2022
D. Yuniarti, “Bermain sambil belajar sains di taman kanak-kanak,” no. May 2014, pp. 0–8, 2010.
C. N. Aulina, Metodologi Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. 2017.
R. R. R. S. Miharja, E. H. Mulyana, and H. Y. Muslihin, “Peningkatan Keterampilan Motorik Halus melalui Permainan Sains Billon pada Kelompok B:(Penelitian Single Case Experimental pada Kelompok B TK Al Munawaroh Banjarsari),” J PAUD Agapedia, vol. 4, no. 1, pp. 1–14, 2020, [Online]. Available: http://journal.umtas.ac.id/index.php/EARLYCHILDHOOD/article/view/855
D. Kamala and R. D. A. Chandra, “Kajian Wacana Upaya Meningkatkan Motorik Halus Melalui Kegiatan Bermain Plastisin pada Anak Usia 5–6 Tahun,” JECIE (Journal Early Child Incl Educ, vol. 4, no. 1, pp. 35–42, 2021, doi: 10.31537/jecie.v4i1.494.
H. Primayana, “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Berbantuan Media Kolase Pada Anak Usia Dini,” PURWADITA J Agama dan Budaya, vol. 4, no. 1, pp. 91–100, 2020, [Online]. Available: http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita
S. Agustina, M. Nasirun, and D. D., “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Bermain Dengan Barang Bekas,” J Ilm Potensia, vol. 3, no. 1, pp. 24–33, 2019, doi: 10.33369/jip.3.1.24-33.
kemendikbud, Penyusunan Kurikulum KTSP PAUD, no. 021. 2018.
K. I. Wati, S. Saparahayuningsih, and Y. Yulidesni, “Meningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Pembelajaran Membatik Menggunakan Media Tepung Pada Anak Kelompok B PAUD Aisyiyah III Kota Bengkulu,” J Ilm POTENSIA, vol. 2, no. 2, pp. 91–94, 2017, doi: 10.33369/jip.2.2.
Nabila and S. Rofiqoh, “Prosiding Seminar Nasional Kesehatan 2021 Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Penerapan Terapi Menulis Terhadap Tingkat Prosiding Seminar Nasional Kesehatan 2021 Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Muhammadiyah Pekajangan Pek,” Pros Semin Nas Kesehat, no. 2015, pp. 2038–2044, 2021.
Y. Isna Nursyifa, H. Yusuf Muslihin, R. Sianturi, and J. Barat, “Bagaimana Pengaruh Pengembangan Instrumen Deteksi Dini Terhadap Motorik Halus Anak ?,” J Kewarganegaraan, vol. 6, no. 3, pp. 4652–4656, 2022.
D. Berutu, A. Winarti, and A. Hulu, “Pengaruh Kegiatan Mozaik Terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di TK GKPI Tarutung Kota,” vol. 3, no. 4, pp. 182–189, 2023, doi: 10.55606/cendikia.v3i4.2025.
N. putri Fajrin, “Ekspresi kegembiraan anak dalam model pembelajaran sentra di kelompok B TK ABA jokokaryan, kecamatan mantrijeron, yogyakarta,” Pap Knowl Towar a Media Hist Doc, vol. 4, pp. 12–26, 2017.
N. A. Rahim, M. A. Musi, and R. Rusmayadi, “Pengaruh Kegiatan Mozaik Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Pada Kelompok B Taman Kanak-Kanak Nusa Makassar,” Temat J Pemikir dan Penelit Pendidik Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, p. 15, 2020, doi: 10.26858/tematik.v6i1.14434.
M. P. S. Jaya and D. Sartika, “Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Melalui Teknik Mozaik Anak Kelompok B Di TK Ar Raudhah,” J Soc Sci Res, vol. 3, pp. 14447–14459, 2023.
A. R. Ismafuri, “Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Teknik Mozaik Pada Anak Kelompok B1 Tk Pkk 51 Terong,” J Pendidik Guru Pendidik Anak Usia Dini Ed 6, pp. 660–668, 2016.
M. Kharizmi and K. Hanum, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Tekhnik Mozaik Pada Kelompok A (4-5 Tahun) di TK Tunas Harapan Kecamatan Dewantara Kabupaten Aceh Utara,” J Pendidik Dasar, vol. 6, no. 2, pp. 10–18, 2019.
S. H. Majid and S. A. Sakti, “Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5,” vol. 03, no. 02, pp. 20–33, 2023.
S. Arikunto, Supardi, and Suhardjono, Penelitian Tindakan Kelas. 2015.
R. Nuriyanti, “Penerapan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar,” pp. 25–40, 2016.
F. R. Putri, Rudiyanto, and I. G. K. Arya, “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Teknik Mozaik,” J Geotech Geoenvironmental Eng ASCE, vol. 120, no. 11, p. 259, 2015.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.