Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Influence of Literacy Skills on Language Use in Writing Standard and Non-Standard Word


Pengaruh Keterampilan Literasi terhadap Penggunaan Bahasa pada Penulisan Kata Baku dan Tidak Baku

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.5074

Keywords:

Literacy Skills, Standard and Non-Standard Words, Handouts

Abstract

This research aims to determine the effect of literacy on language use in writing standard and non-standard words with the help of Handout learning media. The research technique used in this research is the experimental method. The experimental research design used is a pre-experimental design with a One-Group Pretest-Posttest design type, a type of research that provides a pretest design before a treatment is given. The research was carried out at SDN Lemahputro 1 in class 6 using curriculum 13. Data analysis using the paired sample T-test using SPSS version 24 obtained a Sig. (2-tailed) 0.000 < 0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted. The average before treatment was 56.67 and after treatment was 82.22.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rokmana Rokmana et al., “Peran Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar,” J. Student Res., vol. 1, no. 1, pp. 129–140, 2023, doi: 10.55606/jsr.v1i1.960.

Eni Desfitri, Risa Yulisna, and Fadhillah, “Sosialisasi Pentingnya Literasi Membaca Bagi Siswa SD di Kampung Sungai Salak Pesisir Selatan,” Integr. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 1, pp. 34–38, 2023, doi: 10.60041/integratif.v1i1.16.

“jurnal onoma,bahan artikel”.

“media pustakawan-bahan jurnal-literassi”.

B. Musa Azhari, H. Alifia Puteri, I. Azizah, N. Kamila, H. Azifatun Nazwa, and R. Andriatna, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca dan Numerasi Anak Usia Sekolah Dasar di Desa Jeron melalui Lembar Kerja Komik Berbasis STEAM dan MIKiR,” To Maega J. Pengabdi. Masy., vol. 5, no. 2, p. 250, May 2022, doi: 10.35914/tomaega.v5i2.1058.

E. Mutji and L. Suoth, “LITERASI BACA TULIS PADA KELAS TINGGI DI SEKOLAH DASAR,” J. Ilm. Pendidik. Citra Bakti, vol. 8, no. 1, pp. 103–113, Mar. 2021, doi: 10.38048/jipcb.v8i1.133.

R. Devianty, “Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku dalam Bahasa Indonesia,” J. Pendidik. Bhs. Indones., vol. 1, no. 2, pp. 121–132, 2021, [Online]. Available: http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/eunoia/index

J. Pendidikan Bahasa et al., “Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menulis Kata Baku dan Tidak Baku pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia,” vol. 11, no. 1, 2021.

I. G. A. Apriliawan, M. G. R. Kristiantari, and N. Arnawa, “PENGEMBANGAN GAME EDUKASI CARI KATA BAKU BERBASIS ANDROID UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR,” J. Ilm. Pendidik. Citra Bakti, vol. 9, no. 2, pp. 262–273, Nov. 2022, doi: 10.38048/jipcb.v9i2.672.

J. Pendidikan, E. Undiksha, D. Putra, A. Pratama, and N. C. Sakti, “Pengembangan Media Pembelajaran Handout Digital Berbasis Android,” vol. 12, no. 1, 2020.

T. Ira Afrilia and T. Ratnawuri, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN HANDOUT BERBASIS MIND MAPPING PADA MATA PELAJARAN EKONOMI KELAS X IPS MA DAARUL MA’ARIF NATAR,” vol. 1, no. 1, 2020.

M. Oktavia, A. T. Prasasty, and Isroyati, “Uji Normalitas Gain untuk Pemantapan dan Modul dengan One Group Pre and Post Test,” Simp. Nas. Ilm. dengan tema (Peningkatan Kualitas Publ. Ilm. melalui Has. Ris. dan Pengabdi. Kpd. Masyarakat), no. November, pp. 596–601, 2019, doi: 10.30998/simponi.v0i0.439.

I. R. Alamsyah and R. A. Nugroho, “Pengaruh Latihan Shooting Dengan Metode Beef Terhadap Akurasi Free Throw Siswi Ekstrakurikuler Basket Smk Neger 4 Bandar Lampung,” J. Phys. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 1–5, 2022, doi: 10.33365/joupe.v3i2.1890.

B. F. Prisuna, “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Meet terhadap Hasil Belajar,” J. Penelit. Ilmu Pendidik., vol. 14, no. 2, pp. 137–147, 2021, doi: 10.21831/jpipfip.v14i2.39160.

Fahrianur et al., “Implementasi Literasi di Sekolah Dasar,” J. Student Res., vol. 1, no. No.1, pp. 102–113, 2023.

umar Sulaiman, “Umar Sulaiman Pengaruh Penggunaan Media Big Book Jurnal al-Kalam Vol,” vol. IX, no. 2, 2017.

A. Sutisnawati et al., “Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivis Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, pp. 1604–1615, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i4.3326.

S. Setyaningsih, R. Rusijono, and A. Wahyudi, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kerajaan Hindu Budha di Indonesia,” Didakt. J. Pendidik. dan Ilmu Pengetah., vol. 20, no. 2, pp. 144–156, 2020, doi: 10.30651/didaktis.v20i2.4772.

Posted

2024-07-09